Герои и подлеци в драмата „Титаник”
Чували ли сте историята, че емблемата на компанията Philips е вдъхновена от радиста на „Титаник” Джак Филипс, който самоотвержено предава сигнали за помощ, докато корабът потъва, и загива с ръка върху морзовия ключ, когато радиорубката се пълни с вода. Не само звучи героично, а и се подсилва с информацията, че в нощта на сблъсъка с айсберг точно Филипс за първи път използва знаменития код за помощ SOS. И като допълнителен бонус в този драматичен сценарий - логото на Philips представлява точно вълни и звезди, почти като радиопозивната за бедствие Save our souls (Спасете нашите души, или ..._ _ _... на езика на Самюъл Морз).
Фаталната нощ на „Титаник” от 14 април 1912 г. действително ражда изключителни герои и истории за голяма човечност, но тази на радиста Джак Филипс, уви, не е част от тях. Първо, нидерландската компания Philips е създадена повече от 20 години по-рано, а логото с вълните и звездите е сътворено чак след Втората световна война. На всичко отгоре радистът Джак Филипс не само не остава героична диря при драматичната евакуация на пътниците, а дори напротив - точно той е сочен като един от виновниците за морската катастрофа на века. Защото вместо да предаде към капитаните на мостика няколкото достатъчно рано получени предупреждения от околни кораби за плаващи в района опасни полета от ледени блокове, Филипс чука трескаво бакшиши, като предава с морзовия ключ лични съобщения на баровци от кораба към техни роднини в Европа и Съединените щати. Освен това последният сигнал SOS е предаден в радиоефир цели 40 минути преди и последната част от „Титаник”, кърмовата, да поеме своя път към дъното на Атлантическия океан - по простата причина, че прекъсва токът на кораба и радиото спира да работи. В следващите часове радистът Филипс действително загива, но и до днес никой не знае точно как.
Големият позор от фаталната нощ обаче е напълно несправедливо хвърлен върху раменете на Стенли Лорд. Това е капитанът на кораба „Калифорниън”, който предава първи в ефир предупредителния сигнал за плаващите в района айсберги. Стенли Лорд е обвинен, че е бил съвсем близо до „Титаник”, видял е сигналните ракети за помощ, но е останал безучастен. Разследван е от следствието и от сенатската комисия в Ню Йорк, но не успява да се защити. Живее цели 50 години с този позор и когато на смъртния си одър вика нотариус, за да обяви за пореден път, че е невинен, никой не му вярва.
Точно три месеца след смъртта му малко закъснялата реабилитация идва сензационно от Норвегия. Преди да умре, колегата му капитан Хендрик Нес признава, че точно той всъщност с промишления си кораб „Самсун” е наблюдавал безучастно бедствието на „Титаник”. Екипажът му гледал от едва 4 - 5 мили разстояние белите сигнални ракети в мразовитото небе, но вместо да се притече на помощ, загасил светлините и се отдалечил в мрака. Невероятно, но екипажът на „Самсун” помислил, че ракетите са изстреляни от кораб на щатската брегова охрана. А точно от него те се страхували най-много, защото ловували контрабандно тюлени край Нюфаундленд и вече били натъпкали в трюмовете няколкостотин животни. Моряците от „Самсун” разбрали още на следващия ден какво всъщност се е случило, но солидарно запазили срамната тайна. И всъщност племенник на капитана открил негов дневник от 1912 г. и го накарал да признае какво е направил.
В този „Космос” обаче ние ще Ви разкажем историята на един истински герой - главния конструктор на „Титаник” Томас Андрюс. След като оценява щетите от сблъсъка с айсберга и докладва на капитана, че предстои най-лошото в най-кратко време, инженерът отказва да се качи на спасителна лодка и помага до последния си дъх на всеки, когото срещне на борда. Точно обратното на Брюс Исмей, един от собствениците на кораба, който решава да се поставят твърде малко спасителни лодки и кара капитана да плава прекалено бързо, за да постави рекорд за прекосяването на Атлантика (при по-бавна скорост щетите от удара нямало да бъдат катастрофални). Цялата история на родения в богато семейство, но упорит и трудолюбив от дете Томас Андрюс ще прочетете заедно с подробна схема на устройството на революционния за времето си „Титаник”.
От драмата на потъналия лайнер ще се пренесем в още по-далечното минало, но на територията на нашата страна - в българския „Клондайк“ край Брезник ще Ви отведем в храм, построен преди цели 3400 години от шумерите. Ще разследваме как водата се е озовала на нашата планета и как милиарди години по-късно октоподите в нея редактират своето РНК, за да оцеляват в студ и с по-малко кислород. Ще надникнем в Космоса с най-мощните телескопи, за да търсим следи от Големия взрив. Ще спасяваме носорози и бикове и ще разберем най-накрая правилно ли съдът оправдава сомнамбулите убийци и опасно ли е в действителност да ги докосваме, ако ги срещнем на покрива нощем.
Приятно плаване!
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега