PR ли обърна изборите?
Черни кожени якета, снимки на фона на трактор и овце, мощни мотори - само част от похватите
Коктейлни маси с бели покривки, кристални чаши, изстудено шампанско. Коалицията “Демократична България”-“Продължаваме промяната” се подготвя да отпразнува с феновете си победата на предсрочните парламентарни избори.
18 часът на 2 април е. Вече от около 180 минути социологическите агенции дават превес на младата коалиция пред основния им опонент ГЕРБ-СДС. Настроението в щаба на Кирил Петков и Христо Иванов е приповдигнато.
Чакат края на
изборния ден, за да
отворят шампанското
пред централата им на ул. “Кърниградска”.
В 20 часа обаче социолозите започват официално да обявяват междинните резултати от екзитполовете и
възторгът в щаба
на ПП-ДБ рязко пада.
Шампанското остава неотворено. Масите с белите покривки остават празни. Лидерите на коалицията се отказват от традиционната пресконференция.
Как се стигна до този изненадващ за Петков и Иванов обрат? PR кампанията ли всъщност реши изборните резултати?
Черни кожени якета, мотори, снимки с овце и трактори, обещания за евтини домати, вечен лев - това са само част от пиарските похвати, на които наблегнаха политиците в кампанията. Някои ги спънаха, а други ги избутаха напред.
Най-силна обаче в социалните мрежи още в нощта срещу понеделник бе критиката към имиджовата стратегия на демократите и групата от “Харвард”. И тя
не дойде като хейт
от тролове на
противниковия отбор,
а от личните страници на привърженици на ПП-ДБ, които от седмици бяха поставили профилната си снимка в бюлетина номер 12.
Феновете на Петков и Иванов упрекваха лидерите си, че дори
не са успели да
изтъкнат големите
постижения
при управлението си — чувствителното повишаване на пенсиите, колосалните енергийни помощи за бизнеса, енергийната диверсификация и първите доставки на по-евтин американски втечнен газ.
Според едни финансирането за рекламната им кампания е закъсняло фатално и всичко е направено буквално в последния момент, което превръща ефекта в дефект. Други смятат, че несполучливата стратегия е гаф на PR-екипите им? Като послания и като визия.
Особено неудачен се оказа примерът със снимката на идеално костюмираните лидери на “Продължаваме промяната” и ДСБ Кирил Петков и Атанас Атанасов със земеделец с работно облекло на фона на трактор и стадо овце. С тях е и Петя Ставрева, която оглавява БЗНС.
Фейсбук прегря
от коментари
за фотографията седмици преди изборния ден. Потребителите се възмутиха, че партията възприема избирателите като овце. Надписът на снимката гласеше: “Обединението се разраства и вече включва и българските земеделци: БЗНС и Обединени Земеделци! #ИмаКак”.
БСП също успя да “избухне” традиционно с рокерска визия. Лидерката Корнелия Нинова с черно рокерско яке върху мощен мотор.
“Днес се открива мотосезонът. Пожелавам на приятелите, с които през годините сме били в клубовете, и на всички
мотористи
здраве и бъдете внимателни. Нека няма пострадали и жертви на пътя", смело написа червената дама 10 дни преди изборите, както го правиха навремето Сергей Станишев и Мая Манолова.
Моторът изненада почитателите ѝ, които подозираха само за страстта ѝ към конете от предишни изборни кампании.
Пак на черно заложи и спечелилият изборите Бойко Борисов.
Той нееднократно се появи в кампанията облечен в
“черната тожурка”,
отлично позната
на почитателите му
от времето, когато беше главен секретар на МВР. ГЕРБ заложи на традиционния си подход лидерът им да обиколи лично цялата страна.

Изненада поднесе “Възраждане”, която, колкото и да е неприятна за евроатлантически настроените избиратели, проведе една концентрирана кампания с ясни послания - неутралитет, не на еврото и НАТО, да спасим лева, да се върнем към корените.
И така, простите и наситени с емоция слогани издигнаха партията до трета политическа сила, изпреварвайки ДПС.