Ето защо Стоян Омарчевски предлага Деня на будителите
Като министър на образованието той организира 50-годишния творчески юбилей на Иван Вазов и всенародно поклонение пред Пенчо Славейков и Петко Тодоров
Само за два месеца като министър на народното просвещение Стоян Омарчевски подготвя няколко закона, чието прилагане издига българската култура.
На 9 август 1920 г. внася в Народното събрание Закон за авторското право. В мотивите си посочва: “Законът за литературната и художествена собственост, подготовката на който бе възложена на Министерството на народната просвета, има за цел уреждането на правоотношенията, обект на които са известни нетелесни неща, известни произведения на човешкия дух, а именно: литературни, музикални, художествени произведения. Правата, които създателите на такива произведения имат върху тях, са обозначени в употребената от министерството формула като права на собственост.”
По-нататък той посочва, че едно от условията е авторът да е български поданик. Авторско право му се признава независимо дали неговото произведение е издадено, или не, и без значение дали това е направено в България, или в чужбина. В определението “литературни произведения” Омарчевски е включил както писмени, така и устни, като речи, лекции, реферати, доклади, съобщения, проповеди и други подобни.
Отбелязва още, че авторското право не е строго лично, а може да се прехвърля изцяло чрез договор или авторът може да прехвърля само известни правомощия. Министърът отбелязва в мотивите, че докато е жив авторът, трябва да има пълната възможност
“да бъде господар на своето произведение и само той може да го изменява и поправя”
После обяснява, че срокът “докато е жив” е недостатъчен, и предлага да трае 30 години след смъртта му в полза на неговите правопремници. За издателите на вестници, списания и други перодични издания определя 25 години. В проектозакона е включил още фотографиите, песните, за които обаче уточнява, че “правото за публично изпълнение на музикално произведение с текст принадлежи на композитора, тъй като текстът е от второстепенно значение”.
Обект на авторско право в проектозакона са картини, графики, скулптури, както и архитектурни, инженерни и други технически планове и рисунки. В чл. 21 е предвидил: “Който умишлено или по непредпазливост наруши правата на автора или на неговите правоприемници,
е длъжен да заплати на потърпевшия всичките причинени нему вреди”
На 26 август, пак 1920 г., чете в Народното събрание законопроект за създаване на достъпни народни библиотеки. Като пример той посочва, че през 1908 г. е имало 386 читалища и библиотеки освен Народната и Университетската. Само десет от тях били издържани от общините.
В законопроекта си предлага всички библиотеки, включително и новоизградените, да се поставят под шапката на министерството. В един окръг не може да има по-малко от 5-6 библиотеки, пише Омарчевски. Те трябва да имат два отдела – за младежи и за възрастни. Селските се издържат от министерството, градските – от общините. В отделен параграф нарежда всяко издателство да депозира в народните библиотеки свои книги, вестници, брошури и други печатни издания, за да се обогатява фондът им.
За близо два месеца той внася и трети законопроект – този път през септември 1920 г. Той е “За поощрение на родната литература и изкуство”.
Ето и част от мотивите му: “Делото на чужденеца се предпочита пред делото на българина. Всичко хубаво се дири вън, а всичко лошо – у нас. За всеки български интелигент, почти че няма книга, написана от българин на български език, която да е достойна не само за вниманинето на външния свят, но и за самите нас.
Да се хвали всичко, което не е родно, се смята като признак на висока култура,
на образованост, на разбиране, даже на добър тон. Че с това се подриват основите на нашия живот, че сами отнимаме правото си на съществуване, че захвърляме на забвение едничкото оръжие, което може да ни гарантира за вовеки свобода и независимост, това никой не иска да знае. За мнозинството още остава непонятно как може да се отдава такова голямо значение на словото, как може да се идентифицира с него политическата и културна свобода на един народ. Остава непонятно, защото не знае простата истина, че
един народ е толкова по-ценен, толкова по-голямо значение има за човечеството,
колкото повече нещо внесе от своята в неговата съкровищница, а не колкото повече извади от нея, за да внесе в своята”.
И какво предлага Омарчевски?
Министерството на народното просвещение да поеме грижата за развоя на литературата и художествата, както и на всички учреждения като кина, театри и други, които имат непосредствена връзка с тях.
Те трябва да поощряват чрез награди и откупувания на родни литературни произведения от министерството, като за тази цел предвиди средства в бюджета си. Предвижда да се дават награди за литература, като всяка от тях е не по-малко от 10 000 лева. Също така министерството да присъжда ежегодни награди за драми и комедии, а за пластичните изкуства сумата да бъде 10 000 лева. Заложил е в законопроекта и предложенията за наградите да се обсъждат от специални комисии. Писателите, художниците и музикантите в своята творческа дейност според Омарчевски трябва да се подпомагат и чрез субсидии и командировки в чужбина, а министерството да издава някои техни произведения за собствена сметка.
Законопроектите за народните библиотеки и поощряване на родната литература се обсъждат на парламентарно заседание след 5 месеца - на 8 февруари 1921 г., но се приемат без поправки.
Актуален и днес е и внесеният от Омарчевски проект за закон за детската литература.
В него казва, че Министерството на народното просвещение има върховния надзор върху всички книги и списания, предназначени за деца, и никой не може да издава книги или списания, предназначени за тях, без предварително одобрение от това ведомство.
Ще цитираме член 3: “Забpанява се издаването на книги и периодични издания за деца и юноши:
а) с неморално съдържание
б) с явна и грубо партийна тенденция, чрез която би се будило деление, омраза, съсловна ненавист и ожесточение между децата.”
За да не става това, тези, които издават детски и юношески издания, веднага след отпечатването им трябва да изпратят 2 екземпляра в министерството за преглед.
Стоян Омарчевски е основател на Художествената и Музикалната академия. Художествената е създадена с негова заповед от 1921 г., като за основа служи Рисувалното училище, а Музикалното се организира за пръв път у нас по негово предложение. Пак той променя статута на операта от частна в държавна. За приноса на Стоян Омарчевски в юбилейния лист за него се изтъква още: “Предвиди 20 низши професионални училища, които не можаха да се осъществят поради последвалите политически промени.
Отдели самостоятелно института Училищно настоятелство от общинската власт, с което се отстрани партизанстването със съдбата на учителя. Създаде реално образование с шестокласните реалки за подготвяне питомци за специалните училища.
Покри страната с много красиви и хигиенични училища, колкото дотогава не бяха направени. Откри над 250 училища в села, където никога на е имало такива. Изобщо в цялата страна е открил 2800 основни и средни училища, като създаде и закон за техния строеж.
Въведе ученическа трудова повинност, чрез която школската младеж възлюби стопанския труд”.
С две събития е свързан 1 ноември
в законотворческата дейност на Стоян Омарчевски. От тази дата през 1921 г. той въвежда ученическа униформа, но поради скъпотията след войните временно я отлага.
На 28 юли 1922 г. министерството праща окръжно до всички училища и културни институти, в които определя 1 ноември за Народен празник на заслужилите българи. Под това име той е записан и в решението на Министерския съвет. В окръжното се посочва, че новият празник не трябва да е само училищен. Да уточним, че идеята за него е на група интелектуалци, сред които и Иван Вазов.
На 13 декември 1922 г. Народното събрание приема допълнение към Закона за празниците и неделната почивка. Цар Борис III го подписва с указ на 3 февруари 1923 г. и така Народният празник на заслужилите българи става общонароден. По-късно е преименуван на Ден на народните будители.
Омарчевски изпитва и пиетет към български писатели, сдобили се с общонародна слава. С негово разпореждане от 15 юни 1921 г. са пренесени тленните останки на Пенчо Славейков от Италия и на Петко Тодоров, починал в Шато д'Екс, Швейцария. Те са изложени за поклонение в църквата “Света Неделя” и на 22 юни погребани в Централните гробища. По този повод спътницата на Пенчо Славейков Мара Белчева му пише: “Никой друг министър досега не е тъй умело изтъквал значението на словото и на изкуството изобщо”. Негова е заслугата и за 50-годишния творчески юбилей на Иван Вазов и отпускане от Министерството на народното просвещение на еднократно дарение от 100 000 лева. То му е поднесено тържествено на 18 юли 1921 г.
В юбилейния лист е публикувано благодарственото писмо на Иван Вазов. Ето част от него: “Аз четох с трепетно вълнение мотивите, с които подкрепяте законодателното си предложение – мотиви, надъхани с толкова великодушие и симпатия при оценката на моята писателска дейност, както бяха и речите на народните представители, които се присъединиха с горещина към Вашата идея. Аз бях дълбоко покъртен от проявата на толкова доброта към мене. И, моля Ви, в близката сесия на Народното събрание да бъдете тълкувател пред него на тая моя гореща благодарност.
Аз съм толкоз по-дълбоко покъртен, че вотът на Народното събрание се взе в моменти, тежки за родината ни, когато аз не очаквах, нито смеех да очаквам подобен акт на великодушие и внимание към един труженик на перото. Чест необикновена, която по Вашата благородна инициатива пръв път се прави у нас на представител на българската литература, а в негово лице на самата литература и нейните предани служители.”
Земеделският министър превръща “Оперната дружба” в държавна опера. Това става с промени в Закона за народната просвета, одобрени с царски указ от 11 юли 1921 г. В чл. 426 е записано: “Народният театър има два отдела – драматичен и оперен, които действуват независимо един от друг под имената: “Народен драматичен театър” и “Народен оперен театър”. В чл. 468, ал. 2 се упоменава: “Артистите, оркестърът, хорът и чиновниците от Народ. опера имат право на пенсия според специалния за това закон за времето от 1908 г. (основаването на Оперната дружба насам)”. Някои от неговите реформи се оказват дълготрайни и към днешния ден са се наложили като традиция, а е бил министър на народното просвещение малко повече от три години.”
***
Стоян Омарчевски е роден на 25 декември 1885 г. в Нова Загора. Завършва гимназия през 1907 г. и право и философия в Софийския университет. След завършването става гимназиален учител във Видинската мъжка гимназия.
Там започва обществено-политическа дейност като член на БЗНС. На 28 г. е избран за пръв път за народен представител, а за последен през 1940 г. Става министър на народното просвещение през май 1920 г. в първото самостоятелно правителство на БЗНС начело с Ал. Стамболийски и е на този пост до 9 юни 1923 г.
Омарчевски е смятан за един от най-заслужилите български министри на просветата и културата. Канен е от Фондация “Карнеги” да чете лекции в Колумбийския и други университети в САЩ. Награден е от цар Борис III с орден “За гражданска заслуга”. Бил е редактор на вестниците “Земеделско знаме” и “Земеделска отбрана”, “Земеделска мисъл” и “Земя” и др. Автор е на книгите “Балканската война”, “Българските управници през Световната война” (1919), “На позорния стълб убийците народни” (1921).
Арестуван е след преврата на 9 юни 1923 г. заедно със съпартийците си министри Петър Янев, Александър Радолов, Константин Муравиев, Недялко Атанасов, Спас Дупаринов, Христо Стоянов, Цанко Бакалов и Кирил Павлов, обвинени, че са “нанесли щети на държавното съкровище”. Освободен е на 9 април 1924 г. и се връща в Народното събрание. Умира на 10 март 1941 г. в София.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър