Александър Балкански: Играл съм 3 пъти пред папата във Ватикана
Най-големият цирк на Балканския полуостров представи седмо поколение циркови артисти в лицето на малкия Тициан. 6-годишният наследник се включи в програмата, демонстрирайки номер с пони.
Фамилия Балкански е с богато родословно дърво и през 2020 г. ще навърши 200 години циркова дейност. В семейния бизнес са ангажирани Александър Балкански, който е президент на цирка, съпругата му - акробатка по професия, била част от единствената трупа за жени на Лазар Добрич, синовете им Николай и Александър - младши, както и съпругата на Николай Велизара и синът им Тициан.
Носители са на наградите "Сребърен клоун" - Монте Карло, "Златна плакета" - Сиена, Италия, "Златен лъв" - символ на Йерусалим, Носители са и на наградата на Съюза на артистите в България. А през 1982 г.
Николай Балкански
е вписан в книгата на рекордите "ГИНЕС"
с двойно салто на една и две кокили.
С големия му син имат един и същи кръстник - Александър Кацаров, който е създател и директор на цирк "Рекс" в България, а по-късно и на цирк "Европа".
През 1820 г. прадядото на Александър основава цирк "Джунтини" в Италия и дава старт на традицията. По-късно през 1879 г. създават цирк и в Москва, а освен това имали и пътуващ цирк. През 1916 г. циркът е конфискуван. Тогава се отправят към Италия, но първата им спирка е Варна. Артистите решават да останат в България и така тя става втората им родина.
"Няколко чужди трупи докарали цирковото изкуство в България, както и нашата фамилия. Показали нещо ново и невиждано досега.
Предците ни са дошли
голи и боси от Русия,
но през 1920 г. са успели да направят цирк на житния пазар в Пловдив, който продължил да работи 28 г. Когато дошъл комунизмът, с указ на Вълко Червенков национализирали всички циркове и нашите пак останали на улицата.
Тогава са отишли в Германия с твърдото решение да не се връщаме, ако не се промени строят. Когато падна Берлинската стена и социалистическият блок се разруши, се върнахме. И така през 1993 г. започнахме сами да си правим цирка", разказва Александър.
Циркът не е единствената професия, която могат да практикуват. Повечето неща в него са направени лично от тях. Сами изработват вагоните около арената в тяхната малка фабрика.
"Ако циркът фалира, имаме професии, с които можем да продължим, и трябва да ви кажа, че тогава ще бъдем и по-богати финансово. Циркът струва скъпо.
Ако някой си мисли,
че сме милионери, бърка
Един бивш министър на културата, чието име ще запазя за себе си, ми каза веднъж: "Циркът ти е частен, печелиш много пари", и тогава му отговорих: "Ела, вземи го за един сезон, и виж какво ще излезе, след като теглиш чертата накрая."
99,9% от нещата в нашата професия не са написани в книга и няма откъде да ги научи човек - предават се от поколение на поколение. Точно богатият опит ни накара да направим цирка отново", казва Балкански.
Съвсем наскоро България се оказа на дъното на общоевропейско проучване за активната и пасивната културна дейност в страните- членки на ЕС. Отливът и слабият интерес към културата не отстъпват и пред цирковото изкуство.
Най-силните им години са в периода 2006-2009 г. Тогава циркът е в разцвета си и работи бомбастично, както казва Александър. Когато обявяват официално кризата през 2010 г., всичко се променя. Налага им се да съкратят хора от персонала и да поемат много от звената сами. Хората намаляват, но спектаклите продължават и успяват да се справят някак със ситуацията.
"Преди години циркът беше приоритет на държавата
Комунистическото правителство пропагандираше с изкуството, за да покаже какъв цирк имаме, а днес е обратното. В Западна Европа издигнаха изкуството до небесата, а у нас всичко отиде надолу. Цялата ни култура куца, защото държавата е вдигнала ръце от нея", сравнява Александър.
Въпреки кризата Балкански е категоричен, че никога не би направил компромис с качеството на спектаклите, за да спести пари.
"Най-скъпият и изключително опасен номер в програмата ни е едно южноамериканско изобретение -
"Глобусът на смъртта"
(7 мотоциклетисти в едно кълбо). Събрали сме най-силните мотоциклетисти - четирима са от Колумбия, двама от Парагвай и двама от Аржентина.
Успяхме да ги привлечем, защото нашият цирк не е като останалите. Ние не скачаме от град на град през 3 дни. Правим по 10 града на сезон, а не по 40. Това е лека работа и за артистите е много приятно особено когато сме на морето", казва Александър.
Другият опасен номер е
"Колелото на смъртта"
Рискът при него, както и при "Глобусът на смъртта", е голям и инцидентите са неизбежни. Всяка година вземат по една жертва по света, но за щастие у нас все още не е имало такъв фатален край.
"Когато бяха 8 мотоциклетисти в "Глобусът на смъртта", имаха няколко инцидента. Тогава грешката не беше персонална, а имаше проблем с моторите. Веднъж падна една верига и се сблъскаха, след това се спука гума и се удариха 4-ма души, а третия път се счупи джанта и момчето си счупи ключицата.
Рискован номер е и "Колелото на смъртта". От опорната точка догоре се отива за секунда и половина. Височината е 13,60 см. Само си представете какво може да стане при залитане или подхлъзване. Иска се повишено внимание без рискови движения, които, от една страна, играят върху нервите на зрителя, а от друга - крият опасности.
Преди се правеше от двамата ми сина, но Александър стигна възраст, в която трябваше да спре, и на негово място в колелото влезе Велизара.
Радвам се, че е бременна
и с Николай имат причина
да спрат с този номер
Той е за хора между 17 и 35 г. След това артистите трябва да се преквалифицират. Започват да губят кондициите си, нервите им се разхлабват, психиката се разбива, намаляват рефлексите и ловкостта им изчезва", разяснява Балкански.
Благодарение на професията си е обиколил безброй страни и е видял седемте чудеса на света. Освен това е играл три пъти пред папаЙоан Павел II във Ватикана с акробатичната трупа през 1986, 1993 и 2000 г.
"Както казваше баща ми, докато беше жив - цирковата професия е един вечен туризъм. Животът на колела не е никак лош. Имаме си прекрасна 4-етажна къща, но живеем там само няколко месеца в годината. Нямаме проблем и с образованието. Навремето аз и синовете ми се ползвахме от закон, който защитаваше децата на цирковите артисти, според който можеха да учат във всеки град по време на сезона и да държат нормални изпити. След това наложиха индивидуалното обучение", казва Александър.
Традицията ще бъде продължена и от
малкия Тициан,
но той за разлика от роднините си ще учи редовно. Въпреки това цирковото изкуство ще бъде неизменна част от живота му.
"Малкият Тициан ще бъде в първи клас догодина. За него училището ще бъде приоритет, образоването му в цирковата сфера на второ място - ще го изпращаме на ежегодни курсове в Италианската академия за цирково изкуство във Верона, а цирковото изкуство - на трето", сподели Александър Балкански.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса