Короната и жезълът на Патриарх Максим - заснети в "Недадените"
В новия български сериал "Недадените" заснемат сцена с оригиналните патриаршески инсигнии на Максим.
От храм-паметник "Св. Александър Невски" предоставят короната, жезъла и панагията на покойния патриарх Максим за един снимачен ден, научи "168 часа".
"В първия епизод заснехме сцена с тържествена церемония, на която актьорът Орлин Дяков, в ролята на митрополит Стефан, носи короната, жезъла и панагията на патриарх Максим. Бяха на наше разположение само за един ден, след което ги върнахме в храма, защото няма да има други сцени с тях.
Благодарни сме много за жеста и съдействието,
което направиха от храм-паметник "Св. Александър Невски", казва Елена Иванова, сценограф и художник на костюмите в сериала.
Действието в "Недадените" се развива през периода на Втората световна война, с акцент върху спасяването на българските евреи. Показва важните политически събития от 1940 до 1945 г. В сериала се разказва за силни личности от миналото на България, които трябва да бъдат показани по най-добрия начин.
Характерът и атмосферата на времето са подсилени и с типичните тоалети. В период от 2 месеца
всички костюми са изработени и готови за снимки
от екип от 5 човека. Съобразени са с характерните за времето си материи, цветове и кройки.
Веднага прави впечатление автентичната военна униформа на цар Борис III.
"Военните униформи са оригинални и са взети под наем от кино център "Бояна". Но не всичко може да бъде автентично. Медалите на цар Борис III са имитации. Копията са изработени по модел на показаните в дворец "Врана". Единствено в царското обкръжение има по-официални тоалети, но не са пищни. Самата царица Йоанна е била много скромна жена, както и цялото царско семейство.
Единственото бижу върху нея е перлена огърлица", казва художничката.
Останалите дрехи следват модните тенденции през онези времена. Годините са изключително бедни и затова няма много богати тоалети, гамите са по-пастелни, платовете са естествени материи - вълна, лен, памук и много рядко коприна.
"Характерен за времето е двуредовият мъжки костюм. А специфичното за жените, е полата, която едва покрива коляното, за да се пести плат. Другото отличително за дамите са двуцветните дрехи - тогава са разпаряли и прекроявали дрехите си", добавя още сценографът.
Елена Иванова създава историческите тоалети за сериала
с лека нотка на съвременност
"Почитателка съм на историческия костюм като днешен. Почти е невъзможно да създадеш дреха отпреди 70 г. в тогавашния й вид, а и не е нужно. Все пак обличаме хора в сегашно, а не в минало време. Не е нито интересно, нито творческо просто да копираш един костюм. Важно е да бъдеш креатор, не просто шивач."
Епохата, през която се развива сериалът, е предвоенно време с конфликт между групи хора с различно мнение по въпроса за опазването на българските евреи. Персонажите, които споделят еднакви възгледи, са вкарани в сходна цветова гама.
"Развихме дрехите така, че защитниците и противниците на евреите да бъдат обединени в гами.
,казва сценографът.
Цветово са подчертани и последователите на учителя Петър Дънов, който е бил един от тайните съветници на цар Борис III, както става ясно в първия епизод на сериала. Одеждите на дъновистите обикновено са бели, но Елена решава да омекоти малко гамата.
"Те се подреждат в кръг около него на една зелена поляна. За да стане картината по-красива, реших дрехите им да бъдат в бежово, а не в бяло", обяснява Елена.
Костюмите трябва да бъдат съобразени с характерите на героите и да акцентират върху качествата им. Голяма част от тоалетите
не са шити специално за сериала
а са взети от Габровския, Смолянския, Благоевградския, Пловдивския и Народния театър.
"Истината е, че на камерите много си личи, когато дрехата е нова и трябва добре да се процедира с нея. Днешните материи са много по-различни от тогавашните.
Сложни за измисляне бяха костюмите на жената на равина (Камен Донев) - Берта, която още не се е появила в сериала. Тя е с малка роля, но в същото време е най-нещастна в тази история. Трябваше да я покажем едновременно като скромна и интересна", казва Елена.
Няколко десетилетия по-назад ни пренася историческата сага "Дървото на живота". Действието стартира от обявяването на независимостта през 1908 г. Проследява семейната история на заможно градско семейство.
Гардеробът на всеки един герой е специално ушит. Художничката на сериала Велемира Гърдева-Габи също си позволява да модернизира тоалетите, за да покажат по-ясно темперамента на героите.
"Синята шапка, която носи Койна Русева (Бела Лозанчева), е типично мъжка за това време, но персонажът й е с много силен характер и решихме тя да символизира това. Шапката е много важен аксесоар в тази епоха, особено за жената - носили са ги навсякъде. Преди снимките избираме шапка за всяка актриса, с която отиват при фризьора и според формата им правят прическата", обяснява Габи.
Женските дрехи през тази епоха се отличават с високи яки, но екипът взема авангардно решение и моделират дрехите с деколте и добавя бижута със съвременен привкус.
В цветовите гами преобладават пастелните цветове, но се срещат и ярки тонове.
С по-колоритни костюми се акцентира върху персонажа на Владо Карамазов
(Панто Вълчев), който има най-впечатляващ гардероб от всички.
"Синият му халат се превърна в емблема. Той е харизматичното конте на фамилията. За всеки един тоалет е ходил на проба, защото трябва да му паснат идеално. Изработката на подобни дрехи е много сложна, затова се радвам, че можем да разчитаме на моделиера Асен Георгиев и шивачите Йорданка Стоименова и Мариета Георгиева", обяснява Гърдева.
В провокативно ретро бельо ще се появи актрисата Теодора Духовникова
която е в ролята на Божура Джелезова. Тя е изпратена от семейството си във Видин. Идва от големия град, където не се слави с добра репутация. Божура е по-разкрепостена от останалите. "Тоалетите й са по-красиви, отличават се. Дошла е от София, има по-модерни възгледи и това си личи в стила й. Само тя ще носи кожи. Ще участва и в по-разкрепостени сцени. За целта й преработих съвременно бельо, за да бъде адекватно за епохата. Добавих дантели, ушихме и кюлоти, за да изглежда автентично", разкрива Велемира Гърдева.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса