Софийски римлянин смаза Британия. През I век Лонгинус от Сердика води битка с келтската кралица Будика
На другия край на Стария континент, в графство Есекс, Източна Англия, в т.нар. Лондонски басейн около река Темза, е запазена надгробна плоча от 48 г. сл.Хр. с надпис на латински: “Тук почива Лонгинус Сдапезе, син на Матигус, заместник-командир на първи тракийски конен полк, роден в района на Сердика, на 40 години, с 15 години служба. Наследниците му издигнаха този паметник съгласно неговото завещание”.
На триметров камък е изваян в битка тракийски конник, роден в района на днешна София, България, преди 2000 години (8 г. сл. Хр.). Чрез надписа на камъка – първият официално регистриран гражданин на Британия. Артефакт, признат от учени и изкуствоведи за цивилизационно стъпало на мощната и дръзка Великобритания. А по този начин и на Европа и света. В сърцето на бивша презокеанска островна империя с елитна армия и флот,
с 53 държави
под флага си,
днес под короната на Елизабет II, кралица и държавен глава на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия. И на 15 страни от Общността на нациите, сред които са Канада и континента Австралия. Да, няколко пъти да.
Наш човек – тракиец, от антична Сердика, която и до ден днешен разкрива тайните си в центъра на София? Велик воин чак там, на Британските острови, със запазен паметник. Точно така. Оригиналният надпис е категоричен:
LONGINUS*SDAPEZE /
MATYGI*F*
DUPLICARIUS / ALA*
PRIMA*TRACUM*PAG /
SARDI*ANNO*XL*
AEROR*XV /
HEREDES*EXS*TESTAM*
F*C / H S E
Не “старшина”, както обявяват местни експерти, а duplicarius - една от най-високоплатените кавалерийски позиции в армията на Древния Рим. По днешните военни стандарти - полковник или генерал.
Надгробната плоча от 48 г. сл. Хр. била открита случайно през 1928 г. при подготовка за строеж на 3 фута дълбочина в колчестърското предградие Лексдън. В най-близките до континента югоизточни земи на остров Британия. Счупена на три части, с липсващо лице. Но през 1996 г. след нови, допълнителни разкопки
лицевата част
на скулптурата
била открита
Каменната творба окончателно била възстановена през 2000 г. Скоро британски реставратори направили и обемна оцветена реконструкция в мащаб 1:1 така, както е изглеждала в Античността. След сравнително проучване установили, че барелефът на нея е единственият в света, който изцяло е запазил изображение на кавалерист от епохата на Древния Рим.
Има разкази, легенди, догадки, че Лонгинус от Сердика влязъл зрелищно в Камулодунум (римското име на Колчестър) в земите на келтското племе исени през 43 г. сл.Хр., яздейки боен слон. Едва ли. Слоновете са “танковете” на армиите на Филип и Александър Македонски, на римските императори, но в тежки зимни условия са неефективни. Механик-водачите на “тежката военна техника” са от родните места на животните в Азия или Африка, а не от златна Тракия. Как ли пък плува слон на древен римски боен кораб? Или римляните са построили мост през Ламанша, за да мине по него хиперболизираният ездач? На надгробната плоча е изобразен конник, тъпчещ местен човек, а не слон. Първи тракийски конен полк, който бил разквартируван в тази римска колония, наброявал 500 кавалеристи, мобилизирани от долното течение на река Дунав.
Филип Уайз, куратор в местния исторически музей на брега на Ламанша, твърди, че Лонгинус Сдапезе е най-старият регистриран жител на Колчестър. Градът от своя страна пък е най-старият в Британия: “Лонгинус дошъл от България и имал ранг в римската конница, еквивалентен на главен старшина. Вероятно е пристигнал с нашествениците от армията на император Клавдий (през 43 г. сл.Хр.). Надгробната му плоча дава най-ранното и най-пълно изображение на римски конник, което е достигнало до нас. То представлява победата на Римската империя над местните жители - британците”.
Изобразен е тракийски конник с бронирана ризница, каска, овален щит и сложна, покриваща сбруята на коня бронзова лента. Кавалеристът в пълно бойно снаряжение тъпче разрошен брадат мъж с оцъклено от ужас лице, свит на
кълбо под копитата на коня както майка го е родила... Тоест съвсем гол. Още през 1928 г., преди да намерят и потрошената глава на duplicarius Лонгинус, а и днес, историци и изкуствоведи са впечатлени от съществената разлика между изящество на този надгробен камък познатите образци на келтско ритуално изкуство. Майсторът каменоделец от Античността, вероятно също
“командирован”
там тракиец,
с длето и абразиви почти постига хармония и пропорции, достоверност, одухотвореност като тези в ненадминатото Рогозенско тракийско съкровище. За разлика от наивистичните примитивни фигури на келтски богове и хора оттогава Лонгинус, конят и тъпканият келтски воин са изработени с прецизността на скулпторните школи от древен Крит и Атина. На езика на тиви сказателите, “атмосферата” на битката е пренесена на екрана, а зрителите сме “потопени” в нея.
Историците днес свенливо споменават, че келтските воини влизали в битка съвсем голи, само с “торква” на шията. Едно такова златно колие се пази в Археологическия музей в София – спомен от набезите им в земите ни 300 години по-рано. В онези далечни времена “торквата” била символ на сила и безмерна храброст. Представям си зрелището, хиляди крещящи рошави голи мъже размахват брадви, копия, мечове, тичат, секат и се колят по бойното поле, размандахерцали розовите си лични орлета. Малки или големи такива, но пък настръхнали от битката. Дивашка работа! Много кървава и леко комична картина. Ама като е традиция?!. Големият австралиец Мел Гибсън показва в “Смело сърце” ролята на свободно изявяващия се фалически войн в прочутата сцена с вдигнатите карирани полички срещу врага.
Военни оркестри
с шотландски гайди
и полички “килт” в САЩ и по останалия глобус на паради, сватби и погребения също спазват древната келтска традиция на свободния “гол орел” под тях... Главнокомандващият на Обединеното кралство Елизабет II по свой изискан начин също поддържа екзотичната военна гордост. Кралицата няма будилник в спалнята си, а всяка сутрин точно в 9:00 дрезгавия метален звън е заменен с мелодии на гайда. Изпълнявани специално 15 минути под прозореца й от боец в поличка “килт” и смело сърце.
Добре, че наследниците на келтите днес са забравили традицията за ежегодни гадаения на бъдещето от мъдрите им старци – друидите. Чрез човешки жертвоприношения... Облечени в дългите си вълнени тоги магьосниците отвеждали живия роб, окичен с цветя, до каменния олтар под дъба и му резвали гръкляна.
Какви са били привичките на древните келти четете в печатното издание на "168 часа".
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха