Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Християн Мицкоски СНИМКА: Twitter/ @MickoskiHM
Християн Мицкоски СНИМКА: Twitter/ @MickoskiHM

"Голяма част от европейските и световните дипломати гледат съпричастно на нашите аргументи и позиции."

Няма да строим (третия участък от жп линията от Коридор 8), докато българите не завършат своя тунел, т.е. тяхната половина и онези километри, които липсват до връзката с националната железница на България. Докато не бъдат изпълнени задълженията от другата страна на границата, е безсмислено да се харчат половин милиард евро за нещо, което няма да функционира.

Това заяви македонският министър-председател Християн Мицкоски, предаде БГНЕС.

„В момента бюджетът за реализацията на този проект е 550 млн. евро, от които 350 млн. са заем, а 200 млн. са безвъзмездна финансова помощ. Ние трябва да върнем 350 милиона. Изпълнителят има право на неустойки и искове. Скромният ми инженерен опит казва, че ще са необходими поне още 200 милиона. Така че от тези 350 ще стигнем до половин милиард, които ще трябва да платим. И да, 200 милиона евро са грант и ще бъдат платени от европейските данъкоплатци. Това е вярно, но ние влизаме с 500 милиона", каза лидерът на ВМРО-ДПМНЕ пред "Сител".

На въпрос защо твърди, че България няма да строи тунела, Мицкоски отговори, че "подобен пример е граничният пункт Клепало, който у нас е готов, а в България не е насипан дори кубик пясък".

„Смятаме, че докато този проект не придобие завършен вид, ще бъде безмислено трошенето на народни пари", добави той.

Относно процеса на европейска интеграция, Мицкоски посочи, че е объркан от посланията на София.

"Многостранен или двустранен е проблемът? Чуваме объркващ тон и изявления от София. Надявам се, че след като обществото се консолидира след изборите, ще имаме по-ясна картина и ще получим окончателни послания. Ние казваме, че когато българският парламент ратифицира договора за присъединяване на страната към ЕС, тогава ще влязат в сила промените в конституцията. Нека направим още един шедьовър", каза македонският премиер, намеквайки за Преспанското споразумение с Гърция.

"Голяма част от европейските и световните дипломати гледат съпричастно на нашите аргументи и позиции, свързани с едно възможно решение, което предлагаме и за което говорим през изминалия период. И накрая, на нас като държава се гледа като партньор, а не като нещо, което трябва да бъде подкупено. Възвърнахме доверието и достойнството на международната сцена. Очаквам тази тема да приключи в следващия период, за да можем да отблокираме процеса и да започнем преговори", каза още Християн Мицкоски.

На 16 октомври Европейската комисия съобщи, че България и Северна Македония са потвърдили ангажимента си да продължат изграждането на железопътен Коридор 8.

Новината стана ясна след срещата на високо равнище в Брюксел между Европейската комисия, Бисер Минчев, заместник-министър на транспорта и съобщенията на България, Стефан Вълкановски, държавен секретар в Министерството на транспорта на Северна Македония, Синиша Ивановски, директор на железопътната инфраструктура в Северна Македония, финансовите институции ЕИБ и ЕБВР и Секретариата на Транспортната общност.

Двете страни се споразумяха да провеждат редовен диалог на високо равнище и да създадат съвместна работна група за Коридор 8. Освен това съответните министерства ще работят за намирането на координирано техническо решение за изграждането на трансграничния участък от коридора.

"Коридор 8 е критична железопътна връзка за целия регион и за ЕС. Той ще осигури по-бързо пътуване на стоки и пътници, ще увеличи мобилността, достъпа до пазара и конкурентоспособността на Западните Балкани. Комисията приветства повторното потвърждаване на ангажимента на България и Северна Македония по отношение на Коридор 8, което показва желанието за регионално сътрудничество от съществено значение за бъдещето на двете държави", се казва в позиция на ЕК, пише БГНЕС.