Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СЕКРЕТЕН: Президентът на ФИА Жан Тот сочи точката в подготвения план, според която "Пирели" ще бъдат заместени от френските "Мишлен".
СЕКРЕТЕН: Президентът на ФИА Жан Тот сочи точката в подготвения план, според която "Пирели" ще бъдат заместени от френските "Мишлен".

Таен план на президента на Международната автомобилна федерация (ФИА) Жан Тот предвижда от следващата година монополният доставчик на гумите за отборите да бъде "Мишлен".

Към това сочи цялото досегашно развитие на скандала с незаконните тестове на гуми за отборите на "Мерцедес" и "Ферари". След като италианците бяха оправдани от ФИА (в опитите Скудерията е ползвала болид от 2011 г.), пред трибунала на федерацията

ще застане "Мерцедес" и
по всичко личи, че
ще отнесе жестоки санкции


Същото е гарантирано и за "Пирели", които са фактическите организатори на пробите в Барселона.

 В необявените изпитания край каталунската столица Розберг и Хамилтън са ползвали болида си от тази година. Това дава огромни предимства в развитието му и ФИА с право допуска, че това е причината за много силното представяне на германския тим в
състезанията от Монако насам. Според регулациите тестовете на болидите

по време на сезона са
абсолютно забранени


В същото време до изтичането на договора на италианците с ФИА остават едва четири месеца. "Пирели" спечели търга да бъде единственият снабдител за отборите в продължение на 3 сезона, но няма никаква яснота дали ще има нов търг или контрактът им ще бъде подновен автоматично. Точно тази неяснота кара шефът на спорта в италианската фирма Пол Хембри да се съмнява, че Тот изпълнява таен план, за да върне френските "Мишлен" на трасетата във Ф1.

"Ние не искаме да работим на тъмно - категоричен е Хембъри. - 1 септември е последният срок, за да знаем какво правим. Предполагам, че след тази дата ние повече няма да бъдем тук."

Категоричността на Хембъри не е случайна, след като стана ясно от публикации на излизащия в Квебек "Ле Прес", че в дните на GP на Канада на пистата "Жил Вилньов" са били засечени представители на френския гумен производител.

"Но това не е наш бизнес, а дали Ф1 може да остане без гуми - при тази ситуация не ме интересува изобщо", заяви в предаването на "Радио Файф" президентът на "Пирели" Марко Трочети Провера.

Гигантският скандал, който
очевидно тепърва ще се развива,


се допълва и от мълвата, че президентът на ФИА преговарял отделно с други двама производители. Слуховете споменават "Бридждоун" - последният приоритетен доставчик преди италианците и най-успешната фирма във Ф1 от този бизнес - "Гудиър".

Като се има предвид, че японците вече веднъж се отказаха от участие в търга, то най-вероятно е "Гудиър" да е резервният вариант на Жан Тот. В своята история във Ф1 американците имат 368 победи в GP от 1965 г. насам. При това първите места са в жестоката конкуренция срещу още четири доставчици на гуми.

ФРАНЦУЗИТЕ НЯМА
ДА ИЗДЪРЖА И В
ДВАТА ШАМПИОНАТА

Вероятността "Мишлен" да снабдява едновременно и Ф1 и световното първенство по рали (WRC) изглежда малко вероятна. Преди да влезе във Ф1, "Пирели" бяха тези, които снабдяваха тимовете в рали първенството. След това те се пренесоха на пистите и мястото им моментално бе заето от франсетата.

Сегашната ситуация доста наподобява положението от началото на 2011 г., когато италианците орязаха всички странични разходи, за да хвърлят целите си усилия във формулата.

Върнат ли се обратно на пистите френските производители (те присъстваха на терена до 2006 г.), нишата за италианците ще бъде първенството на планетата по рали, където се чувстват в свои води.

Но възниква въпросът: как ще се отрази на първенството по рали евентуалната смяна на доставчика във Ф1? При това в случая не става въпрос за механична промяна, но и за проектиране и производство в обем, което може да започне след най-малко тримесечни тестове. Толкова време бе необходимо и на двете фирми, преди да започнат да снабдяват тимовете в WRC.

ПИЛОТИТЕ ЯКО ПИСКАТ
СРЕЩУ КАЧЕСТВАТА НА
ИТАЛИАНСКИЯ ПРОДУКТ


Като добре режисирана част от гръмкия скандал са и изказванията на пилотите, които силно критикуват гумите на "Пирели". Спазвайки указанията на ФИА, италианците направиха гумите си бързо "деградиращи", превръщайки състезанията в рулетка, в която печелят само онези пилоти, които успяват по-дълго да съхранят гумите си.

Когато обаче протестите им бяха допълнени от изказването на трикратния световен шампион Себастиян Фетел, че така направени, гумите са риск за пилотите, бързо се разбра, че това бие директно по имиджа на италианците.

Досегашните намерения на "Пирели" бяха по време на GP на Великобритания (30 юни) за първи път да представят на отборите бъдещия модел на гумата "Пи Зеро", която трябва да влезе в употреба през следващата година. Тази демонстрация очевидно ще отпадне заради пълната неяснота около евентуалния нов тригодишен контракт.

ОТ 2014 ГОДИНА ВРЪЩАТ
ТЕСТОВЕТЕ ЗА ТИМОВЕТЕ


Промяната в световното първенство на Ф1 за догодина включва и възобновяването на тестовете за тимовете по време на шампионата. ФИА забрани това преди шест години, за да намали допълнително разходите на всички отбори.

Тогава рестрикцията обаче бе посрещната на нож от тимовете. Те имаха железни аргументи и един от тях бе не толкова проверка на еволюциите на колите, колкото невъзможността младите състезатели да трупат опит с болидите, преди да започнат да се състезават с тях.

Предварителният вариант на календара за 2014 г. включва общо 21 кръга, а без възможността промените в колите да бъдат подлагани на сериозни изпитания, отборите трудно ще се съгласят на толкова дълъг шампионат.

Отменените забрани за тестове между състезанията и по време на лятната пауза на шампионата допълнително подсказват за възможността "Мишлен" да е следващият монополист в "гумения бизнес".