Как шопите са плащали данъци в началото на индустриалната ера - 1883 г.?
"Софийските шопи всички са земеделци освен немного пастири по подпланинските места; стоят постоянно в селото си и не ходят никъде другаде на работа както техните съседи занаятчии, зидари от Трънско и Радомирско. Като се направи София главен град, почнаха да забогатяват от продажба на храни, ала живеят, както си знаят, и само понякога оправят външността на своите колиби и тук-там градят черкви или училища; освен това подир войната си набавиха много коне, тъй че, когато има селски тържества, навсякъде се показват силни кавалкади с живописни премени...
В съда понякога един от другиго се оплакват, че му изкопал в градината биволските рогове, гдето били скрити жълтици. Те са набожни, ала не ми се показаха да бъдат и суеверни; поне аз често виждах по селата да работят и в неделя, и в празници, нещо, което другаде в България не ще забележиш.
И образованието между тях е слабо, па и сега, напук на всички усилия от страна на правителството, по селата малко се грижат за училища. Общинските сметки се държат изключително на рабуш, чиито резки се ползват с по-голямо доверие, отколкото писаните книги. У кмета всеки селянин има своята клечка с финансовите резки: за държавните и общинските данъци; освен това там виси и "главната книга", дълга пръчка с общинските сметки (масрафи от тур.).
Например в село Долни Пасарел (117 къщи и 737 жители) видях в 1883 г. "общинския архив", който се състоеше от 250 къси пръчки за всяко лице и 4 дълги с общинските записи. Кметът знаеше на памет кому коя пръчка принадлежи, също и всеки селянин знаеше белега на своята клечка, който е изрязан на горния край и се състои от различно число хоризонтални и вертикални черти, различно кръстосани. Пръчките бяха все с четириъгълен разрез; от едната страна се правят резки за туй, що е длъжен да даде, от другата за туй, що е вече дал.
Това са "Чертъй и рязъй" на Черноризец Храбър, с които славяните са писали преди въвеждането на писмото. Освен това в термините за данъка на полуострова посочват често на резките: турски кесим (от кесмек рея), сръбски порез, данък въобще, и т. н."
Досещате ли от коя знаменита книга е описанието и името на автора , който казва: "Пътеписът е литературен труд от субективен характер"?
Най-четени
-
Смърт във Венеция
Преди 5 века гондолиерите в града на каналите са били 10 хил. души, днес са 400 Традицията се предава векове наред от баща на син, но сега всеки европейски гражданин може да се пробва срещу курс от
-
Галерия Баварски пророк: Жълт прах, разхвърлян от самолети, ще спре руските танкове
Гадателят Ирлмайер предсказал още смартфоните и климатичните промени Баварският пророк Алоис Ирлмайер (1894-1959) живял през 20-и век, но се твърди, че много от неговите пророчества се отнасят за
-
Как Георги Илиев погреба Фатик до баща му в бял ковчег
Шефът на "ВАИ холдинг" Георги Илиев, борците Боян Радев и Димитър Джамов и още около 150 близки, приятели и бизнеспартньори погребаха убития Филип Найденов– Фатик на 21 август 2003 г
-
Ти си момчето на мама
ТИ СИ МОМЧЕТО НА МАМА 1. Живееш с ваште (Ми само на 43 години си, кво. На тая възраст организмът още не е укрепнал за самостоятелен живот). 2. Търсиш себе си (Все още не си сигурен какъв искаш да
-
Галерия Кой стои зад старостилната църква? (инфографика)
Милиони са били нужни за построяването на храмовете им. Даренията влизали по сметка на един от свещениците им Проф. Иван Желев: Гръцките такива обичат да имат свои проксита. Доц