Авторът на “Върви, народе възродени” враждувал с гъркоманите, критикувал царя, умира неразбран
Тържественото честване на Кирил и Методий дължим на копривщенци
През 1850 г. копривщенецът Найден Геров се премества от родния си град в Пловдив и става учител в новооснованото българско училище. Десетина години преди него там са се установили богатите му съграждани Салчо и Стоян (старият) Чомакови. Салчо събира данъци в полза на султана, издействал си е ферман от финансовия министър Нафуз паша за търговия с Европа и Азия и с неговата лична закрила е натрупал състояние.
Той дарява 5000 гроша за издръжка на училището. През 1851 г. то става епархийско и трябва да му се даде име. Тримата се събират в къщата на Салчо и започват да умуват. Изреждат имена на няколко светии, но Салчо не е доволен, пита
дали пък няма имена на някой изцяло български светец
и Найден Геров започва да разказва за Кирил и Методий. Към края Салчо отсича: “Това е”. Поръчват икона на двамата братя, която е осветена, и на празника им на 11 май е първото честване и отдаване на почит към делото им. Има и литийно шествие, което слага началото на традиция.
След 6 години празникът се чества и в Цариград, а в следващите - в Шумен и Лом, Скопие и Варна.
За пръв път в София го организира Сава Филаретов. В следващите години до 1878 г. се появяват много училища в България, носещи името на двамата братя. Тържествата неизменно са със звън на църковните камбани, божествена църковна служба и водосвет, издигане на арки, обсипани с цветя, правене на венци в двора от ученици и тържествени шествия.
След това празникът започва да се чества в цялата страна, като ритуалите остават неизменни. Постепенно най-тържествената част се измества в София. След построяването на храма “Св. Ал. Невски” празникът започва там, а шествие преминава покрай Народното събрание. През 20-те години на ХХ век задължително става присъствието на цар Борис III и министрите. От 1898 г. на този ден се отбелязва и годишнината от смъртта на Алеко Константинов, убит на 11 май 1897 г. край село Радилово. След 1916 г. и двете чествания се изместват на 24 май.
Особено внушителни са тържествата през 1937 г.
Пред храма са цар Борис и Йоанна, министрите, духовниците от Светия синод, офицери, хиляди граждани и всички ученици от столичните училища.
Училищен хор с над 1200 участници изпява химна “Върви, народе възродени”. Тържествено шествие преминава по “Цар Освободител” и спира пред Народното събрание. Част от учениците са облечени в народни носии. Манифестират дори възпитаниците на тогавашните американско, немско, руско и румънско училище. В граничното село Стрезимировци пък се организира събор на българи и сърби, което става за пръв път от 30 г. В Софийския университет е открита Седмица на българската книга. Там министърът на народното просвещение Николай Николаев
тържествено обещава, че най-голямата му грижа
ще е да намери средства за построяване на сграда на Народната библиотека, обявен е конкурс за план и започва строителството, прекъснато е в годините на войната и е завършена през 1953 г. В квартал “Христо Ботев” пък се полага първият камък на новото читалище “Асен Златаров”.
Паметни са честванията и в Пазарджик. Още от 1930 г. инициативен комитет събира средства за изграждане на паметник на Алеко Константинов, тъй като старият до Радилово е поруган и разрушен. Открит е на 24 май 1937 г. на остров Свобода и е на стойност 100 000 тогавашни лева. Колоната на паметника е висока над 8 метра.
Още през 1892 г. Стоян Михайловски е написал стихотворението си “Върви, народе възродени”. То е публикувано в книжка 9-10 на сп. “Мисъл” от същата година. Авторът е имал идея за значимостта на творението си и е поставил подзаглавие “Проект за българский всеучилищен химн”. През 1901 г. учителят по музика в Ловеч Панайот Пипков създава музиката към него. Той е от 14 куплета, днес съкратени.
Датирано е “Русе, 1892, Априлий 15”
И това е творба на пети автор, възхваляваща делото на двамата братя. Парадокс, а може би закономерност е, че всички са еленчани, и все възпитаници на прочутата Еленска даскалоливница – Стоян Робовски, основателят ѝ Иван Момчилов, Йордан Ненов и Иван Кършовски.
Мнозина от неговите съвременници казват за Стоян Михайловски: “Ако е имало някога писател, несподелен от обществото, това беше той”.
През 1872 г., едва 16-годишен, е учител в Дойран, изпратен от Българската екзархия – негов чичо, брат на баща му Никола, е Иларион Макариополски със светското име също Стоян Михайловски. Престоява до Великден на 1874 г. Тогава настоява Евангелието да се чете на български, както му е редът, но гъркоманите се нахвърлили върху него, набили го жестоко и потърпевшият се оказал в участъка. Там пък
свидетелствали гръцки ученици, че на бастуна му имало шиш
и с него той ги ръгал. На следващия ден под охрана е изпратен до Солун, а оттам до Цариград.
През 1881 г. вече е в Екс ан Прованс, учи право и води живот, лишен от удоволствия. Понякога посещава кафене “Клеман”, където чете всички налични вестници и списания.
Вече в България, новоизбраният княз Фердинанд отначало го вика на няколко пъти, за да си говори с него на превъзходен френски, но скоро се отказва и се крие, за да не би сатиричният писателски нюх да долови някои негови отрицателни черти и да го осмее.
Жени се за русенката Райна от заможен род и заживява в крайдунавския град. През 1888 г. пише молба да бъде назначен за учител по френски в Русе.
Като преподавател делял учениците си на “каймак” и “чорба”. Които имали оценки, по-ниски от четворка, отивали в чорбата, а над нея – в каймака. Наказвал ги с преписване на един и същи текст по 100 пъти.
Един ден ученик помолил за извинение, че не могъл да си научи урока, защото бил беден. “Като си беден и мързелив, иди продавай вакса и кибрит” бил отговорът.
Впоследствие променя методите си на преподаване – дава им да превеждат текстове от христоматията, а ако някой не го правел, го наказвал да препише текста, но само 10 пъти.
Мразел изпитването за бележки и когато трябвало да го прави, изкарвал на дъската 5-6 души, давал им поред да четат и превеждат и накрая пишел на всички една и съща оценка. Учителската работа вече не го задоволява и си търси ново поле за изява.
Един ден дори се произнася:
“Ваксаджия да бъда, но да съм във Францата”
Когато пък му искат сведение къде е роден, написва “На Балкана”, а не “В Елена”. След три години министърът на просвещението Г. Живков го пита с телеграма дали е съгласен да се премести в София. Тогава написва “Върви, народе възродени”.
През 1892 г. е назначен за учител в софийската Мъжка гимназия и лектор във Висшето училище. През лятото идват в София, съпругата му ражда момче, но то живее само 17 дни и умира от червен вятър в края на октомври. В началото на декември от този свят си отива и баща му Никола Михайловски. След като се успокоява от преживените драми, се сприятелява с кръга “Мисъл”, но пристъпите на неврастения остават. Той единствен от четиримата основатели защитава Вазов, макар никога да не стават приятели. Според Иван Шишманов, най-близкия приятел на патриарха на българската литература, когато се срещнели в кафене “Славянска беседа” или “България”, неизменният разговор бил:
Как си, бай Вазов? Добре съм, бай Михайловски
Двамата се скарват и спират да си говорят, когато Михайловски моли Вазов да ходатайства да го върнат във Висшето училище, но той не прави нищо, защото не иска да се меси в автономията на учебното заведение.
През 1886 г. за пръв път става депутат. След още десет години е председател на новооснования Македонски комитет в София. И тук не успява, защото още от основаването му действителният ръководител тогава е полк. Иван Цончев, а Михайловски има по-скоро представителни функции. Опитва се да направи нов комитет, но и в това си начинание не успява. Отново е депутат през 1894 г. С жена си живеят под наем, сменят няколко пъти адреса си, докато тъстът му
купува къща на ъгъла на улиците “Витоша” и “Парчевич”
След години жена му ще признае: “Ако не беше баща ми, той никога нямаше да има собствен дом”.
През 1899 г. пак се връща в Русе. През 1901 г. вече е председател на Върховния македонски комитет, но след година си подава оставката. Окончателно е напуснал учителството и се отдава на политика. Опитва отново да бъде назначен във Висшето училище, но получава отказ.
Когато Иван Шишманов става министър през 1903 г., предлага на министър-председателя Д. Петков да внесе в Народното събрание предложение на Вазов и Михайловски
да се отпуснат по 4000 лв. годишна държавна помощ,
та да се отдадат изцяло на литературна дейност. Предложението е прието.
През 1903-1904 г. Стоян Михайловски пише статии във в. “Ден”. Изтъква, че княз Фердинанд развращава политиците и води страната към гибел. В нея цитира полския княз Понятовски, служил заедно с Фердинанд в армията, в книга, издадена в Париж. Той го определя като голям авантюрист и твърди, че служейки на Германия, българският княз мисли за кайзер Вилхелм и съвсем не го интересуват съдбините на българския народ. Фердинанд, естествено, е дълбоко засегнат и принуждава правителството да приеме Закон за печата с обратна сила, за да може да бъде подведен под отговорност Михайловски. Законът е приет и той е осъден условно на няколко месеца затвор.
На 20 март 1924 г. министър-председателят Ал. Цанков прави предложение до Народното събрание да се увеличи народната пенсия на Стоян Михайловски, което е прието. Получава я две години и половина.
През лятото на 1927 г. го сполита перфорация на язва и постъпва в болницата на Червения кръст. Правят му операция, но сърцето не му издържа и на 3 август умира.
На погребението му присъстват двадесетина души и то е съвсем скромно.
Михайловски пред съда: Готов съм да отида гордо във влажната килия на Черната джамия
“Господа съдии, може би моите доводи и безкористните ми подбуждения да поведа борба за защита на съдбините на моя народ да не са достатъчни за вас, които имате да приложите тук един специален закон по печата. Възможно е да не ме оправдаете. Но и без това, господа съдии, аз не искам милост. Аз добре съзнавам своя дълг и съм готов да отида гордо във влажната килия на Черната джамия (по-късно преустроена в църквата “Св. Седмочисленици” – б.а.). В нея е лежал и Петко Каравелов за същото – обида на особата на княз Фердинанд. Там може би ще изгният моите меса. Но все един ден ще се намерят частици от моите кости и от тях ще се образува един скромен паметник, на който ще бъде написано: “Той почина от любов към своя народ”.
С това аз завършвам моята пледоария за защита и предоставям на вашата съвест да издадете вердикт.”
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър