За първи път със снимки: Как бе подготвен превратът срещу Живков
Посланик Виктор Шарапов не се отделя от Първия, за да осуети защитата му на Пленума
Съветският дипломат Валентин Терехов и Луканов уговарят последните детайли около тайната операция на приема в руското посолство
Как бе организиран в действителност превратът на 10 ноември 1989 г.? За първи път публикуваме снимки от приема в съветското посолство на 7 ноември, където противниците на Тодор Живков договарят окончателните детайли по смяната му. По това време те вече знаят, че
всяка тяхна стъпка
се следи
и единственото място, където могат да се видят и да уточнят кой какво ще предприеме на ключовия пленум на ЦК на БКП на 10 ноември, е приемът. Там има стотици хора и те разчитат, че ще се смесят незабелязано с тълпата, за да се координират.
Тодор Живков е видял заговорниците именно на тези кадри дни преди събитията, променили хода на историята завинаги.
Всички разговори на заподозрените на приема в руското посолство са заснети на видеокасета. Смятаният за “мозък” на операцията от българска страна Андрей Луканов попада в обсега на тайната камера, когато си шушука със своя добър приятел Валентин Терехов. По това време той работи в съветското посолство и е връзката между съзаклятниците и Кремъл. Неотдавна Терехов предизвика истинска сензация с публичното признание, че именно на него му е поръчано да свали Тодор Живков.
Той е и човекът, спасил Андрей Луканов и Петър Младенов, когато по спешност предупреждава посланик Шарапов да се види с Луканов в Москва и той да помоли за закрилата им лично съветския лидер Михаил Горбачов.
На кадрите се вижда как посланик Шарапов не се отделя от Живков на приема. Очевидно е, че не иска да допусне вариант, при който той да организира
по-широк фронт
на защитата си. Минути преди приема Шарапов е имал с Първия конфиденциален разговор повече от час. В него съветският посланик за втори или трети път настоял той да подаде оставка.
Соцлидерът не е сигурен, че това е правилното решение, и идва на приема видимо умърлушен. Въпреки това бодро се здрависва с всички, включително с тези, за които вече знае, че ще реализират заговора срещу него.
На неизвестния до момента видеозапис са проследени контактите на члена на Политбюро Начо Папазов, който активно участва в заверата. “168 часа” не знае кой точно е снимал с камерата. Известно е само, че
операторът веднага
е предал записа на близък
до Тодор Живков,
а той на свой ред е направил презапис на друга видеокасета. За съжаление, на нея вече е имало някакъв стар запис и може би това влошава качеството.
Още същата вечер Живков е коментирал кадрите и е обсъждал как може да се противодейства.
Планът е бил прост - пленумът или да се отложи, за да се спечели време, или Живков да обърне хода на събитията с вдъхновяващо слово.
Останалите кадри от приема в руското посолство може да откриете в хартиеното издание на "24 часа".
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега