Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Младежите използват платформата BookTok, за да споделят впечатленията си от различни книги.
Младежите използват платформата BookTok, за да споделят впечатленията си от различни книги.

Нова тенденция е интересът към мистичния български фолклор

Платформата BookTok е най-известното място за четене, като всяка споделена корица става бестселър за секунди

Откровено еротични, типично детски, фентъзи или свързани със смъртта. Това са книгите, които четат тийнейджърите в България. Една от най-известните купувани поредици е “Двор от рози и бодли” на авторката на бестселъри на “Ню Йорк Таймс” Сара Дж. Маас, съчетаваща любимата на поколения приказка за красавицата и звяра и вечното увлечение по вълшебството и магията.

“Тя отнема живот. И сега трябва да го заплати със сърцето си. Когато деветнайсетгодишната Фейрa убива вълк в гората, се появява звяр, който изисква възмездие. Тя е отвлечена в магическа земя, за която е чувала единствено от легендите. Фейрa открива, че нейният похитител не е животно, а Тамлин – един от безсмъртните и смъртоносни елфи, някога управлявали света.” Това е част от представянето на книгата, която не слиза от първите места в класациите за тийнейджъри.

“Напоследък скорост набра и поредицата “Феята от захарницата” на Катя Антонова, която е за по-големи - около 15-годишни, защото е с отработено чувство за хумор – обясни пред “24 часа – 168 истории” Людмила Еленкова, част от медийния отдел на книжарница “Хеликон”. – Тя е в четири части и е хумористичен роман. Става за момичета и момчета.

Много умен хумор от жена, която знае как се работи с деца

Разказва истински забавни истории. Това рядко се оценява, защото повечето тийнейджъри четат тъпи поредици или истории, свързани с проблеми на техните връстници, като аутизъм или дислексия.”

Тийнейджърите все по-често влизат в книжарници заради нашумели книги в социалните мрежи.
Тийнейджърите все по-често влизат в книжарници заради нашумели книги в социалните мрежи.

Друг интересен факт е, че класацията за възраст между 13 - 18 г. показва, че най-много се купуват книги, свързани със смъртта. “Това, което се вижда, е, че тийнейджърите предпочитат да преживяват смъртта като игра по един доста кръвожаден начин – допълва Еленкова. - Да си играеш със смъртта, да знаеш как да умреш, така че да бъде шеговито и никой да не страда от това. Много е жестоко, но е факт. Може би това

създава у тях някаква

психическа устойчивост, защото когато видим тези читатели на живо, те са едни здрави, нормални, любопитни деца. Те преживяват смъртта като някаква ексцесия. Сблъскват се със свръхестественото, за да го преодолеят.”

Учените смятат, че в тази възраст децата започват да осъзнават какво е смъртта, някои от тях губят близки и роднини, а през последните 2 години заради пандемията от COVID-19 много хора си отидоха. Психолозите са на мнение, че това може да са част от основните причини, поради които съвременните тийнейджъри четат толкова за смъртта.

Класациите на книгите показват още, че младежите продължат да бъдат непораснали деца и разлистват “Хари Потър”, който никога не слиза от челните места. Следващото подобно заглавие е “Властелинът на пръстените”. Нестихващият интерес към тези поредици вероятно се дължи на заложените културни кодове за всяко поколение в тях.

“По-малката възрастова група от 7 до 10 - 12 години също четат “Хари Потър”, като основно предпочитат графични книги – споделя Людмила Еленкова. - “Дневникът на един Дръндьо” е любима и тя не слиза от класациите може би от 10 години, ако не и повече.

Това четиво е бестселър и не само в България

Имам чувството, че всички я имат. По мнение на специалисти по литература и книжари това е ужасно книжле, което на нищо не учи, но то имитира и възпроизвежда живота на децата в училище. Написано е като ученическа тетрадка.

Може да се драска по нея, да се къса, да се мачка

Децата много обичат хумора, свързан с пакости, които прецакват родителите.”

Другата тенденция, която се наблюдава при по-големите деца, е нарастващият интерес към романтичните романи с еротична нотка.

“Четат се предимно от момичетата и са хумористични или крайно драматични – посочва Еленкова. - Такива са романите на Джорджо Мойс, които са много предпочитани от тийновете, или тези на Никълъс Спаркс, известен с “Тетрадката”. Отличават се обаче и група тийнейджъри, които четат откровената еротика на Ел Кенеди. Всъщност разказите са си чисто порно. Децата ги харесват страшно много. В този жанр авторката, която пише закачливо и интересно, е Сюзън Елизабет Филипс. Обикновено се разказва за млади девойки и мъже, които са от отбор по футбол например.

Тоест момичетата търсят

силния мъжествен герой Нещо като техния рицар, само че на мотор, с мускули, с татуировки, спортуващ, който е готин и ги подчинява.”

Онлайн вълната в BookTok увеличава продажбите на книгите.
Онлайн вълната в BookTok увеличава продажбите на книгите.

Издателство “Труд” има същите наблюдения, като заключението им е, че тийнейджърите четат романтични, фентъзи романи.

“Тенденцията при момичетата е да четат тип любовни романи с еротичен елемент, които са част от чиклит литературата – споделя пред “24 часа – 168 истории” Надя Делева от издателство “Труд”. – Този жанр представя съвременният свят на жените хумористично и лекомислено. Водят ги нещо като TikTok романи, защото авторите им имат хиляди последователи в социалната мрежа. Разбира се, книгите не е ясно колко са тийнейджърски, защото имат доста еротични сцени. Но те са част от тази вълна.”

