Българин твори автомобилите на бъдещето
БЪЛГАРИН е създателят на дизайна на новата BMW 1 Series Hybrid.
След стотици часове работа по изключителната визия и конкуренция в лицето на най-умелите експерти от цял свят Александър Алексиев печели конкурса на германския производител на автомобили.
Проектът на возилото с нетрадиционна визия преборва ожесточената конкуренция на автомобилното изложение в Лос Анджелис през 2010 година. "Когато става дума за дизайн, не можеш да разчиташ само на часове над скици и проекти. Трябва да имаш и вдъхновение, някаква представа, която постоянно да те води. Мой колега например
се вдъхновява от роботи
и по тяхно подобие създава макетите за своите коли. Мен ме води съвсем различна представа. Вдъхновяват ме древноримските шлемове. Всеки може да се загледа в дизайна и да открие приликите. Точно както шлемът опасва лицето до под брадичката, така и бронята на създаденото от мен возило пази долната част на автомобила. Тъкмо това е сред уникалните предимства на конструирания от мен дизайн", обяснява единствено пред "168 часа" Александър Алексиев. В момента той все още продължава обучението си в университета Art Center отвъд океана. Преди да
спечели проекта
на германския концерн, със своята хибридна версия на BMW 1 Series Александър взема първи награди на някои от най-престижните изложения на автомобили в Щатите. На LA AUTO SHOW печели наградата за иновации. Всичко започнало преди около година, когато в най-престижния университет за обучение на автомобилни техници - Art Center, пристига хибридна версия на BMW 1 Series. Тя била оборудвана с малък двигател с вътрешно горене и електромотор, а задачата била изкусуряването на дизайна на возилото. От германския концерн не случайно се обръщат тъкмо към учебното заведение в Пасадена. "След като завърших гимназия, в продължение на месеци търсих
подходящо място
да продължа образованието си. Винаги съм знаел, че ще се занимавам с дизайн. В крайна сметка скочих в дълбокото. Избрах си най-скъпия и престижен университет. Изтеглихме заеми. Беше ми изключително трудно. Няколко пъти съм бил пред отказване. Работих до четвъртия семестър, след което не издържах повече. Все пак не се отказах от обучението. Българите имаме дървени глави. Наумим ли си нещо, то просто се получава. Без значение колко усилия се наложи да вложим", продължава Александър. Той не случайно се справя с обучението си въпреки трудностите. Семейството му емигрира отвъд океана през 1996 година. Тогава Александър е едва на 9 години и не знае и дума на английски език. "Аз и сестра ми дни наред стояхме затворени. Всичко наоколо ни беше чуждо. Записаха ни на училище, а аз все още нищо не разбирах от езика. За броени седмици влязох в час и с езика, и с обстановката", обяснява даровитият нашенец. Когато в престижния ВУЗ пристига шасито на
новата хибридна версия на BMW
малко са избраните студенти, които разбират за конкурса.
"Преподавателите знаеха, че всички ще се втурнат да кандидатстват. Затова казаха единствено на малцина студенти, които според тях можеха да се справят. Слава Богу, бях сред тях", обяснява Александър Алексиев. От първоначалната скица до колата в готово състояние отнемат 10 месеца. Срокът е изключително кратък, а работата на
нашенеца е
денонощна и на бързи обороти
"Направих скица, след което макет 1 към 5. Макетът беше сканиран със специална компютърна програма. Бях успял максимално да доближа проекта си към шасито, дадено ни от BMW. Имаше едва едно-две места за доизкусуряване. Оттам нататък работата се пренесе в завод на компанията. Работих аз и още 11 професионалисти от BMW. Не се отделях и за секунда от проекта. Всяко сантиметърче мина през ръцете ми, оглеждах го, усъвършенствах го", обяснява Александър. Освен с красива визия дизайнът му впечатлява и с използваните цветове. "За хибриден автомобил подходящите цветове не са черно, сиво или синьо. Прекалено натрапчиви са. За мен
най-подходящо е бялото
Все пак хибридът не е бял. Покрит е с цвят синя перла. На светлината блести с бледосин оттенък", обяснява относно модернистичния си дизайн Александър Алексиев. В проекта си той е успял да използва части от шасито и доста успешно да ги вложи в дизайна."Постигнахме от дефекта ефект. Вместо с всички сили да крием шасито, решихме да бъде част от интериора на колата. Пасна доста успешно", продължава Александър. Докато той изкусурява всяка частичка от външния вид на хибридното возило, негов колега се заема с интериора. Шест проекта са
достигнали до финала
на конкурса за дизайн на BMW 1 Series Hybrid, а този на Александър Алексиев е одобреният от компанията. След това нашенецът светкавично получава предложение да работи в германския производител на возила.
Първият хибрид още от 1899 година
ПЪРВИЯТ хибриден автомобил е създаден през 1899 г. от Фердинанд Порше и Якоб Лонер, но поради многото си недостатъци дълго време идеята не търпи развитие.
Първите внедрени (главно в жп транспорта) хибриди са от последователен (сериен) тип - при тях двигателят с вътрешно горене завърта генератор, който захранва електрически двигател, задвижващ трансмисията. Задаващата се енергийна криза в началото на XXI век и все по-високите екологични изисквания принудиха голяма част от производителите на автомобили да започнат разработката и внедряването на хибридно задвижване.
Хибридният автомобил е по същността си вид автомобил, използващ две или повече системи за задвижване от различни типове - електрически мотор(и) и двигател(и) с вътрешно горене.
Първият модерен сериен автомобил, разполагащ с тази технология, е Toyota Prius. Той се появи през 1997 г. и натрупа голяма преднина по отношение на продажбите и технологичното развитие. Оттогава "Тойота" успява да продаде над 1,7 млн. хибридни автомобила, които са спестили на атмосферата приблизително 9 млн. тона въглероден двуокис. Второто поколение на модела беше представено през 2003 година, третото през 2010 г.
Привилегии за водачите
В Западна Европа и в САЩ законите са вече променени, така че да има привилегии за водачите на хибридни автомобили.
В Лондон например собствениците на хибридните модели на "Лексус", "Тойота" и "Хонда" не плащат екотакса за влизане в широкия център на града. Това им спестява по 10 паунда дневно (или около 3000 паунда годишно). В САЩ за тези автомобили се плащат по-ниски данъци. В някои щати има магистрали с отделни платна, по които имат право да се движат само хибриди. И докато другите коли чакат в задръстването, те се придвижват свободно.
В Ню Йорк се изпълнява програма, по която до 2012 година всички жълти таксита в града ще са хибридни. Много такси-компании в други държави също подменят автопарковете си с такива автомобили не само по екологични причини, но и защото е по-изгодно. В натоварения градски трафик икономичността на хибридите се проявява най-добре. В градски условия се включва главно електродвигателят. При режим на работа "тръгни-спри" бензиновият двигател не работи, освен ако не се налага да презареди батериите. Така колата не харчи гориво, не замърсява въздуха и не прегрява в задръстванията за разлика от стандартните автомобили.
Вече и с природен газ
"Хюндай" създадe първия в света автомобил с хибридно задвижване, който ползва природен газ за гориво.
Това е моделът Елантра LPI HEV. Колата не е от най-бързите със своята възможност за ускорение от 0 до 100 км/ч за 11,7 секунди, но за сметка на това може да измине 17,8 километра с литър гориво. Автомобилът ще бъде предлаган в три нива на оборудване, като базовата му цена в Корея ще бъде равностойна на 11 645 евро.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха