Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Евтим Милошев

Снимка: Велислав Николов
Евтим Милошев Снимка: Велислав Николов
  • Знам как трябва да се рекламира туризмът ни - това е вкусът на уникалното ястие, емоцията от преживяното, казва служебният министър на туризма 

- Господин Милошев, как ще ме убедите това лято да отида на нашето море? Можете ли да изтъкнете поне три причини - като човек и като министър на туризма?

- Ако трябва да говоря като служебен министър на туризма, едната причина се корени в стария еврейски принцип парите да останат вътре в страната, в нашия кръг.

Като министър, но и като турист, бих искал хората, заети в този отрасъл, да се усмихват повече. В най-развитите туристически дестинации по света навсякъде срещаме позитивно, добро отношение към госта. В нашия туризъм това трябва да стане нещо като закон - от камериерката, през таксиметровия шофьор до рецепцията усмивката не трябва да слиза от лицата им.

- Дори когато изнемогват от работа?

- Точно в това е най-голямото предизвикателство в този бизнес.

България не е само море, независимо че 70% от туризма е свързан с него. Време е да отворим очите си и за вътрешността на страната, за културния, поклонническия, балнеолечебния и всякакъв друг вид туризъм.

Ето сега на връщане от морето минах през Търговище и признавам, че за първи път влязох в този град. Видях едно чисто и подредено място, приветливо, красиво, зелено. Влязохме в ресторанта на площада - уникален туристически обект! Всичко в кухнята, от първото ястие до десерта, беше типично българско. Не предлагаха бурата, моцарела или пармиджано, а българско биволско сирене. Това е нещо, за което си струва човек да се върне и от Ню Йорк. Защото може да го опита само и единствено тук.

Туризмът, това е и вкусът на уникалното ястие. Той се състои и в уникалните преживявания, емоцията е в сърцевината на туристическия продукт. Така че съветът ми е не само чужденецът, а и българинът да се обърне към вътрешността на страната. Уверявам го - ще открие уникални неща.

- Вие например къде ходите най-често през лятото?

- Имам лична причина и откогато се роди синът ми, всяко лято отиваме във Варна. Това е традиция за моето семейство, защото имаме емоция, свързана с този град. Другото подобно място е Велико Търново.

- Вие снимахте като продуцент сериал във Велико Търново. Има ли обаче нещо в този град, което според вас убягва на туриста?

- Велико Търново е образец как да се организира културно-исторически туризъм в България. А и извън Царевец и другите обекти, то отидете по сокаците в Стария град, вие няма да усетите агресивността на големите мегаполиси, която днес атакува обществото през развитите комуникации и медийната бомбардировка. Когато се потопиш в средновековната столица, ти излизаш от тази агресия. Същият дух е и в Пловдив.

- А защо тогава не можем да представим на света по подходящ начин, с уникална реклама всичко това?

- За мен е абсурдно от 4 години да не е заснет нито един клип, който да представя България. Със сигурност имаме ограничени бюджетни средства, но има начин и с малко пари да се направи това.

За тези 13 работни дни, които имам в министерството, направих безброй срещи с бранша и ми направи впечатление, че 90% от проблемите, които изтъкват пред мен, не са свързани пряко с дейността на туристическото министерство, а на много други - външно, здравно, на икономиката, на финансите. А основната дейност на това министерство би трябвало да е свързана с представянето на България пред чужденците и пред самите българи.

Виждам какви смислени реклами правят съседните държави, при положение че ние също имаме какво да покажем.

- Клиповете за България, които бяха правени преди повече от 4 години, бяха критикувани. Любопитно ми е обаче вие като човек, който се занимава с аудио-визуални продукти, каква реклама бихте направили?

- Не ми се иска да критикувам, каквото могъл някой - направил. Бих казал по-скоро каква ми е идеята.

Тези клипове трябва емоционално да докоснат зрителя, точно както виждаме това в турските реклами. В тях ти виждаш не определена културна или друг вид забележителност, а усещаш емоцията. В това е майсторството на едно аудио-визуално произведение.

- Вие как успяхте за тези 13 работни дни да решите въпроса с визите за чуждите туристи, който не е от вчера?

- Не бих искал да бъда скромен, нито да кокетнича. Това е успех преди всичко на народните представители, които разбраха проблема и намерихме разрешение.

- Другото, което всички се питат, е вие как така станахте министър? Външен човек за бранша сте, популярен от друга сфера.

- В отговора на този въпрос няма нищо атрактивно и пикантно. Това е личен ангажимент към премиера Димитър Главчев. Той ми каза, че има нужда от мен. Аз всичко, което съм постигнал в живота, съм го направил тук, в тази държава. Затова приех. Имам чувството, че връщам нещо обратно.

- Направихте доста срещи с бранша през седмицата. Казаха ли ви за проблема с връщането на 20-те процента ДДС посред лято, след като досега беше 9%?

- Специално по отношение на туроператорските пакети имайте предвид, че ДДС-то се начислява само върху печалбата на туроператора, а не върху целия му продукт. В нормалния бизнес ДДС е върху целия продукт. Свалянето на ставката беше временна държавна помощ, разрешена от ЕК. Разбира се, дълбоко несправедливо е по средата на сезона да се променя ставката и смятам, че това, което е започнало като правоотношение, трябва да бъде довършено по същия начин. Следващият парламент и редовното правителство би следвало да решат дали да се удължи тази държавна помощ. Поех ангажимент така да се направи тълкуването, че поне сезонът да се довърши с 9% ДДС за тези услуги.

- Има ли идеи на ваши предшественици, които си струва според вас да се продължат?

- Срещнах се с почти всички бивши министри на туризма - аз съм седмият поред в това министерство.

Естествено, че всичко работещо ще бъде продължено. Има например една програма за рекламиране на черноморските общини, която ще продължи да действа. За нея не се иска нотификация от Еврокомисията. Хубавото е, че в нея участват общините и всички в туризма, които желаят да се включат със свои средства. Тя е започнала през тази календарна година, а ефектът предстои да се отчете през лятото.

И тъй като предварителните очаквания са да бъде ефективна, смятам, че трябва да бъде продължена и за общините във вътрешността на страната. Те ще предложат конкретни обекти и туристически услуги, които да се предоставят на вниманието на чужденците, а и на българите.

- Вие през цялата седмица обикаляхте по морето и се срещнахте с местните власти, хотелиери, концесионери. За какво лято се готви индустрията?

- Обиколките ми, а и прогнозните данни показват, че можем да очакваме едно добро лято. Засега имаме информация за ръст на предварителните записвания с 10-15% в сравнение с миналото лято. Това се отнася за британските туристи и информацията ни е от летищния оператор на Бургас и Варна. Като се вземат предвид и last minute записванията, със сигурност имаме основания за оптимизъм. Пък и не трябва да пропуснем пътуващите по суша от близките държави, както, разбира се, и вътрешния туризъм.

- Добре, но какво правим, ако се случи нова хибридна атака като миналогодишната - помним, че срутването на стената на язовир “Нова Каховка” в Украйна изпълни руските, пък и други сайтове със страхотии за чистотата на водата в Черно море? Любопитно ми е вие като доста медиен човек как ще реагирате.

- Не трябва да допускаме хибридни атаки и най-вече това да вреди на сезона. Нужна ни е здравословна доза патриотизъм и национално самочувствие.

Но специално за чистотата на черноморската вода втора Каховка няма как да се случи! Още миналия сезон много хотели, цели комплекси, са наели независими лаборатории, които през ден са вземали проби от морето и актуалните данни са качвани на сайтовете на хотелите. Убедих се по време на обиколката сега на север и на юг, че браншът е видял колко ефективна е подобна комуникация с туристите, защото хората вярват на истината, на фактите.

И това лято много хотели ще правят това и едва ли ще се наложи да ходя и публично да се къпя във водата, за да доказвам, че няма страшно. Аз идвам от медийния бранш и съм напълно убеден, че ако има проблеми, те трябва да се решават, а не да се създават.

- Имаше сериозна реакция откъм бранша за новата наредба за водно спасяване, която буквално дни преди сезона бе приета от правителството на Николай Денков.

- Да, чух доста възражения и справедливи аргументи, тъй като нова наредба за водното спасяване на здравното министерство, е била приета буквално в последните часове на редовното правителство. Тя е влязла в сила на 7 или 8 април и въвежда съвсем нови правила, които засягат не само концесионерите на плажовете, а и областните управи, които имат функции по отношение на неохраняемите плажове.

От тях се изискват неща, за които те не са готови - брой спасители, нови медицински пунктове. Тъй като става дума за наредба, смятам, че може да решим проблема в рамките на служебното правителство и в понеделник имам среща със здравния министър. Най-вероятно ще отложим срока, в който новите условия трябва да влязат в сила.

CV

l Роден е на 2 май 1968 г. в София

l Завършва Строителния техникум в столицата и Университета по архитектура, строителство и геодезия със специалност “Геодезия”

l Става един от създателите на стдентската програма “Ку-ку” на националната телевизия и е продуцент на предавания в много телевизии

l Създава собствена продуцентска къща и е сред основателите на Асоциацията на филмовите и телевизионни продуценти в България

l Министър на туризма в служебното правителство на Димитър Главчев

l Женен, с двама сина