Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Марк Зукърбърг Кадър: Facebook/ Mark Zuckerberg
Марк Зукърбърг Кадър: Facebook/ Mark Zuckerberg

На 19 януари китайското приложение ще спре да действа в САЩ, което отваря огромен пазар за Meta. С досегашните ѝ политики тя нямаше как да го заеме, тъй като предлагаше други условия

На 7 януари Марк Зукърбърг пусна видео, което развълнува хората по целия свят. Обяви, че в името на свободата маха цензурата променя правилата за проверка на фактите и редица други във всичките услуги на Meta - инстаграм, фейсбук и тредс. На пръв поглед изглежда, че Зукърбърг е провокиран за промяната от предстоящото завръщане на Доналд Тръмп в Белия дом на 20 януари - собственикът на фейсбук и инстаграм вече даде заявка, че иска да е близък до властта. Официално все пак Зукърбърк каза, че го прави в името на свободата на словото и борбата срещу цензурата.

По-дълбок поглед обаче би се вгледал не в деня на встъпването на Тръмп във втория му президентски мандат, а в предишния. На 19 януари влиза в сила законът, който забранява ТикТок в САЩ. За да продължи да се ползва на американска земя популярното приложение, има само два варианта - или Върховният съд в САЩ да отмени закона, или ByteDance - китайският собственик на приложението, да продаде платформата преди тази дата. Ако нито едно от двете не се случи, нормативният акт, подписан от президента Джо Байдън през април м.г., на практика ще направи тикток недостъпен в САЩ.

Настоящото правителство на САЩ с подкрепата както на демократите, така и на републиканците, успя да прокара закона с лайтмотива, че тикток позволява на Пекин да събира данни и да шпионира потребителите, както и че е канал за разпространение на пропаганда. Китай и ByteDance категорично отричат тези твърдения. По време на изслушването пред Върховния съд на 11 януари по-скоро изглеждаше, че Законът за защита на американците от приложения, контролирани от чуждестранни противници, както е името на нормативния акт, по-скоро ще остане.

Именно това кара някои да мислят, че Зукърбърг иска да заеме именно нишата на кратките видеа, а не се е застъпил толкова за свободата на словото, както твърди в 5-минутното си видео. Всъщност дори начинът на заснемане на клипа подсказва, че Марк се цели в тези клипове. Видеото му, качено във фейсбук, е заснето на високо, каквито са риълчетата във фейсбук и инстаграм, въведени, след като тикток направи фурор със своите високи клипчета. Това е важно, защото заради дължината на клипа - 5 минути и 18 секунди, Зукърбърг нямаше как да използва популярния формат, който е ограничен до съдържание с максимална продължителност 180 секунди. За сметка на това в инстаграм клипът попада точно във формата риълс и идеално изпълва екрана, а не се получават празни пространства отляво и отдясно, както на фейсбук потребителите, които биха попаднали на него от компютър. Всъщност там видеото е по-гледано, отколкото във фейсбук - 17,3 млн. пъти срещу 14,8 млн.

Именно инстаграм ще е приложението, към което младите потребители под 25 години ще се насочат, ако останат без тикток. Тези между 26 и 35 години са и в двете приложения, но по-скоро създават съдържание за тикток и после го качват в инстаграм. Но основните потребители - зрителите, гледат видеата в тикток. А възрастовата им група е сред най-привлекателните за рекламодателите. Затова по-скоро изглежда, че ходът на Зукърбърг с промените в социалните му мрежи е чисто финансов. Дори начинът, по който изглежда във видеото - с черна, а не типичната за него сива тениска, медальон, който е сложен над блузата, и най-вече часовник за 895 500 долара, би впечатлил предимно младите. Още един факт - досега Зукърбърг не обявяваше промените в инстаграм рично и от първо лице. Оставяше това на Адам Мосери - доверения му човек, който ръководи приложението.

Затова и сега мнозина вярват, че с новите правила Зукърбърг се стреми да привлече хората, които ще останат без тикток. Това той нямаше как да направи, без да махне проверителите на факти и цензурата. Причината - масовият създател на съдържание в тикток използва думи, които няма как да минат през филтрите на социалните мрежи на Meta. Обидите към хората с различна сексуална ориентация, друг цвят на кожата и от други държави са нещо, което мнозина от най-младите ползват. Така те насочват гнева си затова, че са поколението, за което най-много неща са недостъпни.

В момента средната възраст на американците, които си купуват жилище, е 56 години. Мнозина в САЩ насочват вербалната си агресия именно към другите, защото смятат, че страната им ги е изоставила, за да подкрепя различните.

А че Зукърбърг се опитва да привлече именно такъв тип създатели и потребители на съдържание, нашепва и един друг негов ход от последните дни. Meta спира програмата си за разнообразие, справедливост и приобщаване (Diversity, equity and inclusion - DEI). На практика това означава, че компанията повече няма да има екип, фокусиран върху разнообразието и приобщаването на различните хора и вместо това “ще се фокусира върху това да прилага честни и последователни практики, които смекчават пристрастията за всички независимо от произхода им”. Компанията също така ще прекрати DEI подхода при наемането на служители. Именно клипове, обвиняващи подобен подход, са сред тези, които генерират стотици хиляди гледания в тикток.

“Терминът DEI също така беше натоварен (с негативно значение – бел. ред.) частично защото се разбира от някои като практика, предполагаща преференциално отношение на определени групи за сметка на други”, пише в бележката, която Meta изпратила до своите служители.