Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

В Сан Франциско задигнаха емблематичното му творение - “Горящият жираф” - не сработила нито алармата, нито камерата

Поредният мащабен обир на 12 скулптури на гениалния Салвадор Дали в Стокхолм притесни сериозно изкуствоведи, куратори и цялата музейна гилдия.

Причината е, че борбата с подобни посегателства става все по-трудна. Дори най-добре охраняваните музеи в света не могат да се справят с професионалните кражби, които се извършват за секунди и понякога дори пред погледа на посетители.

Междувременно

трафикът

на предмети

на изкуството в цял свят достига рекордни нива. В част от обирите от галерии са заподозрени и техни служители. Само така разследващите могат да се обяснят странните съвпадения. В Сан Франциско например съвсем наскоро изчезна току-що преместена картина от друг музей без поставена аларма. В галерия в Париж мистериозно се изпарява скулптура, която към момента на кражбата официално все още не е обявена като част от експозицията.

Собственикът на последната ограбена галерия в шведската столица Педер Енстрьом направи изявление пред медиите, че откраднатите 12 скулптури не са никак случайни. Всички задигнати предмети са представлявали огромен интерес за колекционерите.

"Съкрушен съм - признава той. - Боря се за организацията на тази изложба от много дълго време. За мен остава загадка как точно се е случило, но извършителите са проучили всичко до най-малките детайли. Те са знаели, че разполагат с точно три минути да направят обира. Същевременно са били наясно какво да вземат. Това означава, че някой много добре е бил запознат с нашата работа през последните месеци."

Според него

стойността

на откраднатото

се оценява на милиони крони, или на 500 хиляди долара. Полицията започна разследване и смята, че крадците са най-малко двама, избягали са от местопрестъплението с кола.

Алармата се е задействала в 4 часа сутринта, но извършителите са били прекалено бързи и частната охранителна фирма не е имала никакво време да реагира.

Произведенията са взети назаем за 10 дни от галерия в Швейцария, където след това отново трябвало да бъдат върнати.

Макар все още да не е обявена официална информация, по всяка вероятност сред задигнатите предмети е може би и една от най-известните скулптури на Дали – "Танцът на времето". Същата бе спасена при предишен обир в Париж, извършен от турист.

Собственикът на галерията смята, че всички тези безценни произведения се отправят към най-големия пазар за откраднати предмети на изкуството - страните от Азия и Обединените арабски емирства.

Впрочем същата връзка през изминалата година направи и бившият министър на културата Вежди Рашидов. Помолен да коментира кражбата на произведения на българския художник Ставри Калинов, той заяви, че

България е вратата към Азия

при трафика на произведения на изкуството.

В последните години кражби на произведения именно на Салвадор Дали са извършени в десетки страни както от музеи, така и от частни колекции.

Портретът "Мис Рийвс" от 1954 година попадна в ръцете на ливанските специални служби през 2017 г., докато се бореха с контрабандната търговия на произведения на изкуството. Шедьовърът е задигнат от частна колекция в една от съседните на Ливан държави и струва милиони долари.

Международни експерти установиха след дълга експертиза автентичността на творбата. На нея е изобразена жена с червена роза в ръката на фона на пустинен каталунски пейзаж. Мисис Рийвс е осветена от слънчевите лъчи, които падат от плътни облаци. Смята се за една от емблематичните в творчество на Дали. Следите се губят как точно е попаднала в частната колекция, но в световен мащаб произведенията му са притежание на десетки заможни бизнесмени.

Само преди три месеца за по-малко от минута крадец отмъкна картина на Дали от музей в Сан Франциско. Мъжът бил забелязан да се разхожда по улицата спокойно с творбата под мишница.

Отнетата "Горящият жираф" на испанския майстор е нарисувана между 1966 и 1967 година и е вдъхновена от Пикасо. Според медиите на мъжа му отнело само 32 секунди да се сдобие с творбата. Расая Хопкинс, директор на галерията, обясни тогава пред "Тайм", че в момента на обира бил сам в помещението. Според него бързата кражба става в момента, когато той се отдалечава от предната част на галерията, където картината е изложена с лице към витрината.

Странен е фактът, че охранителните камери не са били включени по време на инцидента. Към творбата имало и прикрепена аларма, но и тя не е работила по време на кражбата. Според Хопкинс "Горящият жираф" била местена преди дни, а кабелът на алармата не е бил прикрепен обратно, когато платното е върнато на мястото му.

Започва разследване,

чиито резултати все още не са обявени.

Според директора на музея крадецът не би могъл да продаде картината онлайн, тъй като е една от най-известните творби на Салвадор Дали и веднага ще бъде заловен.

Всъщност подобни произведения никога не се търгуват онлайн. Нещо повече, обикновено техният бъдещ собственик е известен още преди удара.

Според Асоциацията за разследване на престъпления в областта на изкуството (ARCA) със седалище в Рим всеки месец по света се задигат повече от хиляда произведения на изкуството. Експертите от организацията смятат, че в дейностите на организираната престъпност този бизнес се нарежда на трето място след наркотрафика и незаконната търговия с оръжие. Според тях разкриваемостта на престъпленията, свързани с такива кражби, е ниска - варира около 10 на сто. А от тях едва при един процент собствениците на откраднатите предмети и картини си ги получават обратно.

В помощ на разследването на

подобни случаи

бе създадена преди година и частната организация Art Loss Register ("Регистър на изгубеното изкуство"). Тя е основана от бившия застрахователен консултант Джулиан Радклиф в Лондон и задачата й е издирване на откраднати творби. Западни медии твърдят, че компанията бележи голям успех и това се дължи на слабия интерес от страна на правораздавателните органи към кражби на произведения на изкуството. Подобни разследвания изискват огромно финансиране във всяка една европейска страна, както и в САЩ, а освен това щетите обикновено се покриват от огромните застраховки на картините.

Според изкуствоведи произведения на Рембранд и Салвадор Дали са най-търсени от трафикантите, които след това бързо ги продават. Интересът към Дали допълнително се засилва в испаноговорещи страни след 2017 година. Тогава родената през 1959 г. гадателка Пилар Абел Мартинес публично заяви, че е дъщеря на художника. Това породи такъв скандал, че се наложи ексхумация на тялото. След това бе направен ДНК анализ, който категорично доказа, че Пилар няма как да е негово дете. Въпреки това истерията възобнови огромния интерес към Дали и трафикантите побързаха да отговорят на търсенето от страна на колекционерите. Към момента наследството на художника се оценява на около 1 млрд. долара.

Крали ли са картини на Божков, четете в печатното издание на "168 часа".