И въпреки че четат еротични романи, чрез които навлизат в света на секса, тийнейджърите все още имат интерес и към сагите с принцове и принцеси. “Нещо като “Дневниците на вампира”, но в малко по-модерен и еротичен вариант. Тези деца не са пораснали, искат си приказките, но по-кръвожадни и жестоки”, отбелязва Людмила.

Тенденцията, която е противна на всички очаквания, е, че романите за младежите стават все по-дебели, въпреки дигиталните технологии и социалните мрежи. Те

следват визията на сериалите

и по тази причина романи с 4 - 5 части са едни от най-продаваните. Децата просто обичат истории с продължение.

Любопитното, което се откроява напоследък, е, че по-големите младежи на възраст между 18 - 20 години се увличат по българския фолклор. “И то в посока на мистика и фентъзи – категорична е Людмила Еленкова. - Авторът Ина Ясипова се чете от младежите, а “Мамник” на Васил Попов е една от най-продаваните в този жанр. Градското фентъзи е много предпочитано. Тоест български фолклор, преплетен с фентъзи и мистика, се откроява като нова тенденция сред предпочитанията на младежите.”

Истинската вълна на четенето сред младежите обаче се движи в BookTok – част от известната социална мрежа TikTok. Основната й аудитория е предимно от деца и младежи и чрез приложението те насърчават себе си и връстниците си да четат повече. Там четящите са общество, което споделя книги, изказва мнения за поредици. Предвид че огромна част от потребителите са тийнейджъри, литературата е предназначена точно за тях.

Основен и най-популярен жанр там е фантастиката,

като другите предпочитани са криминалната и романтичната литература, както и поезията. Сред най-популярните книги се нареждат и тези, които подкрепят равенството между половете и цветнокожите.

BookTok се превръща в световна онлайн общност през 2020 г. и отчита голям трафик на съдържание през март същата година, когато започна и пандемията от COVID-19. Видеата, свързани с литература в платформата, са събрали 55,9 милиарда гледания през последните четири години. Освен гледания, те стимулират и продажби. Достигнали са 12,5 млн. през 2022 г., показва NPD BookScan - услуга за данни, която следи продажбите на литература в САЩ.

“Авторката Колийн Хувър е феномен в BookTok – споделя Людмила. – Само няколко читателки да позират с нейна книга и тя автоматично става бестселър. Разказите не са никак лоши, но Хувър стана известен автор благодарение на тази социална платформа. Това приложение набира страхотна популярност, защото младите се появяват с някоя книга за няколко секунди и това веднага започва да се имитира и подражава. Корица на книгата и много малко текст за нея. Залага се на визията на човека, който се снима с новото четиво.“

Популярността на социалната мрежа бе забелязана от книжарите в САЩ и те започнаха да използват младежката онлайн вълна, като създадоха специални секции, посветени на най-предпочитаните заглавия в мрежата. Някои издателства дори

рекламират книгите си като “феномена на TikTok”

Издателите дори отбелязват, че по-младата демографска група е започнала да посещава книжарниците.

Лия Кох, собственичка на книжарница в САЩ, казва, че от началото на 2021 г. е забелязала голямо увеличение на броя на по-младите клиенти - нещо, което тя “100 процента" приписва на TikTok. “Когато имаме наплив от клиенти, които питат за нещо случайно, се питаме: “Защо всички искат точно тази книга?”, споделя тя. Отговорът винаги е TikTok.

Книгите, които стават най-популярни там, се продават и най-добре, сочат класациите на българските издателства. Възходът на онлайн общността се отразява и върху успеха на авторите. Покрай видеата в TikTok книгата на Маделин Милър “Песента на Ахил” стана бестселър на “Ню Йорк Таймс” 11 години след първоначалното й публикуване.

Друг забележителен пример е романът “Накрая и двамата умират” на Адам Силвера, публикуван през 2017 г., но придобил по-голяма популярност благодарение на хилядите видеореакции в TikTok. Авторката Дженифър Милкин събра 4,8 млн. гледания за видео, в което разказва интересна история от своя личен живот, а по-късно самата тя сподели, че всъщност това е сюжетът на новия й роман.

Съвременната авторка Емили Хенри също стана изключително известна благодарение на BookTok. Тя пише за съзряването и вероятно това е причината, поради която тийнейджърите обичат нейните книги.

Друг популярен автор на съвременна романтична проза е Али Хейзълууд. Нейната дебютна книга “Хипотеза за любов” е сред четивата, които са се превърнали в хит в BookTok. Тя казва, че не е имала представа колко популярна е станала книгата в интернет, докато неин приятел не й казва, че видео, което препоръчва романа й, има 2 млн. гледания в платформата.

“Начинът, по който BookTok говори за книгите, е

много различен от традиционните ревюта

Представянията в социалната мрежа ме карат да искам да си купя даден роман”, казва Хейзълууд.

Безспорен факт е, че най-големият плюс от тази онлайн вълна е увеличението на интереса на тийнейджърите към четенето. Спорен е въпросът обаче дали те изчитат популярната книга, или по-скоро искат да подражават на последователите си и просто се снимат с корицата.