Не саботаж, а буря - корабът “Вежен” е влачил котва по дъното на Балтийско море и може да е скъсал кабела (Обзор)
Германският външен министър: Поредният инцидент в региона не може да е случайност
Българският кораб “Вежен”, заподозрян в саботаж заради поредното прекъсване на оптичен кабел в Балтийско море, е влачил котвата си по дъното заради буря, връхлетяла го около 2,45 сутринта в неделя. Това означава, че е напълно възможно да е причинил повредата.
Обяснението даде капитан Александър Калчев, изпълнителен директор на “Параходство български морски флот” (БМФ) - собственик на плавателния съд. Той обаче е категоричен:
не може да става дума за саботаж
Кабелът, свързващ Латвия и шведския остров Готланд, се използва от латвийските национални радио и телевизия. Той се намира на над 50 метра дълбочина и затова е трудно да се установи какво е причинило щетата.
Инцидентът бързо подбуди съмнения за умишлено нанасяне на вреди. Шведските власти задържаха за неопределено време българския кораб, плавал под малтийски флаг. Започнаха и разследване за саботаж, като още два кораба се проверяват по случая.
“Това вероятно е повреда, предизвикана от външни играчи и е сериозна”, заяви латвийската премиерка Евика Силиня. Германската външна министърка Аналена Бербок бе категорична, че поредният инцидент в Балтийско море не може да е случайност. Тя посочи поредица от инциденти, насочени срещу инфраструктура, като например прекъсване на кабели за Джи Пи Ес системи и за наблюдение с дронове.
“Вежен” е потеглил от руското пристанище Уст-Луга и е трябвало да се придвижи към Южна Америка. Маршрутът още повече засили съмненията за умишлена вреда, тъй като от началото на войната в Украйна се смята, че Москва извършва атаки срещу подводната инфраструктура на ЕС. Тя бе напълно неохраняема, докато наскоро НАТО не разположи свои патрули в региона.
БФМ обаче отрича да е бил част от саботажни действия. Кап. Калчев разяснява, че в нощта срещу неделя корабът попадал в сериозна буря със скорост на ветровете от 25 м/с. “Само хората, плавали в този регион, знаят какви са
вълните там - къси и високи”,
казва Калчев.
Екипажът на кораба е от 8 български граждани - офицери, и 9 мианмарски, изпълнителски състав. Капитан е бил 41-годишният Антон Атанасов.
Заради тъмнината и лошото време екипажът успява да огледа кораба за повреди чак на сутринта. Оказва се, че стоперът на една от котвите е повреден и тя е била изпусната на дъното. Не се знае обаче дали корабът е плавал така през цялата нощ, нито кога е възникнала повредата.
“Действията на капитана - да не пусне хората на палубата, докато е тъмно и времето е бурно - ги намирам за правилни. Проверката е направена в първия възможен момент”, заяви шефът на БМФ. По негови думи е възможно плавателният съд да е виновен за повредения кабел, защото в същата нощ е минал над него.