Двата Трети марта
Единият е за русофилите, а другият - за русофобите
Два Трети марта се бият в душата на българите – понякога неусетно, понякога неспокойно. Тази битка често клокочи тихичко, а изведнъж избухва и като яростен вулкан.
За единия Трети март знаем всички – той е през 1878 година, по стар стил 19 февруари, подписването на Санстефанския премилиарен, или предварителен мирен договор между Русия и Османската империя, с който отново след пет века де факто възкръсва българската държавност.
Датата не е избрана случайно, това е денят, в който през 1855 г. на руския престол се възкачва император Александър Втори, всъщност по това време това е и официалният държавен празник на Руската империя.
За другия Трети март дълго време беше забранено да се говори – става дума за 3 март 1918 година, когато в Брест-Литовск Четворният съюз - Германия, Австро-Унгария, Османската империя и Царство България, от една страна, и Съветска Русия от друга, подписват мирен договор, с който новата съветска власт практически и юридически се признава за победена в Първата световна война.
Интересна подробност е, че с нас и нашите тогавашни съюзници преговарял не кой да е, а демонът на революцията - самият Лев Троцки. Датата трети март е избрана случайно, просто едва тогава Ленин успява да овладее ситуацията в собствената си партия и да подпише мир на всяка цена.
За нас, българите, обаче това третомартенско съвпадение е повече от символно, едва ли има метафора, която по-точно да показва вечно люшкащата се между Запада и Изтока българска душа.
Както се казва, както имахме два синода, така имаме и два Трети марта – един за русофилите и един за русофобите.
Възможно ли е да съчетаем признателността към Русия за Освобождението с това, че в доста периоди от историята си сме били във враждебни отношения.
Да приемем фактите, че на руските щикове наистина дойде свободата, но по-късно на съветските танкове наистина дойде тоталитаризмът?
Може би един ден двата Трети марта ще се помирят, ако успеем да откъснем историческите факти от “настоящия политически момент”. Не е нужно всеки път да пренаписваме историята си в зависимост от това към моркова и тоягата на кой Голям брат гледаме.
Чисто исторически без Руско-турската война от 1877-1879 г. неясно как и по какъв начин и дали щеше да има Трета българска държава. Да чувстваш признателност към воините, донесли това възраждане на нашата държавност, не е предателство към НАТО или ЕС. Това е просто отдаване дължимото на историческата истина.
Както е историческа истина и това, че Руската империя се интересувала от нас и по-точно от нашите земи най-вече по една причина - да се доближи до проливите, да има излаз към топлите морета.
Ние често сме били просто малка пешка в голямата игра на силните на деня тогава, а и днес.
За Трети март 1878 година – нашия национален празник, има и друга историческа истина и тя е безапелационна и според мен най-правдива. Без великата българска държавна традиция от древността и Средновековието, без Паисий, Раковски, Левски, Бенковски, без Българската екзархия, без Българското духовно и икономическо възраждане никаква българска държавност нямаше да има.
Руско-турските войни по нашите земи са безбройни, но новата българска държава се ражда тогава, когато е готова за това рождение. Така че свободата на България не е зачената в някоя руска имперска канцелария, тя се е родила още върху меча на Аспарух. За кого щеше да пише отец Паисий и да разпалва българския дух, ако ги нямаше Кубрат и Аспарух, Крум и Калоян, Симеон Велики и Иван-Асен Втори?
Как щеше да оцелява българската църква без делото на цар Борис Първи и разпространението на кирилицата?
Къде щеше да се роди националното ни самочувствие да желаем пак своя държава, ако ги нямаше абаджиите и занаятчиите, овчарите и даже “чорбаджиите изедници”, които даваха пари за училища и пушки. Без костите на Батак и знамето на Райна Княгина нямаше да го има и днешния наш собствен национален флаг. Държавността и правото ни на самоопределение и собствен исторически път не са ни дар. Те са си наше достижение.
Така че Трети март 1878 г. безспорно е победа на руското оръжие, но е изконно български празник, а трети март 1918 г. е българска победа, но, за жалост, не е празник, защото нищо не сме спечелили.
Само шест месеца след като малка България побеждава голямата Русия, самите ние сме победени и опозорени. Всъщност може би нещо сме спечелили в Брест-Литовск - с нашия подпис сме дали свобода и независимост на Финландия.
Дали финландците знаят, че и ние сме сред техните освободители? И ако случайно разберат, дано да не развият национален комплекс както нашия към Русия.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър