Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Изкуственият интелект може да бъде заплаха за музикалния бизнес, казва основателят и собственик на музикална компания "Пайнер"

- Г-н Димитров, последното интервю с вас за "24 часа" правихме преди 6 години. Тогава всепризнат хит беше песента "Шошана". Сега има ли подобен?

- Днес като че ли няма песен, която да се е наложила толкова, както "Шошана" тогава. Тя беше израелска шлагерна песен. Авторите са починали.

Искахме да вземем правата, но не успяхме да открием всичките им наследници, които трябваше да се подпишат. Стана една сложна ситуация и се отказахме.

Животът на днешните хитове сякаш е по-кратък. Сега стават хитове лирични, мелодични песни, което е много хубаво. Но и песни еднодневки, които се слушат по дискотеките 2-3 месеца и дотам. Определението коя песен е хит, е много относително - тя може да стане хит заради някои булевардни думи в нея или заради някой хубав ритъм, който се приема и е модерен в момента, или дори заради изпълнителя, който я пее.

Сещам се за една фолклорна песен в македонски стил - "Тежко мина младостта ми, докторе". Тя е авторска на Теофил Гешев от Пиринския край - оркестър "Годлево" я изпълнява заедно с певицата Райна.

В социалните мрежи тази песен достигна до 19 милиона гледания - това е рекорд за фолклорна песен, но и истинско доказателство за хит.

Песента толкова се харесва, че съседите от Северна Македония започнаха да имат претенции, че е тяхна. Но няма как да е тяхна, никой преди нашите не я беше изпълнявал.

- В каква посока днес върви това, което дълго време наричахме поп фолк или чалга? Като че ли малко започна да се видоизменя този вид музика?

- И аз не знам. Не мога да отговоря много обстойно, точно и ясно, но всичко се изменя. Чалга е универсална дума - на турски означава музика, изсвирена с натурални инструменти.

Навремето у нас чалга казваха на изпълненията на сватбарските оркестри, защото те изменяха традиционния фолклор. Свиреха с много по-голяма динамика, с живец, и бяха слушани.

Думата е използвана и в друг, отрицателен и обиден подтекст. А съвременният поп фолк според мен е някаква смесица от много стилове - и рап, и хип-хоп. Не мога да кажа как точно се развива, различно е.

- Преди 20-30 години познавахме изпълнителите, знаехме много за тях. Една от първите при вас във фирмата беше Глория. Всеки нов техен албум беше събитие. Сега знаем ли новите имена в жанра?

- Сега пак ги знаем. И Преслава, и Галена са на сцената. Работим активно с Веско Маринов. Меди, Джена с оркестър "Канарите", Цветелина Янева записва песни, но не ходи по участия. Изгряха и нови изпълнители, макар и все още не толкова популярни.

Има разлики между старото и новото поколение певци. В някои области по-инициативни са едните, в други области - другите.

Старите например не са толкова инициативни спрямо социалните мрежи, силата на младите е там, а знаят и английски. Но всичко е в характера на човека.

И ние като фирма се стараем да засилваме силните страни на всеки от нашите певци, опитваме се там да го стимулираме.

Работата е в това, че предишните изпълнители са вече наложени и малко им трябва, за да поддържат нивото си. Когато се налагаха, времената бяха други. Правеха го най-вече чрез телевизията, тя работеше за рекламата им.

Нашата телевизия "Планета" беше актуална тогава. Сега телевизиите са малко ретро, останаха п в сянка в сравнение с ютюб, със социалните мрежи - инстаграм, ТикТок.

Там непрекъснато се въртят нещата, гледат се късите форми. Потребителите и почитателите на тези платформи искат всичко да им се поднася изведнъж и концентрирано, без да им се налага много да се напрягат.

Та камо ли да чакат любимия си изпълнител да излезе по телевизията или на живо. Сега стана по-различно.

Но и тогава, и сега, за да се наложат певците, трябва да имат талант, който да ги отличава с нещо от другите. Но мястото, където те се налагат, вече са социалните мрежи. Относително е дали сега им е по-трудно, може би трябва да е по-лесно. Но се разглезиха потребителите - навремето се гледаше телевизията и се чакаше конкретното предаване.

Сега много от тях сме ги премахнали. Както изчезнаха и почти всички специализирани за тази музика печатни издания.

Разбира се, ние се съобразяваме с тези тенденции и всички наши изпълнители участват в социалните мрежи, активирахме къси форми. Създадохме и две радиостанции в интернет - както е при телевизиите - едната е за поп фолк, другата - за народна музика. В тях няма новини, няма реклама, няма човешки говор - влиза се направо от песен в песен.

И сега, макар и по-рядко, правим промоции на нови албуми в ресторанти. Неотдавна промоция и личен празник в Харманли имаше Екстра Нина.

А една от младите - Светла Дукатева, направи успешна промоция в София. Тя е на 30 години. Много талантлива фолклорна певица, организирана. Нейни гости бяха утвърдени народни певци като Иван Дяков, Ивелина Колева и други.

- Народната музика търси ли се сега?

- Търси се. Даже мисля, че гледаемостта на нашата телевизия като че ли се вдига. Тези, които я гледат, не искат да влизат в късите форми, предпочитат красиво заснети клипове. 

Димитров с внука си Киан, който живее в Германия.
Димитров с внука си Киан, който живее в Германия.

Връщане има и към ретрото в поп фолка. Търсят се неща, които са били хитове. Записаните преди години златни парчета пак са във възход. Рестартират се и си звучат, но с една носталгия. Не се правят нови аранжименти на известни песни, тачат се старите.

И това донякъде връща в светлината на прожекторите предишните певци - Весела, Валя, Цветелина, която иначе записва народна музика. Песните на "хищната хиена" Петра са интересни.

За нея зная, че още е певица, но отдавна не е към нашата фирма. Милко Калайджиев пее и е в кондиция. Глория е пример за творческо дълголетие - ще има концерт в НДК през април.

През 90-те години, а и при социализма масово се слушаше сръбско, гръцко, турско. Ние променихме нещата - през 1990-а започнахме да правим кавър на най-популярните чужди хитове, разбира се, с уреждане на правата.

Така тези песни пак си останаха хитове, но ние пишехме текстовете и те се пееха на български - с такива песни проби Ивана.

- Представям си концерт на динозаврите в жанра - Радо Шишарката, Руси Русев, Валдес, Орхан Мурад, Деси Слава. Бихте ли го организирали?

- Не, предпочитам да ходя за риба. Поддържам връзка с някои от тях, с други - не. Но като искат да се съберат за един концерт, няма да им преча.

За подобна организация се иска много ентусиазъм.
Както всъщност и за риболова. Тези дни мислех да ходя на риболов до Гърция за лаврак, но блокадите на техните фермери объркаха плановете ми.

От години съм пенсионер. Било, каквото било в бизнеса, трябва да дадем път на младите хора. Опитвам се да правя повече това, което ми доставя удоволствие, и да мисля позитивно.

Продължавам да живея в Димитровград, където ми е най-спокойно, както и на морето. Активен член съм на Ротари клуб. Онази вечер събрахме над 2600 лева в подкрепа на талантливи ученици от града, гостува ни Димана, на която преди години читателите на "24 часа" станаха кръстници.

Готвим се за благотворителния си бал през април, ще пее Райна.

Продължавам да бъда и заклет рокаджия, както на младини. Съвсем наскоро в дискотека направихме промоция на рокгрупа "Конкурент". Поканих и стари колеги като Ленко Драганов, Тодор Димитров-Токича, Пламен Станчев - наши автори и тонрежисьори, които като мен са рокаджии до мозъка на костите.

Преди 1989-а с тях започнахме да записваме музика. Организирахме студио в едно близко село и там записахме рокаджийски парчета с Валентино и други музиканти.

Искахме да правим търговия със записи на рок банди по тогавашния указ 56. Записвахме, но не потръгна. Тогава се прехвърлихме на сватбарските оркестри, които се слушаха много.

И разбира се, бяхме близки с оркестър "Димитровград", който е сред създателите на поп фолка в България. Работехме с певицата Златка Иванова, с композитора Димчо Делев, които са местни хора. Така започнахме.

- С връщането на ретрото дали ще се върнат и сватбарските оркестри с тяхното знаменито надсвирване в Стамболово?

- Клиентът определя. Ако се появи интерес към тези оркестри, ще се възстановят. Но модерните сега са диджеите - той отива и изнася цялата сватба с нашата музика, като пуска всичко от един лаптоп.  

Хобита на Митко Димитров напоследък е морският риболов. Особено на лаврак в гръцкото Егейско море.
Хобита на Митко Димитров напоследък е морският риболов. Особено на лаврак в гръцкото Егейско море.

Така ощетените сме ние, защото тези хора не плащат за авторските права на музиката, която излъчват.

И автори, и продуценти са ощетени. За съжаление, у нас е така. Преди време пиратстваха музика, сега уж е различно, но проблемите остават.

Времената се променят, променя се и нашата работа. Преди време фирмата ни работеше динамично. Сега не сме така динамични в продуцирането. Не търсим особено и нови изпълнители - в момента името ни работи за нас.

- Даже се заговори, че фирмата е пред фалит.

- Не, фирмата е финансово стабилна, има си базата и показателите, изпълнява своята поддържаща роля към всички изпълнители и те имат интерес да са в нея.

На 13 февруари "Пайнер" навърши 34 г. През това време са минали около 300 изпълнители, сега работим със 100. Казах, че времената са други. Но фалит е едно нещо, смяна на стратегията на фирмата е друго, не ги бъркайте двете неща.

Колкото до мен - не съм зарязал фирмата, вдигам телефона и когато съм в Гърция, и когато съм в лодката за риба. Оставям повече възможности хората ми да си движат работата по сектори.

Дори и внукът ми вече е тук - занимава се с късите форми в интернет.

- Как си представяте бизнеса след 10 години?

- Това е дълъг срок, защото виждате как бързо се развиват технологиите, социалните мрежи. Изкуственият интелект навлиза все повече.

- Може ли той да бъде заплаха за музикалния бизнес?

- Донякъде - да. Представете си, че дойде момент, когато някой преправи гласа на Преслава и с него пусне песен на Галена. Това би объркало публиката, човек няма да знае кой пее наистина.

С една дума - ситуацията се променя всеки ден, изкуственият интелект ще промени много неща.

- Преди време бяхте сред създателите на ГЕРБ в Димитровград, но май сега наблюдавате отстрани политиката?

- Стана така, че бързо разбрах, че не ми е мястото в политиката.

Тогава дадох интервю за столичен вестник - попиха дали изпълнителите на "Пайнер" ще пеят за ГЕРБ. Отговорих, че за тази партия няма нужда да пее някой, тъй като нейното послание е много силно и няма нужда от певци.

Добре, но редакцията сложила заглавие "Борисов пристана на чалгата" или нещо подобно. На сутринта Бойко Борисов беше в една от телевизиите и веднага го питат дали е пристанал на чалгата. Той каза хубави думи за мен, но и добави, че ще ме посъветва да се оттегля.

Това много ме огорчи. Разбрах, че името ми е свързано с чалгата, с поп фолка и винаги към мен ще има една друга препратка, какъвто и политик да стана. И се оттеглих.

След час ми звъни Цветан Цветанов: "Ние премислихме, редно е да останеш". Аз му казах: "Както г-н Борисов го е обявил пред цяла България, сега не може да обяви обратното. Но и дори да го направи, няма смисъл да оставам, защото разбрах, че не ми е там мястото".

Така свърши моето участие в голямата политика.

- В крайна сметка това, че ви свързват с чалгага, още ли ви тежи?

- Не, това е бизнес. Не ме обижда, аз се гордея, че имаме хубави чалга песни, а някои от тях са и тотални хитове.