Оцелял в автобуса: Хората кашляха, повръщаха, крещяха като във филм на ужасите
Баща скача от прозореца, чупи крак, но вижда как огънят поглъща сина му
Само защото не бил заспал, Лулзим Сюлеймани от Прешево спаси себе си, годеницата си Медина Лютви от Сопот и още петима души в автобуса, станал ковчег за 45 македонски граждани във вторник сутринта. Седмината са единствените оцелели от зловещата катастрофа на магистрала “Струма”.
26-годишният Лулзим - македонец от сръбски произход, разказва пред тв “Алсат”, че с любимата му Медина били на предпоследната седалка.
Заради късния час
повечето от пътниците спели
Лулзим бързо осъзнал какво се случва. След избухването на пожара успял да счупи страничното стъкло на автобуса и скочил. Протегнал ръка и издърпал 25-годишната си годеница, която не можела да ходи, защото кракът ѝ бил счупен.
“Докато се движеше, автобусът се удари в тротоара от дясната страна, гумите се спукаха и тръгна да гори пожар, имаше много дим. Тогава автобусът се премести 20 метра вляво и спря сам.
Хората започнаха да кашлят, да повръщат, да крещят като във филм на ужасите. Успях да избягам, защото взех чука от автобуса и счупих стъклото. Извадих годеницата си и още петима души”, каза Сюлеймани пред албанската Klan TV.
Оцелелите изживели ужаса да видят с очите си как автобусът изгорял напълно. В него пътуваха общо 52-ма македонски граждани, 45 от които загинаха.
През сълзи Медина си спомня кошмара. Опитвайки се да се спаси, тя чула виковете на много деца. “Не знам, спях и изведнъж чух пътниците да плачат и викат. Лулзим счупи стъклото и не знам как се измъкнах. Когато видях, че няма стъкло зад главата ми, скочих бързо.
Черният дим беше
като взрив на бомба
Всички спяхме, беше около два през нощта. Чух деца да плачат, имаше много деца”, разказва тя.
Първият човек, помагал на оцелелите след катастрофата, разказа пред Нова тв, че бил точно до горящия автобус, още преди полицията и пожарната да пристигнат. “Mоят камион беше на стотина метра от горящия автобус. Когато слязох, чух писъците. Оцелелите отстрани пищяха и плачеха. Лицата им бяха в кръв, черни”, спомня си свидетелят.
“Едно от момчетата носеше момичето на ръце, но я изпусна, тъй като и той имаше травма на крака, куцаше. Аз я преместих в края на магистралата. Мисля, че ѝ бяха счупени краката. Единият от мъжете крещеше: “Сине, сине” - явно детето му беше в автобуса. Даже тръгна да влиза, но аз го спрях. От автобуса се чуваше само как се чупят прозорците от самата температура и как гори”, разказа мъжът.
Отчаяните бащини викове били на 45-годишния Орхан Алити - македонец с белгийски произход, който помогнал на Лулзим да счупят прозореца. Малко след фаталния инцидент Орхан се обажда на съпругата си в Белгия. “Той съобщи, че автобусът се е запалил, докато самият той с голяма трудност успял да счупи задното стъкло и да излезе оттам”, разказва брат му Самет Алити пред тв Tetova1. След като скача на земята, Орхан чупи единия си крак.
В автобуса все още е синът му Висар.
Той започва да му крещи:
“Скочи, Висар, скочи”
За жалост, момчето изчезва в пламъците. Състоянието на Орхан е стабилно, но все още не му е съобщено, че Висар е сред жертвите.
По думите на белгиеца, когато излязъл от горящия автобус, за малко не бил пометен от преминаваща по магистралата кола, която не спряла въпреки очевидния инцидент.
Най-младата оцеляла е 16-годишната Зулейха Яшаровски. Баща ѝ Аднан разказва пред Би Би Си, че дъщеря му се обадила да му съобщи, че е оцеляла след зверската катастрофа. Сега той е в София, за да я посети в болницата. “Тя плачеше. Ръцете ѝ бяха изгорени, но иначе е добре”, разказа той. “Не каза много, плачеше и беше в шок.”
Сред 45-те жертви има и 12 деца. 5 от тях са роднини, учили в едно и също училище в Скопие. През целия ден в сряда техни съученици и приятели оставяха цветя в двора на основното училище “Исмаил Кемали”. Учебните занятия бяха възобновени, но с децата ще работят психолози.
“Не можем да повярваме, че може да се случи такова нещо”, каза учителят по физическо.
Чамил Илимери е класен ръководител на две от загиналите деца. Не крие сълзите си, след като разбрал, че
момчетата никога повече
няма да влязат в клас
“Те бяха най-добрите ученици в моя клас - дисциплинирани, културни и успешни. Жал ми е за тях и за семействата им”, казва учителят. Децата са на различна възраст - момче на 12 г., момиче на 14 г., двама ученици в 9-и клас и един във втори.
Кметът на скопския квартал “Чаир” още не може да повярва какво се е случило, макар че във вторник цял ден помагал на роднините да организират пътуването си до София. Населеният предимно с албанци квартал дава най-много жертви в катастрофата. Вече се готвят 16 погребения. “Искаме да издействаме пари, за да помогнем на семействата. С такива предизвикателства не сме се сблъсквали. Гледаме да помагаме като община - при земетресението в Албания, за пандемията, но такова чудо не сме имали”, разказа кметът Висар Ганиу.
Македонското министерство на транспорта започна процедура по отнемане на лиценза на автопревозвача “Беса транс”, с чийто автобус стана зловещият инцидент. Превозвачът
извършвал международен
превоз без конкретният
автобус да е имал лиценз,
съобщи ресорният министър Благой Бочварски пред агенция МИА.
Компанията “Беса Транс” от години организирала екскурзии за Истанбул и има лиценз за работа до 2022 г. Автобусът ковчег не бил стар, използван е само от три години, а шофьорът бил опитен, съобщава МИА. Срещу фирмата имало няколко сигнала за неспазване на мерките срещу COVID-19, превозване на по-голям брой пътници от разрешеното, но без сериозни нарушения.
Екскурзията била много евтина, за около 80 евро. Много млади хора отишли. Имало семейства с деца, двойки, млади хора, някои били на сватбено пътешествие. Целият персонал на една гостилница в Скопие бил на тази екскурзия, разказа Драган Антоновски, директор на агенция МИА.
Само 1 чук за чупене на прозорци имало в рейса-ковчег
Производителите ги доставят с по 4. Инструментът, използван от спасилия се Сюлеймани, бил намерен извън рейса
ДИМИТЪР МАРТИНОВ
Само 1 чук за чупене на прозорци е имало в автобуса ковчег, научи “24 часа” от участници в разследването. Точно този инструмент е използвал един от спасилите се - Лулзим Сюлеймани, за да разбие задния прозорец на автобуса, собственост на македонската туристическа фирма “Беса транс”.
Всеки автобус трябва да има поне 4 чука за аварийно разбиване на прозорци. Те са разположени на стъклата от двете страни на вторите седалки зад шофьора, както и предпоследните места в рейса. Там са и най-лесните за чупене стъкла. Различните производители могат да сложат и допълнителни чукове над 4-те.
В случая със злополучния автобус разследващите са открили само чука, ползван от Сюлеймани. Той е бил извън машината. В началото предположили, че е възможно другите 3 инструмента да са изгорели. При огледа обаче не са открити парчета метал, които да наподобяват формата на желязото, изковано за чук.
Вероятно заради липсата на чукове хората, струпали се на втората врата на автобуса, не са успели да счупят прозореца и да се измъкнат. Вратата е била блокирана от мантинелата и не е имало възможност да се отвори. Все още не е изяснено кое е първото - катастрофата или пожарът. Както “24 часа” съобщи, парче от гума е открито на метри преди мястото на инцидента. Очевидец обаче е разказал, че е видял рейсът да гори преди катастрофата. Водещата версия, че в машината е возено допълнително гориво, което се е възпламенило, остава. То било взето, защото заради обезценяването на турската лира литър излиза около 1,33 лв., докато у нас и в РС Македония се търгува за 2,40 лв.
След приключването на аутопсиите станало ясно, че няма жертви от самата катастрофа. В гърлата и трахеите на загиналите са открити сажди, което значи, че са дишали, когато е лумнал огънят.
Освен седемте избягали през прозорците, осми човек се спасил, след като на почивката около 20 минути преди катастрофата се прехвърлил от автобуса ковчег в друг от останалите 4 рейса. Потърсени от “24 часа”, от фирмата “Беса транс” първоначално отказаха коментар, а след това не отговаряха на обажданията.
“Пирогов”: 7-те ранени са стабилни, няма опасност за живота им
Буяр Османи: Не мога да потвърдя имената на жертвите, докато не бъдат идентифицирани
Всички седем пострадали при тежкия инцидент с автобус на магистрала “Струма” са в стабилно общо състояние. Няма опасност за живота им, съобщиха на брифинг в сряда сутринта от “Пирогов”.
Още във вторник са извършени необходимите спешни операции, като двама от пациентите ще бъдат оперирани и днес (вчера - б.р.). И ще обмислим тези, които са стабилни и има възможност, да бъдат изписани в близките дни, обясни доц. Мая Аргирова, началник на Клиниката по изгаряния и пластична хирургия в “Пирогов”.
Един от пациентите, който трябвало да бъде опериран в сряда, е с дълбоко изгаряне на двете ръце. Другата операция е на коляното на на пострадало момиче.
Шестима от ранените са в клиниката по изгаряния и пластична хирургия, а един е настанен в травматологията на “Пирогов”.
Във вторник са направени две оперативни интервенции, които касаят травми на скелета. Единият болен е с фрактура на подбедрица, която е била оперирана успешно по спешност. Другата операция е на счупена колянна става на жена.
Един пациент е с травми на гръбнака с фрактури на няколко прешлена и ще преценим как ще се процедира, добави проф. Николай Габровски.
“Всички изкараха много добре нощта, в добро състояние са. Стресът е голям. Един от пациентите е в тежък психически шок, с всички пострадали работят психолози. Двама от тях са успели да се видят с близките си”, разказа доц. Аргирова.
Министърът на външните работи на Северна Македония Буяр Османи, който е у нас, се срещна вчера с близките на пострадалите и загиналите, които продължават да чакат пред “Пирогов”, за да получат информация. Повечето от тях не знаеха къде трябва да дадат биологичен материал. “Това, което роднините очакват, е потвърждение за починалите. Голям процент от семействата са на мои приятели, на мои познати от Скопие. От общината, от която и аз идвам. Дори на тях не мога да им потвърдя, тъй като трябва всеки един да се идентифицира. Затова обявих имената, за да са наясно хората, че ако не са в болница, са от починалите. Но не мога да потвърдя имената на починалите”, каза Османи. Той остава в София, за да съдейства на роднините в общуването им с българските институции.
Сред тях е Али Асамалски от Долно Количане. При инцидента губи трима роднини, а четирима се лекуват в “Пирогов”. “Огромна трагедия, голяма е болката в цяла Македония, много семейства. Апелираме, ако може, този процес да се завърши по-бързо”, каза мъжът.
Веднага, след като бъде завършена идентификацията на жертвите, македонските власти ще организират транспортирането.
Сръбският посланик у нас доц. д-р Желко Йович също е посетил един от оцелелите, който е настанен в “Пирогов”. Той се е видял с Лулзим Сюлеймани, който е гражданин и на Република Сърбия. Въпреки че е ранен при трагедията, той помага на други пътници да излязат от автобуса. В публикация в туитър посланик Йович благодари на българските власти за помощта.
Ветото на София за Скопие в ЕС остава, траурът омекотил тона
Няма промяна в позицията на България за започване на преговори със Северна Македония за присъединяване към ЕС. Това стана ясно на заседанието на Съвет “Общи въпроси” във вторник, съобщи БНР от Брюксел.
Българското вето остава, макар че планираната остра позиция на България, която е трябвало да бъде представена на съвета, не е била изказана заради трагедията, посочил дипломатически източник.
Постоянният ни представител в ЕС Румен Александров е поднесъл дълбоките си съболезнования за трагичния инцидент. Той обаче е подчертал, че Скопие все още не покрива критериите за провеждането на първата междуправителствена конференция.
Александров е допълнил, че страната ни е предложила през последните месеци редица варианти за преодоляване на отворените въпроси като гаранции за правата на хората с българско самосъзнание, както и че РС Македония трябва да поеме конкретни обвързващи ангажименти, част от които да бъдат изпълнени краткосрочно, а останалите да залегнат сред изискванията в бъдещата преговорна рамка.
“Докато това не се случи, не може да се очаква напредък”, е казал още Александров.
Отношенията на ЕС с държавите от Западните Балкани не се изчерпват само и единствено с политиката на разширяване, е заявил посланикът. По неговите думи Албания трябва да бъде оценявана по собствените ѝ заслуги и е готова за напредък по пътя към ЕС.
Държавният секретар в министерството на външните работи на Словения Гашпер Довжан е изразил за пореден път надеждата на председателството въпросът да бъде решен до края на тази година. “Този процес трябва да се развие в положителна спирала”, е посочил той, но е уточнил, че няма как изискването за единодушие при взимането на решения по въпросите на разширяването на ЕС да бъде заобиколено.
Блинкън: Сърцата ни са с всички опечалени
Държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън изказа съболезнования на гражданите на Северна Македония и България.
“Държавният департамент и американският народ изразяват дълбоките си съболезнования на гражданите на Северна Македония и България за трагичната загуба на животи при автобусната катастрофа и пожара в дом за стари хора”, пише Блинкън в туитър.
“Нашите сърца са с всички опечалени. Пожелаваме бързо възстановяване на пострадалите”
Ден по-рано съчувствие изказа и посолството на САЩ в София.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха