Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Над 2 млн. пенсионери  са с  увеличени пенсии от 1 юли 2024 година.
СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ - ГЕНК
Над 2 млн. пенсионери са с увеличени пенсии от 1 юли 2024 година. СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ - ГЕНК

3400 лв. месечно – за кого е реалност

Ако човек се е пенсионирал примерно през първата половина на 2023 г. и си е плащал пенсионно осигуряване върху максималния осигурителен доход след 2000 г., пенсията, която ще получи от държавата, е около 2880 лв.

Всъщност в огромния брой случаи това е максималната справедлива сума, която, ако сте се пенсионирали след 2021 г. Защото от началото на 2019 г. до края на 2021 г. пенсионерите можеха

да се възползват и от възможността да изберат

3-те години от 1990-те,

когато са плащали най-висок осигурителен доход. До края на 2018 г. това беше и единственият начин да се определи пенсията. До края на 2021 г. нямаше ограничения в размера на максималния осигурителен доход, който е плащан през 90-те години, и много хора се възползваха, като в продължение на 3 г. плащаха много висок осигурителен доход. Само пенсионирали се по този начин могат да получават по-голяма пенсия от определената чрез максимално осигуряване след 2000 г., но не повече от прага от 3 400 лв.

Очевидно това не е справедлив начин за определяне на пенсията, защото тези хора през останалите години може да са плащали много ниско пенсионно осигуряване,

но сега получават повече,

отколкото тези, които през последните над 20 г. са си плащали пенсионно осигуряване в максималния допустим размер.

Предвижданията са, че таванът на пенсиите в размер на 3400 лв. ще се запази до 2027 г. Което е справедливо, защото хората, които са плащали максималното пенсионно осигуряване за всичките години след 2000 г., ще останат под този праг.

Към юни 2024 г. 2129 пенсионери получават максималната пенсия от 3400 лева. 1790 от тях са мъже, а 339 са жени. Но само 4-ма получават над максималния праг – 3-ма мъже и 1 жена.

По закон пенсии над тавана получават само бивши президенти, министър-председатели и членове на Конституционния съд. Но би следвало това да е възможно само ако те вече са се пенсионирали до края на 2021 г., когато е можело да изберат 3-те години с най-висок осигурителен доход.

Интересно е какъв е средният процент на пенсиите

спрямо заплатите

През 2019 г. - над 38%, през миналата година е над 54%, а през следващата година се очаква да достигне около 56%.

И тази година, а и следващите се очаква увеличението на пенсиите да бъде по швейцарското правило - с процент, равен на сбора от 50% от ръста на средния осигурителен доход за предходната година и 50% от ръста на инфлацията през предходната година.

Министерството на финансите на електронната си страница публикува прогнози с размера на увеличението на пенсиите през следващите три години:

2025 – с 6,6%, 2026 – с 4,6%, 2027 – с 3,8%

Оказва се, че огромното мнозинство от българите редовно се грижат да се осигуряват и по този начин да получават пенсия за стаж и възраст, а не социална пенсия. В момента около 6000 пенсионери получават социална пенсия - към днешна дата тя е към 308 лв.

За съжаление, нещата в България демографски вървят зле. За миналата година на 100 човека между 15 и 65 г. е имало 34 човека над 65 г. Предвижданията към 2070 г. са на 100 човека между 15 и 65 да се падат 54 човека над 65 г. Въобще не звучи оптимистично.

Това означава, че за да се поддържа увеличението на пенсиите по швейцарското правило или максималният осигурителен доход ще се вдига над ръста на заплатите, или бюджетът трябва да отделя по-голям процент за пенсии, или и двете.

А това не е добре за икономическото развитие на България. Още повече че заради несправянето с корупцията на всички правителства след 1989 г. България изостава в развитието си в сравнение със страни като Румъния, които за периода след 1989 г. имат доста по-висок процент на икономическо развитие от България.

Българският бюджет поема и несправедливи разходи.

Например много работили през голямата част от живота си в чужбина се връщат в България след пенсионирането си, плащат здравно осигуряване за 3 г. и след това срещу минимални суми на стари години ползват безплатно здравно осигуряване.

И какво му е справедливото на това,

при положение че големият процент от разходите на здравеопазването са за хората над 65 г.

Но работилите в чужбина са издържали чужди пенсионери и са плащали здравно осигуряване, основно отиващо за чужди пенсионери.

А работилите в България са плащали на българското здравеопазване през целия си живот, включително за българските пенсионери.

Ето защо всеки, който е работил в чужбина, трябва да доплати здравно осигуряване така, че да му се събират поне 70% от средното здравно осигуряване в България за 40 г.

И така трябва да е за всички, които не са си плащали здравното осигуряване. Не бива безотговорността и справедливостта да се размиват.