Ревност или случайност пречи картината на Иван Вукадинов да напусне България преди 50 г.?
Невероятната история на художника Иван Вукадинов все пак свърши с щастлив край. На 10 октомври неговата картина “В памет на героите” (“Чили”) влезе най-после във Ватиканските музеи. И 90-годишният художник успя да почувства това щастие, от което е бил лишен през далечната 1977 година.
Тогава Вукадинов е поканен да вземе участие в изложба в римската галерия “Маргутина”. На изложбата присъства и отговорникът за живописта във Ватикана. Останал наистина очарован от изкуството на Иван Вукадинов, той решава да сподели с тогавашния ни посланик в Рим Венелин Коцев, че българският художник прави не просто обикновени картини, а клетъчна живопис и изгражда цял организъм. Ето защо иска да купят една от картините на Вукадинов, а именно “В памет на героите” (“Чили”), която заедно с творби на Пабло Пикасо, Жорж Брак и Ренато Гутузо е предназначена да постави началото на колекция със съвременно изкуство на Ватиканските музеи.
Коцев подава запитване за разрешение картината на художника да бъде продадена на Ватикана под формата на телеграма. В нея той обяснява, че държавата желае да разшири сбирката си със съвременно изкуство, започвайки именно с творбата на Вукадинов.
В продължение на няколко дни обаче отговор от България по казуса няма. В този момент художникът решава да подари картината си, вместо да я продава. Едва тогава до него достига обратна връзка от родината и тя е, че “В памет на героите” е национално наследство и не подлежи нито на продажба, нито пък има възможност да се превърне в подарък за някого. Причината за категоричния отказ все още не е напълно ясна. Многобройните почитатели на Вукадинов са убедени, че това е лична вина на вездесъщия шеф на СБХ Светлин Русев, който просто му завидял. Вукадинов рисува с древната, рядка и трудна техника енкаустика. В нея пигментите се разтварят в смес от пчелен восък и сакъз. С тази техника са нарисувани т. нар. Фаюмски портрети - артефакт открит в Либийската пустиня върху покривалата на египетски мумии. Енкаустиката придава една непостижима с друга техника прозирност, което прави картините му особено месмеризиращи и различни.
Дори намесата на папския нунций в България тогава Анселмо Гуидо Пекорари също не помага. Картината е върната обратно в родината. Разбирайки за случилото се и получения отказ на молбата на Коцев, художникът се огорчава и дава обещанието никога повече да не излага в собствената си страна.
Тази закана той спазва до 2006 г., когато склонява и се връща в художествения живот на София, участвайки в една изложба годишно - тази на Ивановците в галерия “Ракурси”. Специфичното при нея е, че участват единствено творци, чието първо име е Иван. Изложбата е по инициатива на Вукадинов и Иван Кирков - двете водещи имена в българското изкуство през втората половина на XX век, и се провежда всяка година на 7 януари, когато се чества и Ивановден.
Бившият премиер Иван Костов твърди, че именно на тази изложба се е запознал с Вукадинов и са се сприятелили. Според Костов освен Светлин Русев и Георги Йорданов е попречил “В памет на героите” да бъде изложена във Ватиканските музеи още през 1977-а. Самият Костов се запознава с Вукадинов по време на изложба от поредицата “Ивановците”. По негови думи именно той, заедно с дъщеря си е човекът, допринесъл картината на художника в наши дни все пак да се озове във Ватикана.
Познавачи на столичната бохема смятат, че историята с картината на Вукадинов, който безспорно е изключителен художник, е част от сплетните на двете части на хола на Иван Славков. През шейсетте Людмила Живкова, дъщерята на Тодор Живков, започва да събира всяка седмица художници и интелектуалци в хола си. Те ѝ повлияват в нейните езотерични търсения. След като се омъжва за Иван Славков, в хола започват да попадат и други, по-земни хора. В столичната бохема се смята, че разправата с Вукадинов е заради ревността на “духовната част” от хола. Славков и Вукадинов се познават по спортна линия.
Почти половин век по-късно имаме хепиенд. На 10 октомври 2022 г. “В памет на героите” е предадена на Ватиканските музеи от министъра на културата проф. Велислав Минеков (междудругото, неговият баща Величко Минеков е част от оригиналния художнически кръг в хола на Людмила Живкова от шейсетте години на ХХ век). Присъстваха още Златко Минев, част от семейството на художника, посланикът ни във Ватикана Богдан Паташев и проф. Аксиния Джурова, изследовател на творчеството на Вукадинов.
Най-четени
-
Смърт във Венеция
Преди 5 века гондолиерите в града на каналите са били 10 хил. души, днес са 400 Традицията се предава векове наред от баща на син, но сега всеки европейски гражданин може да се пробва срещу курс от
-
Галерия Баварски пророк: Жълт прах, разхвърлян от самолети, ще спре руските танкове
Гадателят Ирлмайер предсказал още смартфоните и климатичните промени Баварският пророк Алоис Ирлмайер (1894-1959) живял през 20-и век, но се твърди, че много от неговите пророчества се отнасят за
-
Как Георги Илиев погреба Фатик до баща му в бял ковчег
Шефът на "ВАИ холдинг" Георги Илиев, борците Боян Радев и Димитър Джамов и още около 150 близки, приятели и бизнеспартньори погребаха убития Филип Найденов– Фатик на 21 август 2003 г
-
Ти си момчето на мама
ТИ СИ МОМЧЕТО НА МАМА 1. Живееш с ваште (Ми само на 43 години си, кво. На тая възраст организмът още не е укрепнал за самостоятелен живот). 2. Търсиш себе си (Все още не си сигурен какъв искаш да
-
Галерия Кой стои зад старостилната църква? (инфографика)
Милиони са били нужни за построяването на храмовете им. Даренията влизали по сметка на един от свещениците им Проф. Иван Желев: Гръцките такива обичат да имат свои проксита. Доц