Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Верстапен копира точно кариерата на Шумахер - втората му победа е безапелационна.
Верстапен копира точно кариерата на Шумахер - втората му победа е безапелационна.

И той като великия германец на 25 години за втори път е на върха на Формула 1

Hякъде около обяд на 9 октомври, леко объркан от неразбориите с правилата, Макс Верстапен научи, че е станал за втори път шампион във Формула 1. Поредната каша отново бе дело на ФИА заради неяснотите в собствените правила на асоциацията, които не даваха ясен отговор дали победилият в състезанието на пистата "Сузука" пилот на "Ред Бул" ще получи достатъчно точки за първото си място. Причината бе, че след тежка катастрофа на дъждовното трасе в Япония надпреварата бе спряна веднага след началото. Рестартът се забави с около 2 часа, а след него болидите изминаха едва около половината от състезателната отсечка.

След редица перипетии в последния момент, когато състезанието вече бе приключило, съдиите наказаха Льоклер с 5 секунди, което превърна Верстапен в шампион.

Разбира се, от гледна точка на ФИА е изключително сериозен гаф да имаш противоречиви отсъждания в състезание, което на практика се явява кулминацията на сезона. Това се случва за втора поредна година и в центъра на събитията отново е Верстапен. Преди десетина месеца тогавашният директор на състезанията Майкъл Маси взе решение, с което донякъде помогна на нидерландеца да изпревари водача в шампионата Луис Хамилтън. В неделя пилотът на "Ред Бул" обаче нямаше нужда от помощ от решенията на съдиите или така наречените стюарди, защото за него този сезон бе почти перфектен. Верстапен имаше огромна преднина на върха на класирането във Формула 1 и бе само въпрос на време да спечели втората си титла.

"Не съм против, че всичко бе леко объркващо. Честно казано, така дори ми бе по-забавно", сподели по-късно пред журналистите новият световен шампион. В Япония той спечели 12-ата си победа от 18 състезания. С оставащи 4 гран при в САЩ, Мексико, Бразилия и Обединените арабски емирства до края на сезона изглежда почти неизбежно младият нидерландец да счупи рекорда за най-много първи места в рамките на една година. В момента той се дели от Михаел Шумахер във "Ферари" и Себастиан Фетел в "Ред Бул", които имат по 13.

Всъщност след втората поредна титла сравненията между великия Шумахер и Верстапен изглеждат неизбежни.

Михаел Шумахер
Михаел Шумахер

Бащата на Макс - Йос, е първият нидерландец, който стъпва на подиума в състезание от Формула 1.

Той постига успеха си в средата на деветдесетте с отбора на "Бенетон". След него в кариерата му не се случва нищо впечатляващо, но Йос успява да предаде важните и необходими уроци на сина си Макс, който през 2015 г. едва на 17 години за пръв път участва в кръг от Формула 1. Така Макс става най-младият пилот в историята на спорта, а с колата на "Торо Росо" Верстапен-младши печели първите си точки 24 дни след дебюта си.

Допускането на толкова млад пилот в официален старт от календара донякъде изнерви ръководството на ФИА. Младежкият плам и самоувереността на Макс изглеждаха почти като безразсъдство в очита на феновете и на някои от съперниците му. Донякъде заради него от автомобилната централа промениха правилата и въведоха ограничение във възрастта на пилотите.

Това обаче не успя да спре Верстапен, който вече бе минал през ситото.

Днес, 159 старта по-късно, той е спечелил почти 1900 точки, има 74 подиума, 32 победи, 21 най-бързи обиколки, 18 полпозишъна (при спечелване на квалификация състезателят има предимство на старта и те се броят отделно) и разбира се - 2 шампионски титли. Истински наследник на Михаел Шумахер.

Макс, разбира се, не избягва някои от традиционните грешки на растежа. Както казахме - агресивното му и често почти безразсъдно каране и безкомпромисната защита на пистата не му печелят много приятели. През последните години в стремежа си да се докаже като номер 1 той по-скоро губи точки, отколкото печели позиции. Това донякъде важи и за миналия сезон, когато битката с Хамилтън бе почти на живот и смърт. В крайна сметка обаче именно тази "наглост" да се опълчи с всички средства, с които разполага, срещу великите в спорта му донесе големия успех. А с него дойде и израстването, което през тази година видяхме в неговото шофиране. През 2022 г. Верстапен не бе опасен за себе си и за съперниците си в името на това да се докаже. Той бе просто перфектен на пистата. Затова и във ФИА бяха объркани след финала на "Сузука" дали точно той трябва да получи титлата.

Именно този преход от драматичен завършек на сезона с противоречивата победа на пробивния младеж към спокойната и категорична доминация през тази година провокира сравненията с Шумахер. Великият германец също е наблюдаван с недоверие след първия си голям успех и титлата от 1995 г. с кола на "Бенетон". Тогава се оказва, че през голяма част от сезона болидът на Михаел не е отговарял на техническите правила на тогавашния шампионат. Германецът е едва на 25 г., но циментира мястото си на върха, а година по-късно защити триумфа си. Това е само началото, защото след няколко години той печели нови 5 титли, този път с отбора на "Ферари". И аналогията - в неделя Макс Верстапен също влезе в историята на спорта като пилот, стъпил 2 пъти поред на върха на най-конкурентния автомобилен спорт. Първата титла бе спечелена при спорни обстоятелства, но втората е безапелационна. Когато я вдига, Макс също е едва на 25 години. Така през следващите поне 10 години ще разберем дали Шумахер си има наследник.