Благодарим на Стоян Братоев за метрото. И да прости глупостта на политиците
Махнаха го с грозни думи за здравето и с криене по стаите вместо с почестите, които заслужава
Събирахме с шепи кръв за проф. Братоев.
С тези думи - каквото и да означават те, новият шеф на борда на директорите на столичния “Метрополитен” обяснил при закрити врати (защото журналистите бяха изгонени) как човекът, построил метрото, трябва да бъде отстранен.
Всъщност проф. Стоян Братоев, за щастие на близките си и на всички столичани, е в добро здраве и досега постоянно бе по обектите от строежа на третата метролиния.
Ходя по оперативки, изпълнявам си задълженията, категоричен бе той в петък, когато останалите членове на борда направиха преврата и го отстраниха от ръководството на дружеството.
А за безвкусния и странен мотив с кръвта разказа Ваня Григорова, която заедно със съветниците от “Спаси София” отиде да разбере мотивите за смяната и да се опита да ѝ се противопостави.
За първи път кметът Васил Терзиев и социалистката, която води срещу него дело за честността на изборите, в които той я победи, са на едно мнение. Че почетният софиянец и носител на орден “Стара планина” Стоян Братоев е човекът, който трябва да ръководи най-важния стратегически проект на българската столица, бяха съгласни и други 5-има кметове преди това - Александър Янчулев, Стефан Софиянски, Минко Герджиков, Бойко Борисов и Йорданка Фандъкова. Защото той е свързан с изграждането на метрото вече над четвърт век,
оставил е сърцето и ума си в него и знае по-добре от всеки как да довърши започнатото
Впрочем Николай Найденов, който зае поста на опитния инженер, е юрист.
Това е саботаж точно когато строим 10 нови метростанции и темпът е по-добър от всякога, обясни Терзиев в навечерието на скандалната смяна, за която Столичният общински съвет като принципал на “Метрополитен” не бе уведомен. И призова: “Долу ръцете от проф. Братоев!”. А Григорова определи като абсурдно и възмутително това, което подменените миналата година членове на борда направиха с “бащата” на метрото. Затова тя оттегля подкрепата си от всички странни, да ги наречем, рокади по бордовете на най-големите, апетитни и важни общински дружества.
И от екипа на кмета Терзиев, и откъм лагери на различни съветници твърдят, че
поръчката на нови метровлакове за 140 млн. лева е в основата на отстраняването
На търга за 8 нови влака участва само “Шкода” и това бе причината той да бъде спрян. Професорът се противопоставил на това да се прекрати поръчката и тепърва да се обявява нова при други условия. Още повече че това не е единственият случай, когато “Метрополитен” сключва договор само с един явил се кандидат. Така стана и при доставка на общо 16 метровлака, когато поръчката бе разделена на две. Тогава по първата позиция - за доставката на 8 влака за третата метролиния, бе избрана “Сименс”, а за другите 8 машини - “Шкода”.
Последно изпълнителният директор Николай Найденов обясни, че ще има нова обществена поръчка за метровлаковете, защото “на София ѝ трябват не 8, а 16 влака”.
Опит да бъде махнат имаше още миналата година, но тогава някой някъде все пак се вразуми, че експертизата на Братоев на този етап наистина е незаменима. 52 км с 47 метростанции и 4 линии - толкова е дълго днес метрото, което превърна София в модерен европейски град. Освен всичко друго се оказа, че нашето метро е второто най-харесвано в Европа, като преди нас е само подземната железница в Осло. И във всяка негова копка е участвал проф. Братоев. Затова той заслужава друго отношение, а не подобно грозно махане от поста.
Съветниците от “Спаси София” и ПП-ДБ свикаха за вторник извънредно заседание на Столичния общински съвет заради смяната, която стана тайно по кабинети на “Метрополитен” и с полиция. Те са внесли доклад, в който се иска промяна в състава на Съвета на директорите на компанията и обявяване на публичен подбор за избор на нови членове.
А иначе Братоев е свързан с проекта за изграждане на първото метро в България още от студентските си години във ВИАС (днес УАСГ). Първият му обект е метростанция “Люлин”, а последният - двете разширения на линия 3, които са в строеж - от “Хаджи Димитър” и “Левски” и от ул. “Шипка” до “Цариградско шосе”. От 1979 до 1982 г. е технически ръководител. През 1985-а защитава докторантура по метростроителство. Хоноруван преподавател от 1996 г., 4 години по-късно става професор.
Управлява оперативно софийското метро от 1999 г. За званието “почетен софиянец” заради заслугите му за строителството на метрото и пускането на втората линия го предложи лично Йорданка Фандъкова като кмет. А Бойко Борисов обясни, че докато той е бил столичен кмет, общински съветници го убеждавали да смени шефа на метрото, но не го направил. Вместо това му казал: “Действай!”. И професорът действаше на пълни обороти дори когато миналата година му се наложи да си направи рутинна операция. Вероятно заради нея сега вървяха грозните подмятания за здравословното му състояние. Самият той изключително етичен и деен човек, сега коментира с недоумение, че
не е приемливо да се обсъжда чието и да било здравословно състояние независимо какъв е постът
“Метрото е не само транспортен обект, той е екологичен и социален. Освобождава време на хората. Това не е имиджов проект, а най-голямата придобивка на София, откакто съществува като град”, каза преди време пред “24 часа” Братоев.
Като малък мечтаел да стане журналист, въпреки че бил отличник на випуска в математическа паралелка в Луковит. Но учителят му по математика го заключил в класната стая, докато не обещае, че се отказва от журналистиката.
Може да се каже, че метрото на София е проектът на живота му не само в професионален план. Защото покрай него създава и семейството си - бил млад инженер, когато заради строителството спрели водата на “Люлин”. Видял бъдещата си съпруга Роза да носи вода и решил, че не може толкова хубаво момиче да мъкне кофи, така че само за ден била готова временната връзка и водата в квартала - пусната. През 1980 г. се оженили, имат две дъщери и внуци.