Призракът на президентската партия
Как тия дни интригата започна да прегаря
“Един призрак броди из България, призракът на президентска партия!”
Бавничко и неусетно тая мълва се просмуква навред, както пушека от пържен в балконски фритюрник шаран подмолно прониква и се усещаш чак когато ти е превзел крепостта. Има и комунистически привкус.
Отначало само Андрей Райчев подмяташе между другото, че ако партиите не се стегнат и не се разберат, президентът ще оглави свой проект и ще ги отвее всичките. Постепенно темата се плъзна в интервютата и в свободните интерпретации като натрапчив фон, звукът ѝ постепенно се усилваше, докато не стигна високия регистър.
Всъщност това е рекламен подход, нещо като метода на китайската капка, набива се внушение в една точка и започваш да вярваш, че ако кремът за лице е без UV защита, по-добре да се застреляш. Повтарящите се твърдения неусетно се превръщат в истина, илюзията се сбъдва, номерът е да събудиш вродения човешки страх и доверчивост.
Това е причината сега, след като журналистите изчерпат голямата дилема за шансовете на ГЕРБ да прокара кабинет, веднага да се люшват към фикцията за новия освободител. Нищо че
е още приказен герой
Но нима не е изкушаваща такава интрига? Нима не е рейтингова? И нима не си струва да се разточва до припадък като за двойна фурна?
Неуморно питат ли питат: Каква ще е тая нова партия - корпоративен проект или гражданска инициатива?
На Радев няма ли да му е по-удобно, ако приватизира ИТН? Те май са му навити, а? А верно ли е, че ще се опита да превземе БСП?
Сериозно, мислите ли, че летецът от Димитровград ще си тръгне по средата на мандата, за да се сражава с ГЕРБ и с Пеевски?...
Но фритюрникът започва да прегрява. Президентският политолог Слави Василев и баща му, Васил Василев, официален поддръжник на Радев, разнасят задушливия пушек на измислен сценарий в светлината на позорните сблъсъци пред Народния театър.
С едни и същи изрази и фрази баща и син разправят, че пиесата “Оръжията и човекът” на Бърнард Шоу е поръчкова срещу българите, създадена нарочно, за да ги унижава и петни националното им достойнство. Няма нищо вярно, разбира се, самият драматург пише в дневника си преди 130 години, че е “абсолютен невежа за историята и географията” и е разпитвал приятели за разни войни, преди да съчини пиесата.
Малко трудно е да се долови на първо четене връзката между абсурдния протест срещу постановката на Малкович и похода за възцаряването на Радев, но на второ се вижда, че Василев - баща е
сред организаторите на тая интифада,
съставена от отломки на патриотични начинания като ВМРО, “Атака” и пр.
Политолозите биха определили събитието като “инициатива, която заявява своя политически потенциал”, нещо от тоя род, засукано. Докато навън ехти ревът на мургави патриоти по бермуди, джапанки и тениски с щампа на задраскан Малкович, Слави Василев разпалено агитира пред Нова тв: “Политическият терен” в България е много зацапан и трябва да бъде разчистен. Фигурата, която има най-голям потенциал да го направи, е президентът Румен Радев. Политик, който може да застане начело на формация, която да промени тотално политическата игра, е единствено Радев.” А твърдят, че пиесата на Шоу била фарс!
Напрежението, което създаде симулацията на бунт, обаче предизвика обратния ефект, без да иска, засегна авторитета на президентската институция. ГЕРБ изтълкува прекалено нервно изказване на Илияна Йотова по повод купения вот. Медиите съобщиха, че е обявила новия парламент за нелегитимен, а всъщност във видеото питат вицепрезидента дали според нея парламентът е легитимен, и тя отговаря: “Не”. Което не е същото, като да издаде присъда.
Бойко Борисов, без да се задълбочава в семантиката, мигом призова Радев да не свиква Народното събрание, щом не го признава за законно избрано. Колкото и смели да са нереализираните политически амбиции на държавния глава, не би се осмелил да плюе публично на конституцията.
Пък и историята е красноречива за кариерата на бившите президенти
- нито един не е останал фактор в политиката. Рейтингът на институцията не важи извън нея, пилотът е никой извън самолета. Затова от толкова отдавна за президентската партия само се говори, а нея я няма.
Масовите внушения почти винаги попадат в забавната рубрика на историята. През 1907 г. уважаван френски учен съобщава, че следващия път, когато Халеевата комета пристигне, ще мине толкова близо до Земята, че отровните газове от опашката ѝ ще проникнат в атмосферата и ще избият всичко живо. Американските медии гръмват, настъпват паника и масова истерия, на пазара излизат хапчета и чадъри против комети, копаят се бункери, пишат се завещания. Две години по-късно Халеевата комета минава и заминава и настъпва период на срам и разкаяние.
Във фантазиите няма нищо лошо, дори са полезни за развиването на аналитично мислене. Проблемът е, когато се оплетат с болните амбиции.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега