Какво гласи неизпълненото завещание на Яворов, което пише седем месеца преди да се простреля
Неизпълненото завещание на Яворов
Яркият, чувствен и неспокоен Пейо Яворов се самоубива в София на 29 октомври 1914 г. В последните си дни поетът всеки ден се среща с д-р Кръстьо Кръстев и Владимир Василев, който се опитва да повдигне духа му и го подтиква да редактира “Подир сенките на облаците”. В един от разговорите, при които е в добро настроение, Яворов му открехва, че искал да напише цикъл стихове “Некролог”. А преди самоубийството на Лора искал да сътвори третата си пиеса - “Самсон”. Постепенно обаче поетът губи все по-силно зрението си и разбира, че всичко е напразно. Смазва го и мълвата, че е убиецът на Лора. Хазайката му Екатерина в последната му квартира на “Витошка” си спомня за разходките му из софийските улици, при които символистът е придружаван от брат си Атанас: “Винаги се връщаше вкъщи отчаян и опечален. Тежи ми - казваше -всеки ме зяпа по улиците, чувам “убиец”. Всеки ден ходеше на гроба на Лора и носеше цветя.”
Три дни преди смъртта си Яворов казва на Владимир Василев: “Когато умра, моля ти се едно нещо да кажеш - че в последните си дни съм плакал и съм проклинал часа, в който съм се родил. И на сбирката ми би трябвало да се тури епитаф: “Напразно, майко, се боиш.”
Седем месеца преди смъртта си Яворов е написал завещание, впоследствие дни преди да се простреля допълнено. Ето какво четем в него: “Кълна се в гроба на майка си, че казах пред следователя пълната истина по смъртта на жена ми. Когато дойде щастливият ден да бъда там, дето е тя, ден, който аз ще чакам с мъчително нетърпение, моля приятелите си да наредят да бъда погребан при нея. Над мен да се постави една дафина, а над нея един явор.”
За мнозина почитатели на Яворов едно от знаковите места, свързани с поета, е гробът му в Централните софийски гробища. Тази част от завещанието му не е изпълнена - нито има дафина, нито явор.
Един от най-посещаваните литературни музеи в София е именно този на поета. В друг пасаж от завещанието си той казва: “Моля Кръстев и Василев да приемат за спомен двата стари турски пищова, моята къса манлихерова пушка, с която съм се сражавал през време на последното ми ходене в Македония, и една дълга най-нова система турска маузерка, донесена пак оттам. Другите ми оръжия да бъдат предадени на хората от Македонската революционна организация.” Днес са запазени малка част от оръжията на Яворов, но посетителите в къщата музей не могат да видят и тях. При организиране на изложби там се показват само една сребърна грузинска кама и револверът, с който се е самоубил. Малка част се пазят във фондохранилището, но никога не са излагани. Не е известно къде са останалите.
Така и на двете знакови места в София, свързани с големия поет, и до днес е видно, че последната му воля не е изпълнена.
Славейковите дъбове
Има едно място във високата част на днешния квартал “Лозенец”, за което много столичани дори не подозират - вековни дървета, под чиито сенки е писал Петко Славейков. А сега под тях играят деца. Обградени са от две училища, детска градина и ясла, а точно под клоните има и детска площадка.
Когато след многобройните си творчески митарства из България, Македония и Турция Петко Славейков най-после се установява в София като един от лидерите на Либералната партия, председател на Народното събрание и после министър, той си купува 100 декара в Курубагларската дъбова кория, както тогава се е наричал “Лозенец”. Мястото става любимо на семейството. Днес на гранитния монумент пише, че това е била градина на големия български поет. Най-старият дъб е на 500 години. От 2005 г. мястото е обявено за паметник на културата от национално значение.
Старият Славейков често го посещава със своите синове - депутата Иван и Пенчо Славейков. Младият поет често кани на спокойни разговори там съмишлениците от кръга “Мисъл” - д-р Кръстев, Яворов и Петко Тодоров. Тук се обсъждат и новите веяния в българската литература, и отношението към старите писатели. Най-вече отрицателното отношение към Ботев, когото Пенчо определя като “вагабонтин”, който ще възпита “една чардафонска младеж”. Д-р Кръстев пък дълги години е безмилостен към Вазов, а самият литературен патриарх Вазов казва за него “човек, който ми е вгорчавал всички дни на живота, който е пълнил с кошмари нощите ми”. “Мисъл” са творци аристократи и настояват за европейски измерения в българската литература, а Ботев и Вазов за тях са за “месна консумация.”
Пенчо Славейков умира на 46 г. в Брунате. Държавната му издръжка е прекъсната и Мара Белчева продава наследствената семейна къща на наречената на нейния съпруг улица “Христо Белчев” 12. Тогава тя се произнася, че иска да бъде “погребана като сиромахкиня” - странно за бивша придворна дама, съпруга на финансовия министър в правителството на Стефан Стамболов, с когото се е запознала в родното си Севлиево. Това нейно желание не е изпълнено и тя е погребана в гробницата на убития си през 1891 г. съпруг. Пенчо Славейков пък е положен в централните гробища, а не под любимите Славейкови дъбове.
6 бивола теглят морената от Витоша за гроба на Вазов
Знаково място за всеки българин е морената, която непоклатимо - като неговата слава на патриарх на литературата ни, лежи над гроба на Иван Вазов срещу катедралния храм “Св. Александър Невски”.
Приживе той е казвал да бъде погребан сред природата, чиито красоти е възпявал. Известно е, че често е пътувал и любими са му били Стара планина и Рила. Вазов лично е пожелал над гроба му да бъде направен паметник от морените на Витоша. А заради традиционните му разходка в центъра за място е избрано именно това, на което “сладката приказка край няма”.
Огромният камък е прекаран от планината със специално направена кола, теглена от шест бивола. Тя пък е от Военния арсенал в София. Морената е избрана от скулптора Иван Лазаров и наполовина е била в земята, та се е наложило да бъде откопана. Направен е специален път във Витоша, а превозването на морената е продължило близо три седмици. Превърнало се в събитие за любопитните софиянци и жителите на околните села, които се събирали всеки ден край пътя, за да видят как слиза от планината впрягът и още в първия ден нарекли морената “камико на Вазов”.
Паметникът е монтиран през 1926 г. по повод петата годишнина от смъртта на патриарха на българската литература. Той е висок 2,5 метра и широк 1,6.
Тогавашният министър на народното просвещение, земеделецът Стоян Омарчевски, който прави и 70-годишния юбилей на писателя и за пръв път издава пълните му събрани съчинения, се разпорежда мозъкът и сърцето на Иван Вазов да бъдат балсамирани. Днес те се пазят в къщата-музей.
До последния си ден Вазов е със своя приятел проф. Иван Шишманов. Двамата се срещат в София през 1885 г. Под влияние на немското си академично образование Шишманов очаквал да види Вазов в цялото му великолепие като Шилер и Гьоте. Нищо подобно не се случва - той разговаря с един здрав и стоящ неотклонно при корените си българин, който му се струва и малко грубоват. Постепенно обаче променя мнението си, срещите им стават ежедневни с дълги литературни, философски и народо-психологически разговори. Тогава бъдещият професор е на 23 години, а Вазов - на 35.
Двамата тръгвали от дома на Вазов, днес превърнат в музей, нагоре по “Раковска”, вървели бавно и разговаряли оживено. Стигали до църквата “Света София”, сядали на една пейка и продължавали разговорите.После се връщали обратно. Все нещо оставало недоизказано, та пред вратата на дома си Вазов по традиция казвал: “Айде да се прибирам. Тя сладката приказка край няма.” Влизал в дома си и обядвал, после се отдавал на следобедна дрямка.
Скоро обаче Шишманов решил, че по подобие на литературните салони в Германия двамата могат да направят свой литературен кръг. Остава загадка как е придумал писателя да разредят ежедневните си разходки и да отсядат в популярния за времето си “Юнион клуб”, разрушен при англо-американските бомбардировки през 1943 г., който се е намирал на ъгъла на днешните улици “Раковска” и “Иван Вазов”. Скоро обаче разбират, че редовните посетители на клуба пречат на интелектуалните разговори, затова продължават с ежедневните разходки и обмислят как да направят клуб, където на по чаша-две-три бира да говорят за литература. Неизменни негови членове стават Константин Величков и Кирил Христов. За сбирките сменят заведенията из стара София и винаги търсят някакво сепаре или отделно помещение, та никой да не им пречи. Наред с това обаче продължават и разходките с Шишманов до градинката пред “Света София”. На 22 септември 1921 г. Вазов се прибира с Шишманов, обядва и поляга на дивана да си почине. Каквито и версии да се появяват за смъртта му, истината е, че страстният пушач запалва цигара, прилошава му, получава масивен инфаркт и умира.
Паметникът на Незнайния воин
В центъра на юг от църквата “Света София” е мястото, на което свеждаме глави - Паметникът на Незнайния воин. Позабравеното му име е и Гробът на Незнайния воин. Всъщност думата “паметник” тук не е на място, защото в действителност е един комплекс. В него освен лъва и надписа от Вазовото стихотворение “Новото гробище над Сливница”:
Българийо, за тебе те умряха,
една бе ти достойна зарад тях
и те за теб достойни, майко, бяха!,
има и символичен гроб на загиналите български воини и пръст от Стара Загора и Шипка. Това са местата на най-героичната битка с най-много жертви по време на Руско-турската освободителна война. Гори и вечен огън.
Известна е склонността ни като народ трудно да вдигаме паметници, но пък лесно да вземаме решения да ги рушим - още от първия паметник на Ботев във Враца, та до днес. И тук историята е такава. Замисълът за изграждане на паметника е на нарочно създадена комисия още през 1918 г.- непосредствено след края на Първата световна война. Идеята е да се увековечи паметта на загиналите за свободата на България и нейното териториално обединение воини. Минават пет години, докато се одобри проектът и се намери подходящото място, а изпълнението му е възложено на Андрей Николов, най-известния скулптор по онова време. Той започва работа, но през 1931 г. комисията не остава удовлетворена от направеното с мотива, че той бил “претрупан”. Николов прави нов вариант, който след обсъждане е одобрен и през 1936 г. е завършен. По неизвестни причини е открит чак през 1941 г. и това се свързва с повдигане на бойния дух и родолюбието на българите. Тогава България се включва във Втората световна война. По време на англо-американските бомбардировки е разрушен. След 9 септември 1944 никой не му обръща внимание, а по време на изграждане на мавзолея на Георги Димитров архитектите и строителите намират мрамора за “подходящ” и го вграждат там. После пък и мавзолеят бе разрушен.
През 1970 г. отново се прави комисия за възстановяване на паметника, проект, обсъждане и одобрение. В сегашния си вид Паметникът на Незнайния воин е завършен през 1980 г.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър