Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СПОЛУКА: Александър Алексиев се снима със свой преподавател от университета Art Center пред готовия дизайн.
СПОЛУКА: Александър Алексиев се снима със свой преподавател от университета Art Center пред готовия дизайн.

БЪЛГАРИН е създателят на дизайна на новата BMW 1 Series Hybrid.

След стотици часове работа по изключителната визия и конкуренция в лицето на най-умелите експерти от цял свят Александър Алексиев печели конкурса на германския производител на автомобили.

Проектът на возилото с нетрадиционна визия преборва ожесточената конкуренция на автомобилното изложение в Лос Анджелис през 2010 година. "Когато става дума за дизайн, не можеш да разчиташ само на часове над скици и проекти. Трябва да имаш и вдъхновение, някаква представа, която постоянно да те води. Мой колега например


се вдъхновява от роботи


и по тяхно подобие създава макетите за своите коли. Мен ме води съвсем различна представа. Вдъхновяват ме древноримските шлемове. Всеки може да се загледа в дизайна и да открие приликите. Точно както шлемът опасва лицето до под брадичката, така и бронята на създаденото от мен возило пази долната част на автомобила. Тъкмо това е сред уникалните предимства на конструирания от мен дизайн", обяснява единствено пред "168 часа" Александър Алексиев. В момента той все още продължава обучението си в университета Art Center отвъд океана. Преди да


спечели проекта


на германския концерн, със своята хибридна версия на BMW 1 Series Александър взема първи награди на някои от най-престижните изложения на автомобили в Щатите. На LA AUTO SHOW печели наградата за иновации. Всичко започнало преди около година, когато в най-престижния университет за обучение на автомобилни техници - Art Center, пристига хибридна версия на BMW 1 Series. Тя била оборудвана с малък двигател с вътрешно горене и електромотор, а задачата била изкусуряването на дизайна на возилото. От германския концерн не случайно се обръщат тъкмо към учебното заведение в Пасадена. "След като завърших гимназия, в продължение на месеци търсих

 подходящо място


да продължа образованието си. Винаги съм знаел, че ще се занимавам с дизайн. В крайна сметка скочих в дълбокото. Избрах си най-скъпия и престижен университет. Изтеглихме заеми. Беше ми изключително трудно. Няколко пъти съм бил пред отказване. Работих до четвъртия семестър, след което не издържах повече. Все пак не се отказах от обучението. Българите имаме дървени глави. Наумим ли си нещо, то просто се получава. Без значение колко усилия се наложи да вложим", продължава Александър. Той не случайно се справя с обучението си въпреки трудностите. Семейството му емигрира отвъд океана през 1996 година. Тогава Александър е едва на 9 години и не знае и дума на английски език. "Аз и сестра ми дни наред стояхме затворени. Всичко наоколо ни беше чуждо. Записаха ни на училище, а аз все още нищо не разбирах от езика. За броени седмици влязох в час и с езика, и с обстановката", обяснява даровитият нашенец. Когато в престижния ВУЗ пристига шасито на


новата хибридна версия на BMW


малко са избраните студенти, които разбират за конкурса.
"Преподавателите знаеха, че всички ще се втурнат да кандидатстват. Затова казаха единствено на малцина студенти, които според тях можеха да се справят. Слава Богу, бях сред тях", обяснява Александър Алексиев. От първоначалната скица до колата в готово състояние отнемат 10 месеца. Срокът е изключително кратък, а работата на

нашенеца е


денонощна и на бързи обороти
"Направих скица, след което макет 1 към 5. Макетът беше сканиран със специална компютърна програма. Бях успял максимално да доближа проекта си към шасито, дадено ни от BMW. Имаше едва едно-две места за доизкусуряване. Оттам нататък работата се пренесе в завод на компанията. Работих аз и още 11 професионалисти от BMW. Не се отделях и за секунда от проекта. Всяко сантиметърче мина през ръцете ми, оглеждах го, усъвършенствах го", обяснява Александър. Освен с красива визия дизайнът му впечатлява и с използваните цветове. "За хибриден автомобил подходящите цветове не са черно, сиво или синьо. Прекалено натрапчиви са. За мен


най-подходящо е бялото


Все пак хибридът не е бял. Покрит е с цвят синя перла. На светлината блести с бледосин оттенък", обяснява относно модернистичния си дизайн Александър Алексиев. В проекта си той е успял да използва части от шасито и доста успешно да ги вложи в дизайна."Постигнахме от дефекта ефект. Вместо с всички сили да крием шасито, решихме да бъде част от интериора на колата. Пасна доста успешно", продължава Александър. Докато той изкусурява всяка частичка от външния вид на хибридното возило, негов колега се заема с интериора. Шест проекта са


достигнали до финала


на конкурса за дизайн на BMW 1 Series Hybrid, а този на Александър Алексиев е одобреният от компанията. След това нашенецът светкавично получава предложение да работи в германския производител на возила.

 

 

Първият хибрид още от 1899 година

ПЪРВИЯТ хибриден автомобил е създаден през 1899 г. от Фердинанд Порше и Якоб Лонер, но поради многото си недостатъци дълго време идеята не търпи развитие.
Първите внедрени (главно в жп транспорта) хибриди са от последователен (сериен) тип - при тях двигателят с вътрешно горене завърта генератор, който захранва електрически двигател, задвижващ трансмисията. Задаващата се енергийна криза в началото на XXI век и все по-високите екологични изисквания принудиха голяма част от производителите на автомобили да започнат разработката и внедряването на хибридно задвижване.

Хибридният автомобил е по същността си вид автомобил, използващ две или повече системи за задвижване от различни типове - електрически мотор(и) и двигател(и) с вътрешно горене.

Първият модерен сериен автомобил, разполагащ с тази технология, е Toyota Prius. Той се появи през 1997 г. и натрупа голяма преднина по отношение на продажбите и технологичното развитие. Оттогава "Тойота" успява да продаде над 1,7 млн. хибридни автомобила, които са спестили на атмосферата приблизително 9 млн. тона въглероден двуокис. Второто поколение на модела беше представено през 2003 година, третото през 2010 г.

 

Привилегии за водачите

 

В Западна Европа и в САЩ законите са вече променени, така че да има привилегии за водачите на хибридни автомобили.

В Лондон например собствениците на хибридните модели на "Лексус", "Тойота" и "Хонда" не плащат екотакса за влизане в широкия център на града. Това им спестява по 10 паунда дневно (или около 3000 паунда годишно). В САЩ за тези автомобили се плащат по-ниски данъци. В някои щати има магистрали с отделни платна, по които имат право да се движат само хибриди. И докато другите коли чакат в задръстването, те се придвижват свободно.

В Ню Йорк се изпълнява програма, по която до 2012 година всички жълти таксита в града ще са хибридни. Много такси-компании в други държави също подменят автопарковете си с такива автомобили не само по екологични причини, но и защото е по-изгодно. В натоварения градски трафик икономичността на хибридите се проявява най-добре. В градски условия се включва главно електродвигателят. При режим на работа "тръгни-спри" бензиновият двигател не работи, освен ако не се налага да презареди батериите. Така колата не харчи гориво, не замърсява въздуха и не прегрява в задръстванията за разлика от стандартните автомобили.

 

Вече и с природен газ

 

"Хюндай" създадe първия в света автомобил с хибридно задвижване, който ползва природен газ за гориво.


Това е моделът Елантра LPI HEV. Колата не е от най-бързите със своята възможност за ускорение от 0 до 100 км/ч за 11,7 секунди, но за сметка на това може да измине 17,8 километра с литър гориво. Автомобилът ще бъде предлаган в три нива на оборудване, като базовата му цена в Корея ще бъде равностойна на 11 645 евро.

 

 

СЪВЪРШЕНСТВО: Дизайнът на талантливия нашенец преборва жестоката конкуренция на експерти от цял свят.
СЪВЪРШЕНСТВО: Дизайнът на талантливия нашенец преборва жестоката конкуренция на експерти от цял свят.
ПРЕДИ ФИНАЛА: Етапите на изработване на макета на уникалното возило.
ПРЕДИ ФИНАЛА: Етапите на изработване на макета на уникалното возило.
ИНОВАЦИЯ: Начинът на отваряне на задните врати на автомобила.
ИНОВАЦИЯ: Начинът на отваряне на задните врати на автомобила.