5 г. след смъртта на трима млади мъже край Пловдив все още няма решение дали случаят е особено тежък
- Подсъдимият шофьор Ваклин Хъмчев пропуснал в тъмното отбивка и тръгнал назад с влекача си с ремарке, блъскайки беемвето на Филип, Михаил и Ангел
- Загиналите оставиха 5 деца сираци
Около час след полунощ на 13 май 2019 г. 50-годишният сега професионален шофьор Ваклин Хъмчев пътува с влекача си с ремарке от Пазарджик за Пловдив. Целта му е да се прибере в Златоград, където живее.
В тъмното пропуска отбивката за с. Цалапица и решава да се върне назад. Докато прави забранената маневра, по платното срещу него се движи БМВ, в което пътуват Филип Михайлов, Михаил Михайлов и Ангел Змийчаров от Пазарджик.
Тримата мъже са на 22, 23 и 32 г. Шофира Змийчаров, който кара с 89 км/час при ограничение от 60.
Колата се удря в камиона и двама от тях загиват на място, третият умира по-късно
Момчетата оставят общо 5-има сираци, както се напомня във всички от последвалите протести от близките им. И настояват за максимална присъда.
Само че наказанието е далеч от очакваното от тях, поне засега, защото няколко съдебни състава не приемат, че уместната правна квалификация е "особено тежък случай".
А това е от ключово значение за годините затвор в присъдата на водача.
Преценката зависи от две неща – първото е тежестта на резултата от престъплението, а при 3 жертви и защитата на Хъмчев не оспорва този въпрос. Втората предпоставка е обществената опасност на личността на извършителя.
Именно около това се водят спорове по съдилищата вече 4 години.
Делото стартира година след катастрофата,
Ваклин Хъмчев признава изцяло вината и на 18 август 2020 г. окръжният съд в Пловдив го осъжда на 5 г. и 4 месеца затвор, като го оправдава по обвинението смъртта на тримата в беемвето да е особено тежък случай. Книжката му е отнета за 5,5 г.
Тази присъда е атакувана от всички страни в процеса и апелативните магистрати я отменят, като връщат казуса за ново разглеждане от друг състав на първата инстанция.
Мотивите се отличават с крайна пестеливост. В тях не се открива отговор на наведените от страните многобройни възражения и доводи, а и липсват правни изводи относно субективното отношение на дееца към извършеното деяние.
Така, за да счете, че случаят не е особено тежък, окръжният съд е казал само, че предвид положителните характеристични данни на подсъдимия (като личност и като водач на МПС) извършеното не може да се квалифицира като особено тежък случай, без изобщо да обсъди тежестта и обществената опасност на деянието с неговите конкретни особености, конкретни вредни последици и отегчаващите отговорността на Хъмчев обстоятелства, са част от аргументите за това.
И вторият състав на окръжния съд намира, че не става дума за особено тежък случай
и произнесеното наказание е затвор 5,5 г. без право да шофира.
Следват нови жалби и през 2023-а друг състав от апелативни магистрати намалява присъдата на 4 години затвор и 60 месеца без книжка. Причината – извършеното от Хъмчев е преквалифицирано по по-лек състав от Наказателния кодекс, защото е прието, че след сблъсъка той е направил всичко възможно да помогне, като се е обадил на телефон 112.
Така делото стига до ВКС, който отново го връща на втората инстанция, защото за преценката дали случаят е особено тежък не са взети под внимание предишните нарушения на Ваклин Хъмчев по пътищата, а и опасността на нарушението, довело до фаталния край на трима млади мъже.
"Основателно е твърдението на частното обвинение, че в случая става въпрос за
едно съвсем съзнателно извършено нарушение на правилата,
без подсъдимият да е бил поставен в невъзможност обективно да избере друго място за обръщане на посоката за движение, където това не би създало опасност за останалите участници в движението.
Пътят му е бил познат, знаел е точно къде се намира и реално със смяната на посоката подсъдимият е целял да спести няколко километра повече движение, преди отново да продължи към Златоград.
Осъществяването на забранената маневра в тъмната част на денонощието, с тежко и огромно по размери (сравнено с лекия автомобил) товарно превозно средство, при отсъствието на видимост към платното за движение, по което се е движел автомобилът на пострадалите, с пълното съзнание за липсата на такава, характеризират подсъдимия като безразсъден и изключително опасен водач, а оттам и като деец с висока степен на обществена опасност, се чете в мотивите на върховните съдии.
Преди дни делото мина за трети път през Апелативния съд в Пловдив и пледоариите се фокусираха именно върху личността на Хъмчев като шофьор.
Преди катастрофата имал 3 фиша за превишена
скорост
и едно наказателно постановление на стойност 500 лв. - за навлизане с влекача в забранен участък.
"Последното нарушение е месец преди фаталния инцидент, до който се е стигнало, защото Хъмчев е предприел маневрата с пълното съзнание, че тя е забранена и много опасна.
След това се е обадил на телефон 112, но дори не е проверил колко са хората в колата и в какво състояние са. Той безспорно е деец с висока степен на обществена опасност", подчерта един от адвокатите на близките на жертвите – Костадин Сарийски, и настоя за 12,5 затвор и 3 години над този срок без книжка.
"За 30 години като шофьор Хъмчев има само няколко нарушения на пътя, но кой няма", попита риторично адвокатката му Светлана Паскалева.
И подчерта, че трите фиша за превишена скорост са в резултат от камера пред Районното в Златоград, където масово не се спазвали ограниченията, защото мястото не било опасно.
Обяснение за глобата от 500 лв. даде самият Хъмчев пред "24 часа".
"Току-що бяха отворили пътя от Златоград за Кърджали и пътувах по него с товар. Видях нови знаци, че е забранено за камиони над 12 тона. Обадих се на работодателя и той ми каза да мина", заяви той.
Защитата му акцентира и на съпричиняване от страна на загиналия водач
на леката кола, защото е карал с превишена скорост. Но експертизите по делото показват, че основната причина за трагичния сблъсък е предприетото от Хъмчев движение назад.
"Много съжалявам за това, което направих", каза в последната си дума пред апелативните магистрати водачът. А адвокатката му Светлана Паскалева настоя за справедливо наказание, като изтъкна, че Ваклин Хъмчев не се отличава с висока степен на обществена опасност – работи и се грижи за семейството си, съдействал е на разследването, винаги се е явявал в съда, дори в деня преди последното заседание е оперирана челюстта му, но той пак присъства на делото.
В крайна сметка съставът с докладчик съдия Елена Захова прие, че става дума за особено тежък случай и увеличи присъдата на Ваклин Хъмчев на 8 години затвор и 9 - без книжка.
Но и това не е краят на процеса, защото защитата на шофьора е категорична, че ще обжалва пред ВКС.
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г