Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

В “Зона 30” също са предвидени физически мерки за намаляване на скоростта.
В “Зона 30” също са предвидени физически мерки за намаляване на скоростта.

Напролет започва обновяването на "Мария Луиза" - около Централна гара ще се пресича и над земята, а автобусите ще спират пред входа ѝ

София ще има задължителни стандарти при проектиране на улици и градска среда. Разделени са в 5 насоки - пътна безопасност, градско озеленяване, осветление, изчистване на средата от излишни елементи и паркиране. Те бяха представени от “Спаси София” и предвиждат мерки, с които без знаци, а с пречки да се ограничава скоростта на движение по улиците, подобряване на безопасността за пешеходци и велосипедисти, правила при проектирането на местата за паркиране, цветно осветление и кофи за боклук под земята.

Тези насоки могат да се използват при проектиране след 2025 г. И са неприложими за сегашния ремонт на ул. “Опълченска”, а ново проектиране означава забавяне между 6 месеца и 1 година и би застрашило целия проект, обясни общинският съветник Андрей Зографски.

Един от бъдещите планове е ремонт на целия булевард “Христо Ботев”. Още през пролетта пък трябва да започне ремонтът на бул. “Мария Луиза”. Тук ще се предвиди и пешеходно преминаване при Централна гара, за да не трябва хората да слизат с куфарите в мръсния подлез. Предвижда се още всички автобуси, които стигат до гарата, да спират пред входа ѝ, а не хората да обикалят.

Третият проект, при който могат да се приложат мерките, е ремонтът на “Адам Мицкевич”. Там освен велоалея се предвижда и изграждането на

тролейбусна линия, която ще свързва “Люлин” и “Надежда”

Със стандартите ще се създадат редица препятствия за шофьорите, които да ги накарат по естествен път да намалят скоростта. Целта е по този начин да се повиши пътната безопасност. Такава мярка е намаляване на ширината на лентите на големи булеварди от максималните 3,5 метра на 3 метра. “Това автоматично води до намаляване на скоростта на движение”, обясни Зографски.

На по-малките улици пък ще има шикани с размяна на лентите за паркиране. Така в един участък паркирането ще е отляво, а след това ще е отдясно. По този начин няма да се отнемат паркоместа, но ще се създадат завои, които водят до намаляване на скоростта.

При успоредно паркиране по улица, по която тротоарът е под 2 м, дървета да се садят, където спират колите. Идеята е на всеки 3 до 5 места за паркиране да има “озеленен остров”. Преди и след пешеходни пътеки растителността ще е по-ниска, за да не пречи на видимостта.

Предвиждат се и междинни острови и пространства за изчакване в средата на пътното платно. Освен това проектантите ще трябва да правят и тротоарни уширения и прекъсвания на паркинг лентите преди и след кръстовища. Градското обзавеждане - пейки, дървета, контейнери и кошчета за отпадъци, рекламни елементи, летни градини и др., ще се поставя в заделена единна ивица от уличния профил, за да не пречи на пешеходците по тротоарите. Колчетата и други преградни и антипаркинг елементи, особено при пешеходните пресичания и кръстовищата, се премахват.

При проектирането на улици в жилищни зони се предвижда изграждането на обособени клетки за съхранение на контейнерите за битови отпадъци. Няма да се допуска разполагането на контейнери за боклук по главни улици - ще се разполагат в преките. Изцяло подземни ще са кофите в централната градска част, площадните пространства и вторичните градски центрове в кварталите.

За улиците ще има светлинен дизайн

На тротоарите и пътните платна в зависимост от нуждата може да се разполага отделно осветление за пешеходните пространства и велосипедните алеи, на отделни стълбове или като допълнително тяло към стълбовете на пътното платно.

Пешеходните пътеки, велосипедните пресичания или пътни ситуации, които изискват повече внимание, се осветяват в цвят или нюанс, различен от стандартния. А за да се намали натоварването на градската среда и да се освободи повече пространство за пешеходците, осветлението ще е окачено над платното.

“Десетилетия наред в София се пресъздават остарели пътни проекти, които не осигуряват безопасност и удобство за всички участници в движението. Време е този вреден начин на работа да спре и да започнем да проектираме улици, които да отговарят на съвременните нужди на града и гражданите”, заяви общинският съветник Стефан Спасов.

Прочети пълните мерки тук.