Бившият директор на "Пирогов" жертва на фейк - ползван в мнима реклама на лекарство! Представят го като хирург, който дава съвети за ставни заболявания
Бившият директор на "Пирогов" д-р Спас Спасков е станал жертва на измамно видео. Неговото интервю в сутрешния блок на БНТ също беше фалшифицирано с цел продажба на "лекарство"
"Беше пуснат такъв запис от предаването, но със сменен текст. Начинът на представянето беше фалшив - представяха ме като хирург, който дава съвети за ставни заболявания, нещо, което не съвпада с моята специалност", каза Спасков, който е рентгенолог.
Това се прави с цяла поредица от популярни лекари. Съществено е да се познава човекът и дали би направил такава реклама - аз не рекламирам, заяви д-р Спасков.
"Обадиха ми се приятели, които бяха разбрали за фалшивата новина и по-скоро го коментирахме като шега, но досега не ми се е обаждал някой, който да е повярвал".
Технологиите, които се използват за дийпфейк съдържание, стават все по-лесни и достъпни за обикновените потребители, а и възможностите на изкуствения интелект нарастват експоненциално. Това коментира в "Денят започва" по БНТ киберекспертът Борис Гончаров.
По думите му тенденцията се задълбочава с всеки изминал месец в глобален план. Не повече от час-два са необходими за създаването на двеминутно фалшиво видео.
Дийпфейк е технология, която използва видео на определена личност, която има "донор" - човекът, който се опитва да я имитира.
"Лицето на "донора" е напаснато спрямо другото лице и това води до съвсем реалистично предаване на мимиката, на изображението и дава възможност този човек да се имперсонира много реалистично. Има сериозна тенденция тези видеа да се изпълняват в реално време, а не да бъдат записани предварително.
Първото нещо, което хората трябва да погледнат, когато попаднат на съмнителен видеоклип, е източникът - най-вече линка. По думите на Гончаров сме близо до това подобни фалшиви видеа да могат да се генерират само от текст.
Това не е първият случай, в който името на известна личност е замесено във фалшива реклама.
През декември м.г. стана ясно, че президентът Румен Радев е станал обект на измама.
Клип, който злоупотребява с образа и гласа на президента, се въртеше в онлайн пространството в мнима реклама на "Лукойл". Клипът имитираше телевизионен репортаж.
Известният кардиолог проф. д-р Иво Петров съобщи, че името му се използва във фалшива реклама на медикаменти, които не са регистрирани по официалния ред, а производителят е неизвестен. След като случаят стана публичен, и.ф. главният прокурор Борислав Сарафов се самосезира и разпореди проверка.
В началото на октомври м.г. се появи фалшив клип, в който премиерът акад. Николай Денков уж призовава за инвестиции. От Министерския съвет обявиха, че е менте. "Никога не съм призовавал хора да си предоставят личните данни и и никога няма да го направя. Много е важно хората да знаят, че не трябва да го правят , който и да им се появи по телевизора", обяви и самият акад. Денков.
Без да знае, в измамите беше включен и бившият министър на здравеопазването д-р Мирослав Ненков. „Имаме пълно бездействие на властите у нас и в чужбина по въпроса. Когато използват лицето на лекар за подобни лъжи, могат да спрат терапията за високо кръвно на възрастни хора, които ще им повярват. Има реален риск за здравето им", коментира д-р Ненков.
Гласовете на еднокринолога проф. Цветелина Танкова и водещия на новините на "Нова" Лилия Мустакова също бяха използвани във фалшива реклама на хранителна добавка за хора с диабет.