Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Министерството на отбраната се прости със загиналите летци с видео Кадър: фейсбук/ Министерство на отбраната
Министерството на отбраната се прости със загиналите летци с видео Кадър: фейсбук/ Министерство на отбраната

Министерството на отбраната се прости с двамата пилоти с видео

"Почит към хората и поклон към военните пилоти майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин!

Българската армия изгуби двама от най-опитните и мотивирани авиатори, посветени на воинския си дълг и отдадени на страната си, оставили видима следа с делата си. 

Майор Димитров и старши лейтенант Дункин остават в мислите и сърцата ни завинаги!" Това написаха във фейсбук страницата на Министерството на отбраната.

С тези думи бе публикуван и кратък прощален видеоклип на двамата пилоти. Кадрите са компилация на Военния телевизионен канал. На тях се вижда как двамата заедно излитат на борда на самолет L-39ZA с бордови номер 205. Разбилият се самоле на Дункин и Димитров бе с номер 207. Това са кадри от обучението на двамата пилоти, а не конкретният полет, при който те загинаха. 

🙏 Почит към хората и поклон към военните пилоти майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин! Българската армия изгуби двама от най-опитните и мотивирани авиатори, посветени на воинския си дълг и отдадени на страната си, оставили видима следа с делата си. ∞ Майор Димитров и старши лейтенант Дункин остават в мислите и сърцата ни завинаги!

Posted by Министерство на отбраната on Tuesday 17 September 2024

Самолетът на летците L-39ZA “Албатрос” се разби пред десетки свидетели около час след като президентът Румен Радев летя с F-16 над авиобазата. В петък в Граф Игнатиево се провеждаше генерална репетиция за авиошоуто, което трябваше да се проведе в събота, но беше отменено заради инцидента.

При полетът загинаха старши лейтенант Венцислав Дункин и майор Петко Димитров.

Полетът е бил планиран и рутинен, изпълняван е много пъти и за него двамата пилоти са се готвили от месеци.

“Тази задача беше изпълнена многократно в Долна Митрополия (двамата летци са служили в тази авиобаза - б.р.) и днес трябваше да бъде изпълнена като генерална репетиция за утрешното мероприятие. Майор Димитров е един от най-опитните летци на L-39 в България въобще, а ст. лейт. Дункин е млад, с отлични заложби и беше една от надеждите на базата”, разказа в деня на гибелта на двамата ген. Димитър Петров, ръководител на полета и командир на ВВС.

Една от 3-те версии за падането на самолета е грешка в командването. "Ако има такава, едва ли те (шефовете на загиналите пилоти - б.р.) ще ни съдействат изцяло. Тоест, ако има такъв момент, ще трябва да го установим по трудния начин. Така че няма да стане ясна толкова бързо точната причина за инцидента", коментирапред bTV в събота Христо Анчев, военноокръжен прокурор в Пловдив, който наблюдава разследването.

Другите две версии са човешка грешка и техническа неизправност. През юни обаче самолетът е бил реновиран в Чехия. МО обяви, че е бил технически изправен и проверен преди полета.

Очаква се днес да има резултати от разчитането на черната кутия на военния учебен самолет

Военният самолет, който се разби по време на подготовка за авиошоу край Граф Игнатиев, е бил модел L – 39 ZA Albatross.

Изтребителят е високоманеврен реактивен учебно-боен самолет предназначен за първоначално и специално обучение, както и за усъвършенстване на летателните умения по бойно използване. Те се управляват винаги от двама души - пилот и инструктор.

През 1986 г. в България пристига първата партида от 18 L-39ZA, поръчана още през 1985 г. Тогава страната ни се сдобива с 12 самолета, а година по-късно са доставени и останалите 6. Втората партида, също от 18 машини, пристига у нас през 1990 г.

Според оригиналния производител, поддръжката на самолетите, които са в експлоатация от 25 и повече години, изисква съвсем нови подходи и методи за ремонт, проектирани и разработени за осигуряване безаварийна експлоатация на самолета до възраст 40 години. Прилагането на първоначалните стари ремонтни методи поражда съществен риск както за самолета, така и за неговия екипаж. Към днешна дата и моментното състояние на самолетите, тези първоначални методи не удовлетворяват изискванията и условията, дефинирани от конструкторското бюро на самолета L-39 с цел осигуряване на летателна годност и безопасна експлоатация.