45 живота заради 1,07 лв. далавера. Македонският автобус изгорял напълно за минута
Македонският автобус изгорял напълно за минута
Бил тъпкан с допълнителна нафта, защото заради евтината турска лира струва 1,33 лв.
Вратата не се отворила, защото била допряна до мантинелата
Пожарникарите изобщо не са влизали, когато пристигнали, всичко било стопено
45 души, македонски граждани, изгоряха живи заради дребна далавера. Автобусът, с който се връщат от екскурзия в Истанбул, катастрофира край Перник и пътуващите 45 от общо 52-ма, изгарят за една минута.
Това е най-трагичният пътен инцидент в историята на България. Главната версия за причината е превозваното допълнително гориво в туби. Разследващи разказаха пред “24 часа”, че са открити няколко, но тепърва ще се изяснява
защо са се
възпламенили
След удара в мантинелата нафтата пламва и изпепелява всичко. Допълнителното гориво било качено на автобуса заради разликата от 1,07 лв. в цената в Турция и цената в България и РС Македония.
Вероятно превозвачът трупал допълнително гориво, за да си намали разхода за пътуването. В Турция литър нафта струва 1,33 лв., а в България и РС Македония - около 2,40 лв. Това е основната версия на разследващите инцидента. Разбира се, възможно е нафтата да е била пренасяна от самите пътници, които ходят на шопинг в южната ни съседка.
Самата катастрофа става на наклонен участък. Само 15 минути преди нея водачът спрял за почивка на бензиностанция. По данни на “24 часа” автобусът е влязъл в България в 21,12 ч в понеделник от ГКПП Капитан Андреево. Така се оказва, че е изминал разстоянието от 304 километра за 4 часа и 51 минути.
В 2,03 ч на завой водачът изгубил контрол и се ударил в знак, а оттам в мантинелата, разделяща двете платна. Преди удара няма спирачен път.
Заклещен между
двете мантинели,
рейсът изминал
около 30 метра,
преди да спре. Ламарините блокирали хората, които се оказали в капан. Едва 7 души успели да счупят задния десен прозорец и да скочат през него.
Инцидентът бил видян от един от шофьорите на другите 4 автобуса на македонската фирма “Беса транс”. Той веднага съобщил на тел. 112.
9 минути по-късно
на място били 3
екипа от общо
22-ма
пожарникари,
с тях имало и полицаи.
“Заварихме напълно обхванат от пламъците автобус, а хората бяха починали. Затова не сме влизали вътре, гасихме отвън”, разказа пред “24 часа” пожарникар.
Огнеборецът обясни, че очевидци разказали за взрив. “Той обаче може да е както от пукането на предната дясна гума на автобуса, така и от удара в мантинелата”, каза още пожарникарят. И посочи, че на метри преди катастрофата е открито парче автобусна гума. Тепърва ще се изяснява дали е от злополучния рейс.
Версията със
спуканата гума
обаче е
разколебана
от очевидци,
които разказали, че видели рейса да гори, преди да се удари в мантинелата. Затова разследващи направили детайлен оглед и открили няколко бутилки, в които се предполага, че е превозвана нафта. Възпламеняването ѝ би обяснило твърденията на очевидци, че автобусът първо е пламнал.
“Експертизите ще кажат категорично каква е причината за пожара. И без допълнително гориво в автобуса има дизел в резервоара, хидравлично масло, трансмисионно масло и други, които създават
много голямо
горивно
натоварване,
така че рейсът да изгори за 1 минута”, разказа пожарникар.
Той обясни, че за над 25-годишната си практика не е виждал такава трагедия.
Автобусът е в такъв вид, че не може да се установят данни от тахографа - техническото средство, което записва движението му. Всичко е изгоряло, каза пред БНР шефът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Бойко Рановски. Той посочи, че всички задължителни почивки са били спазени.
От досегашните аутопсии пък е ясно, че
хората са умрели
от огъня, тъй
като в трахеята
и бронхите им са
открити сажди
Те са се струпали на една от вратите, но тъй като мантинелата я е препречила, не са могли да излязат и са изгорели. При огледа огнеборците са открили и майка, която държала на ръце двете си близначета. Те са 2 от общо 12-те загинали деца.
Един от оцелелите е разказал пред македонския премиер Зоран Заев, че били събудени от силна експлозия.
Ангажираните с разследването допускат и шофьорът просто да не е видял ръба на мантинелата заради това, че т.нар. котешки очички са били замърсени и непочистени.
Но каквато и да е причината за катастрофата, която ще се установява с експертиза, разследващите са категорични че поводът за невижданата трагедия е наличието на гориво в салона на автобуса, довело до скоротечен пожар - нещо, което може да се случи само при горящи течности като нафта, бензин или спирт. Всъщност загиналите са жертви на пожара, а не на катастрофата. Според огнеборци за около минута всичко е изгоряло до стапяне на ламарината.
Оцелелите седем души са счупили задния десен прозорец и са излезли през него.
Повечето от загиналите са от албанска националност и са млади хора. Пътували са до Истанбул за три- и четиридневна екскурзия за шопинг. Цените били 78 евро за нощувка в 4-звезден хотел и 99 за 5-звезден.
Подобни екскурзии са популярни напоследък на Балканите заради евтината турска лира. Именно заради нея в Турция е най-евтино горивото от всички балкански държави и повечето превозвачи се стремят да зареждат колкото се може повече в Одрин и Капъкуле, защото разликата от над левче сваля себестойността на пътуването с над 40%.
Шеф във фирмата разбрал за трагедията едва на Гюешево
Един от шефовете на туроператора “Беса транс” се е возил в друг от рейсовете и е разбрал за трагедията едва на ГКПП Гюешево. Мъжът бил в автобус, който се е движел пред пламналото превозно средство.
Той пристигнал на пункта в 3 часа и 8 минути - над час след трагедията. Когато граничарите му казали какво се е случило, мъжът се шокирал. Окопитил се бързо и се върнал на мястото на катастрофата. Там се срещнал с премиера ген. Стефан Янев, вътрешния министър доц. Бойко Рашков и шефа на пожарната главен комисар Николай Николов, които бяха на местопроизшествието.
Четирите други автобуса от екскурзията са се прибрали в РС Македония. Последният е напуснал страната ни около 6 ч вчера сутринта. Заради трагедията семействата на загиналите пък започнаха да идват в България.
Телата на повечето пътници са толкова овъглени, че самоличността им ще може да бъде потвърдена само с ДНК експертиза.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега