Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кап. Марио Бакалов: Телефон в самолет - не пречи, но ако звъннат 509 души?!

Капитан Марио Бакалов
СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
Капитан Марио Бакалов СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
  • Рискът от авиоинцидент е 1 на 15 милиона, по-опасно е вкъщи, казва Марио Бакалов, командир на най-големия пътнически самолет в света "Еърбъс А380"
  • В София са ме заслепявали много пъти с лазер от едно и също място. Имал съм сблъсъци с птици, но никога в двигателя

- Капитан Бакалов, кой е любимият ви момент от полета?

- Обичам излитането и отлепянето от земята, тъй като в този момент най-осезаемо се чувства подемната сила и започваме да виждаме света с други очи. Чувствам една свобода, която ме обзема по време на набирането на височина. Земните ни проблеми изглеждат толкова нищожни отгоре. Някой път си припомням, че хората са мечтали десетки хиляди години да летят, нещо, което аз имам привилегията да правя сега.

- Какво е усещането да сте в пилотската кабина?

- Както за най-голямата част от моите колеги, така и за мен професията не е само сбъдната мечта, а призвание. Аз летя активно вече от 21 години и имам над 13 000 летателни часа. Въпреки това нито за миг не съм съжалявал за взетото професионално решение. Лично на мен работата в пилотската кабина ми дава силно удовлетворение, защото задачите са предизвикателни и вълнуващи и всеки ден е различен. Освен това харесвам работата в екип. Да виждам резултатите на съвместните ни усилия, ме прави щастлив.

- Какво чувате от салона?

- Почти нищо, но

ръкопляскането се чува някой път, което лично аз харесвам много,

тъй като е единствената форма на благодарност от страна на пътниците към нас, пилотите.

- Споменахте, че не само дронове, но и лазери ви пречат при кацане? По какъв повод се е случвало, може ли да разкажете? Нарочно ли насочват лазери към вас? Има ли регулация за тях?

- Навсякъде по света има хора, които се опитват да заслепят пилотите с лазерни устройства. Не знам каква е мотивацията за подобни атаки. Случва се много често и в София, например при заход от запад и прелитане над града. Разбира се, това е забранено и крайно неразумно. Не ми е известно каква е регулацията и дали има въобще такава.

- Как реагирате в такива случаи?

- Опитваме се да не гледаме в посока на лазера, а да се концентрираме в инструментите. Също така веднага съобщаваме на РВД (Ръководство въздушно движение), което пък информира полицията, за да се намерят нарушителите. Специално в София съм наблюдавал на няколко пъти идващи лазерни лъчи от едно и също място.

Кап. Марио Бакалов се чувства в свои води в пилотската кабина.
Кап. Марио Бакалов се чувства в свои води в пилотската кабина.

- Напоследък непрекъснато сме свидетели на авиокатастрофи – в Канада, във Вашингтон, в Южна Корея. Какво е вашето обяснение и какво могат да направят пилотите в такива случаи?

- Авиацията е една крайно безопасна индустрия с редица предпазни и защитни системи, процедури и протоколи. Вероятността да сме замесени в инцидент е около 1 на 15 милиона. Последните авиационни злополуки не променят този факт и е чиста случайност, че, за съжаление, бяхме свидетели на няколко такива в кратък период. Няма някаква генерална причина или дефицит в процесите и със сигурност ще наблюдаваме отново дълги периоди без катастрофи.

- При какви атмосферни условия е най-рисково за вас като пилот?

- Авиацията не е рискова. Почти всичко друго, което предприемаме в нашия живот, дори да си седим вкъщи, е статистически по-опасно от един полет по нашите ширини. Когато идентифицираме конкретни рискове, например свързани с лоши метеорологични условия, то веднага взимаме противомерки, например избягване на проблематичното време, приземяване на друго летище и др. Пилотите са предпазливи и консервативни професионалисти, които не рискуват и са напълно наясно с високата си отговорност и гласуваното им доверие.

- Защо повечето самолети летят на 11 000 метра?

- Има редица причини, но основните са две. Първата - на по-голяма височина се лети по-бързо и много по-икономично. Модерните двигатели позволяват съвсем друга ефективност на голяма височина с ниски температури и

намалено съпротивление на въздуха.

Втората причина е, че на 10 - 12 км над земята може да избегнем голяма част от проблемните метеорологични ефекти, защото “времето” остава буквално под нас.

- Коментирахте ползването на мобилни телефони и други устройства. Време ли е да забравим за самолетния режим?

- От техническа гледна точка наистина вероятно няма риск от смущение на нашите комуникационни или навигационни системи, от което се е опасявал регулаторът преди време. Друг е въпросът какво би било преживяването на борда, ако 509 души в един “А380” започнат да говорят по телефона. Погледнато така, аз лично приветствам правилата, както ги познаваме, и бих се радвал, ако останат и за в бъдеще.

- Вземали ли сте решение в интерес на сигурността, но което е извън протокола?

- Да, случвало ми се е, но изключително рядко. Авиацията е една високостандартизирана индустрия и всички създадени правила имат причина, смисъл и предистория. Рядко има необходимост да се излиза извън протоколите.

- На какво се дължи драстичният скок на самолетните билети?

- Има редица причини. Основната е, че след пандемията хората интензивно ползват самолетите, а същевременно капацитетите в авиокомпаниите и по летищата не са на нивата от преди пандемията. Много служители напуснаха авиационния сектор по време на пандемията или бяха съкратени и сега не желаят да се завърнат. Допълнително горивата поскъпнаха около различните кризи по света, а в Европа ставаме свидетели на все повече такси, най-вече свързани с вредните емисии. Тези такси и данъци също водят до поскъпване на услугите.

- Използва ли се изкуствен интелект при пилотиране и с какво ви улеснява?

- Да, редица системи ползват изкуствен интелект и улесняват работата ни, както и допринасят за по-голяма безопасност. От една страна, това са системи, които ни помагат с ефективността на полета и така спестяват време и гориво, от друга страна, това са системи, които повишават безопасността, като например TCAS, система за избягване на сблъсък във въздуха.

- На какъв принцип е тя и как действа?

- Първо предупреждава за наличен конфликтен трафик и в следваща фаза дава едновременни и конкретни указания на самолетите за избягване на трафика.

- Каква е вашата роля при проверките на самолета преди полет?

- Като пилоти преди всеки полет трябва да проверим техническата годност на самолета, независимо дали той вече е проверен от авиомеханици. С моя подпис под т.нар. Technical Logbook (TLB) аз приемам самолета за полет.

- Колко важен е опитът във вашата работа? Кое е първото, което казвате на младите летци?

- Ние залагаме на изключително високото качество на постоянно обучение и правилен подбор. Може би знаете, че всички пилоти минават

няколко пъти през годината през тренинги в симулатора,

нещо, което осигурява готовност и подготовка за всякакви ситуации. Стандартизацията е много висока. Ето защо опитът не е чак толкова важен, както в други професии и индустрии. Освен това йерархиите са ниски и всички пилоти работим колегиално на равноправна основа. На младите втори пилоти казвам, че те са най-важните хора на борда на моя самолет, защото качеството на работа и взетите решения зависят до голяма степен и от тях.

- Имало ли е емоционални случки по време на полет за вас?

- Преди време изненадах моите родители, като се появих на борда, без те да очакват, и проведох техния полет до Банкок. Беше емоционален и запаметяващ ден за всички нас.

Разбира се, никога няма да забравя и 16.10.2016 г., когато приземих “Еърбъс А380” в България за първи път в историята и имах възможност да развея българското знаме на родна земя.

- Каква е разликата, когато пилотирате малък или по-голям самолет?

- Хубавото при еърбъс самолетите е, че са направени така, че чувството за пилотите остава подобно, няма значение дали управляват “А320” или “А380”. Разбира се, един “А380” има повече и по-сложни системи, освен това теглото му е близо 10 пъти по-голямо. И въпреки това характеристиките са сравними. Относно голямото число пътници на борда на “А380” - 509 плюс 24 екипаж, само в първите ми полети съм се замислял съзнателно за огромната отговорност.

- Заплитала ли ви се е птица в двигателя на самолета и какво предприемате?

- Имал съм редица сблъсъци с птици, но никога в двигателите. Дори и да се случи, самолетът може да лети и само с един двигател и подобни маневри тренираме многократно на всеки няколко месеца в симулатора.

- Напоследък все повече има турбуленции. Какво по-различно правите при турбуленция?

- Това е дежурен въпрос във всеки онлайн семинар за страх от летене. Предприемаме три основни неща.

Първо, намаляваме скоростта,

за да намалим кинетичната енергия на самолета. Второ, включваме светлините за затягане на коланите. И трето, молим РВД за друг ешелон, тъй като често турбуленцията променя рязко силата си при по-ниска или по-голяма височина. Държа да кажа, че турбуленцията не е опасна за структурата на самолета и никога в историята на авиацията не е падал самолет заради турбуленция. Споменатите по-горе действия предприемаме единствено и само за по-висок комфорт на пътниците и за да намалим вероятността от наранявания, когато пътници не са със затегнати колани или се движат из самолета.

- В криза ли е авиацията и какво е бъдещето ѝ?

- Авиацията преодоля тежката криза по време на пандемията и отново се развива добре. Както споменах, моментни периоди с по 3 - 4 инцидента не променят факта, че самолетите остават най-безопасното превозно средство, особено ако отчетем

огромното число полети - средно около 40 милиона на година.

Очакваме пътниците да се удвоят до 2043 година до общо близо 9 милиарда.

Авиацията прави хората щастливи, защото ги свързва със света – позволява им да се срещнат с близките си, да разширят хоризонтите си, опознавайки нови култури и страни, да достигнат до невероятни места и да създават нови възможности за бизнес. Полетите не просто ни пренасят от точка А до точка Б – те сбъдват мечти, създават спомени и правят света по-достъпен.

Видео

Коментари