Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Как ще коментирате смъртта на милиардера Петер Келнер?

- Хели-скиингът, било то хели услуга или солово изпълнение, показва колко опасни може да са полетите с хеликоптер в планински терени. Както бе и с полета, в който загина баскетболната звезда Коби. Хеликоптерите не са играчки и трябва много внимателно да се подхожда към тях.

- Защо са опасни в планините?

- Зависи от ситуацията. В планинските терени при катастрофа би трябвало да е по-безопасно при катастрофа, отколкото в градски условия. При трагедията с Коби съпругата му съди хеликоптерната компания, че не са имали оборудване за предизвестие за евентуален сблъсък с предстоящо препятствие. Особено при мъгла, при сложно екипираните въздушни машини има специални уреди, технологии, необходимо е специално обучение и тогава може да се управлява само по уреди. Същото е и с работата с инструментите за нощно виждане.

СНИМКИ: АРХИВ НА ИВАН КРИСТОФ
СНИМКИ: АРХИВ НА ИВАН КРИСТОФ

Имаше подобен случай на спасяване в подножието на връх Анапурна, в който хеликоптерът катастрофира при опит за спасяване, тогава загинаха пилотът и спасителят. След тях излетя втори хеликоптер, който освен жертвите трябваше да прибере и тях. Планинските терени са опасни, защото според географското си разположение и според мястото, при близък заход на хеликоптера до вертикала, стръмен склон или съответно място в планината, има различни въздушни течения и в близост до тях се образуват турбуленции или Venture effect - като при сградите, в зависимост от формата им и посоката на вятъра.

- Възможно ли е и в хеликоптера на Келнер да не е имало система за предизвестие за сблъсък с предстоящ терен?

- Не знам, това са неща, които се изясняват по време на разследването на NBTS.

- У нас отново се говори, че ще се купи спасителен хеликоптер. С какви технологии трябва да бъде оборудван?

- Хеликоптерите са два типа. Едните са за търсене и спасяване (SAR - Search and Rescue), другите са авиомедицински (HEMS - Helicopter Emergency Medical Services) за критични ситуации. В България много лесно се говори за това как е по света, но за съжаление тук всичко е наопаки. Примерно аз летях с пилот на хеликоптер, който бе брандиран и от Планинската спасителна служба и бе продаден за цената на един автомобил. Пилотът е и опитен моторист на много мощен мотор, но стана шофьор на такси.

Самият аз съм наемал хеликоптери, които се ползват за животоспасяващи операции, и може да се ползват и в градски условия, за планини, над вода. Въвеждам канадската методика.

- Имате ли необходимия опит?

- Летял съм на 14 машини (нещо като "Crown of the Himalaya" - "Короната на хеликоптерите") и съм правил невероятни аеробни тренировки, като висене само на ръцете си, скокове над вода без парашут по време на полет на най-лекия експериментален хеликоптер с един двигател. Проведох още по-опасни операции в крайно

рискови

ситуации

по евакуация на спасител във вражеска среда с непредвидени препятствия (The Crazy Factor and Element of Surprise) с хеликоптер на жандармерията Ми-17, спускал съм се с въже и съм се изкачвал на моя и военен хеликоптер Ми-17, с който поставихме и световен рекорд за иновация.

- С какво оборудване трябва да разполага един хеликоптер?

- Освен със стандартното оборудване, показах на колеги как да си сложат GPS, 3G, 4G, но се оказва, че така не може да се надписват летателни часове, не може да се краде, нямам представа колко пари изчезват, но знам защо няма адекватно оборудване. В момента строим 5-етажна база, в която създаваме вградена авиокула с LZ за кацане и експериментални полети на дронове за Търсене и спасяване. Поканих най-добрите ни специалисти по информационни технологии и комуникации, мрежови експерти, за да изградим най-модерната SMART House и SMART Rescue система, която да се интегрира с 5G технологии и да имаме автономно соларно захранване и Център за съхранение на данните. Имам доброволчески спасителен авто- и мотопарк с хибридна навигационна система - разполагам със собствена аварийно-спасителна офроуд кола, с аварийни мотори с двойно предназначение. Финансирам и обучение на доброволци-спасители с мощни АТВ-та. Оборудваме ги поетапно с всички необходими технологии.

Идеята ни е с тази система да можем да правим мониторинг и дистанционно авиомедицинско наблюдение и управление на животоспасяващи системи на борда на хеликоптер

в реално време

Ще има и експериментална Планинска въздушно- и водноспасителна база, позиционирана в близост до езеро, до най-високия връх на България, разположена между няколко планини. Целта е да се реагира в рамките на Златния медицински час. Това е част от проекта за изграждане на Дома на спасителя на бъдещето - самостоятелна бойна и спасителна автономна единица, която може да действа при всякакви условия, на всякакви височини и при всякакви препятствия. В тази идея се инвестират милиони левове и долари - лични ресурси, а не държавни пари.

- Как ще коментирате случая със сноубордиста?

- Трудно е да го коментирам. В момента в който ми писа един от пилотите на дронове и получих още един сигнал, се обадих на дежурния номер на ПСС и предложих да помогнем, но ми бе отговорено, че вече отдавна действа по въпроса, а от медиите прочетох, че над 50 човека и доброволци работили по въпроса. Това си е било сигурно цяла конференция по нещо-правене на терен, но не знам това да е постигнало някакъв положителен ефект. Спасяването е като бременността - ти или…, или… Едно нещо разбрах за този случай - в България имаме вече нов модел спасител - Ронин. Това са самураи, които са загубили честта си и са станали наемници. Някои хора у нас дори не подозират колко изостанали са в технологично отношение и колко старомодно мислят. Да локализираш толкова късно човек и да не можеш да го откриеш!

За мен човек в XXI век, който не ползва бързо модерни технологии в спасяването, е

аборигенът

в Дигиталната ера. С хеликоптера, който ползвам на приятел мога да покажа какво означава дистанционна диагностика и мониторинг по модерен начин. Чрез мои контакти уредих да проведа тестови изпитания на термокамери - много мощни и с висока чувствителност. Идеята е, че дори човек да не се вижда, той оставя топлинна следа. Колкото по-бързо реагираш, толкова по-добре. Прозорецът на живот е кратък, бил съм в ситуация, която се описва като смърт и знам какво е. Тук сякаш нарочно предпочитат повече от 10 часа да ходят, да се мъчат и накрая да излязат пред камерите и да кажат, че ако е имало хеликоптер, щяло да стане по-бързо. При това за услуга, която съм им предлагал безвъзмездно. Но една от причините у нас да няма хеликоптери е, че всеки дърпа чергата към себе си. Крайно време е всички специалисти да се съберем на една онлайн Vertical Rescue конференция и да обсъдим проблемите.