Режисьорът Николай Волев:
- Г-н Волев, след 14-годишно отсъствие се завръщате отново в киното. Какво ви откъсна толкова трайно от седмото изкуство?
- Бях емигрант в собствената си родина. Усамотих се. Просто избягах от София. Не ми понасяше атмосферата.
Обществената, икономическата, моралната, духовната... Цялостната обстановка ми навяваше усещане за непоносимост.
- Това недоволство не ви ли провокира да емигрирате отново в Англия?
- Навремето се върнах, защото съм болезнен носталгик. Когато съм тук, може да не виждам доброто в България, но в чужбина страшно много ми липсва родината.
Чувствата и интуицията ми са по-силни от разума. Колкото и примамлив да изглежда, животът навън не ми понася. Изпълнен съм с любов и омраза към България.
- Мислил ли сте да спрете да се занимавате с кино?
- Никога. Не спрях нарочно през последните години, просто нямах достатъчен вътрешен подтик. За мен киното никога не е било средство за изхранване.
Не мога да работя на конвейер, нито да правя филми, без нещо дълбоко да ме разтърси. - Какъв бе подтикът за предстоящия ви филм "Извън пътя"?
- Основната идея се зароди, когато замених Странджа и морето с Банско. За моя радост в този район е останала някаква чистота. Подейства ми обнадеждаващо природата, съхранена и неунищожена от съвремието и печалбарските пориви.
Градът е презастроен, но наоколо все още я има истинската, неземно красива природа на Пирин, Рила и Западните Родопи.
Вече съм напреднал с избора на актьори, екип и места за снимките
- главно в Банско и малко в София.
Очаквам да започнем през август. Сюжетът е съвременна любовна история. Разказвам за проблемите на една дългогодишна брачна двойка, за застаряването, за творческото изхабяване, за необходимостта от свежест в личните отношения, както и за избора на път в живота - дали да съхраниш духовността си или да преследваш материалното, парите...
- В последните години е рядкост някой да заложи на съвременна тема за български филм. Обикновено сюжетите са около комунизма или прехода.
- Има такива залитания. Всеки исторически период си носи своите увлечения и с тях често се прекалява. Губи се мярката.
- Учили сте кино в класа на Майк Лий в Лондон. Повлия ли ви той по някакъв начин?
- Мнението му натежа много, когато трябваше да избера дали да се върна в България или да остана в Англия.
Тогава Майк ми каза, че предстоят поне 15 лоши години за британското кино. Така и стана - държавната субсидия рязко намаля.
Поради това Майк Лий не можа да направи игрален филм за киноразпространение цели 17 г. Беше принуден да се занимава с телевизия.
Срещахме се на фестивали и той ми казваше:
"Завиждам ти, че правиш игрални филми"
Това бе един парадокс. После Тони Блеър дойде на власт и лейбъристите решиха да направят мощна финансова инжекция на родното кино.
Производството скочи и Майк Лий спечели цяла поредица от световни отличия с филмите си - "Златна палма" в Кан, "Златен лъв" във Венеция, номинации за "Оскар"... Донесе страхотен престиж за Англия, въпреки че дълги години нямаше възможност да се реализира пълноценно.
- Не е ли искал и той да емигрира, за да избегне тежкия период?
- Другият му избор беше Америка, но веднъж ми каза, че никога няма да отиде да работи в Холивуд. Хората като него правят личностни филми, върху които имат творчески контрол.
Едно от нещата, които казваше един титан в киното, който избяга по необходимост от родината си - Милош Форман, бе:
"В Америка не мога да бъда автор на своите филми. Тук съм просто един изпълнител"
Е, наистина брилянтен изпълнител, но невъзможността за авторство на филмите му явно го е подтискала.
Докато неговият сънародник Иржи Менцел си остана в Чехия. И двамата са печелили "Оскар", но поеха по-различен път.
Нещата не са така плитки, както изглеждат на пръв поглед
Изкуството, поне за мен, е нещо много съкровено, лично. Затова Форман бе изрекъл веднъж в едно интервю с огромно съжаление: "Не мога да бъда автор в страна, в която не съм си прекарал детството".
- В България е другата крайност. Правят се толкова много "бутикови" филми, които не успяват да достигнат до хората.
- Нито една крайност не е добър вариант. Не мисля, че е редно да се правят толкова много филми, които са херметически затворени за тесен кръг изкуствоведи и ценители.
Е, има нужда и от такива творби, за артистичен престиж, но не и като се нарушава балансът. Киното все пак си остава изкуство за по-широка аудитория, защото в него има големи вложения.
Неморалният момент е в това, че се използват обществени средства за нещо, което не достига до обществото. Грешка е да се увличаме в тази насока.
- Мислите ли, че в НФЦ трябва да се наложи изискване за гледаемост на субсидираните филм?
- Вече го има, но е половинчато. Колкото и да е странно, преди 1989 г., особено през последното десетилетие, имаше работещи пазарни механизми. Бяхме пряко заинтересовани да правим зрителски филми, които да се продават и в чужбина.
А сега тези принципи изчезнаха. Минусът тогава бе цензурата, но извън нея се налагаше уважение към публиката.
- Страдал ли сте от идеологическата цензура?
- Доста често. В един момент дори ме хвана страх, че военните ще ме изпратят в запас с цел да ми се случи нещо... не особено приятно. Беше по повод на "Маргарит и Маргарита".
Целият генерален щаб се изтърси в Киноцентъра да гледа филма. След това ме разстреляха с думи. Казаха, че показаното на екрана изкривявало действителността. Само един адмирал се осмели да каже: "Напротив, достоверно е" Заключиха филма за известно време. Слава Богу, че дойдоха промените. Имах достатъчно сериозни проблеми с цензурата, но това не можеше да ме спре.
- Последната сесия в НФЦ бе опорочена заради скандал с преписаната рецензия на член на комисията.
- По тази причина реших да кандидатствам отново, за да бъда чист пред съвестта си. Бях единственият, който се изправи пред нова комисия и отново спечелих.
Това бе личният ми избор, с който исках да докажа, че не съм бил класиран по втория начин.
Дълбоко вярвам, че има същностни недъзи във филмовия център, които касаят цялата гилдия
Но има и проблеми, които засягат съдебната ни система. Безкрайната лекота, с която може да се предявяват претенции по съдебен път, не е най-добрият начин.
Сега всеки отхвърлен има възможността да обжалва за щяло и нещяло
И не само срещу НФЦ. В крайна сметка оценките на комисията по своята природа са субективни и няма как, ако даден сценарий не им хареса и не считат, че е добър, да се докаже обратното.
- Но все пак малките неща са "червена лампа" за генералните проблеми.
- Разбира се. Но какво ли у нас е наред? Всяка една сфера гъмжи от проблеми.
- Като че ли напоследък хората на изкуството по-дейно изразяват несъгласието си. Имаше недоволство и от страна на театралите срещу Слави Бинев като шеф на комисията по култура и медии.
- Недоволството не е лошо нещо, стига да е съпътствано с разумни предложения и идеи как да стане по-добре.
Ако човек е самодоволен, той ще загине
Недоволството действа като мощен стимул, но само то не е достатъчно. Трябват идеи и хора, които да съумеят да променят нещата към по-добро.
И точно там е най-често проблемът, защото когато човек е притиснат за пари, той обикновено е склонен да прави компромиси със съвестта си.
- Борбата за държавно финансиране е голяма. Забелязал ли сте, че често се въртят едни и същи имена сред класиралите се?
- Бях се откъснал от доста дълго време и не мога да го потвърдя. Спомням си един случай от миналото.
Бях кандидатствал за субсидия, но не спечелих. Тогава отидох във филмовия център и занесох една бутилка уиски.
Почерпих, защото не приеха моя проект. Логиката ми бе, че щом не са ме класирали, е имало причина.
Отхвърлянето ми подейства като мощен стимул,
накара ме да преработя основно сценария и да кандидатствам отново. На следващата сесия спечелих. По природа съм склонен да упреквам себе си дори повече и от най-злостните ми критици. Досега не се е намерил човек, който да ми каже толкова тежки думи, колкото сам съм си изричал.
- У нас сякаш творците са много чувствителни на критика. Така ли е и в чужбина?
- Условията може да са различни, но себелюбието е разпространено навсякъде.
На никого не е приятна критиката. Реакцията на засегнатия обаче може да бъде различна -
да приеме упреците с достойнство или да се озлоби
и даже да се нахвърли на бой върху критиците. Всичко зависи от отделния човек.
Самият аз се ръководя от нещо, казано още от древните гръцки философи, по-късно преобразувно от Ницше в известния израз
"Да обичаш съдбата си"
На български език може да се преведе като "Всяко зло за добро".
Да използваш сполетялото те зло като мотив за постигане на нещо добро, е далеч по-умно, отколкото да се отчайваш.
- Предстои ли ви нещо друго освен филма?
- В момента пиша автобиография. Поръчаха ми я от издателска къща "Колибри".
Тя издава библиотеката "Амаркорд", в която има включени около 30 книги на режисьори от цял свят, разказващи за живота си. Аз ще бъда първият българин, включен в поредицата.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса