Как древните римляни са правели секс, показва таен кабинет в Неапол. Еротичните предмети в Археологическия музей били забранявани през вековете (снимки 18+)
Сексът и сексуалните сцени са били открай време част от изкуството през всички времена. И докато в определени периоди те са били крити или цензурирани, в Древния Рим изобразяването им върху стени, статуи и камък се възприемало за нормално. Нещо повече – те символизирали плодовитостта на обществото и способността му да съжителства, развличайки се. Затова и не било рядкост да се видят
оргии или
гигантски фалоси
под формата на
фрески в стаите
за угощения
Еротични сцени, някои от които могат да бъдат възприети дори като порнографски в наше време, имало в изобилие в Помпей и Херкулан. Те излезли на бял свят още при първите археологически разкопки до Неапол през XVIII век.
По онова време обаче Европа съвсем не била благоразположена към подобни фриволни илюстрации на секса във всичките му форми. Властващите по онова време Бурбони - династията, управлявала в Южна Италия, колкото и да били широко скроени, не споделяли подобна “разюзданост” да се показва публично. В същото време те си давали сметка, че не могат да разрушат подобни археологически находки. Затова и
решили да ги
изложат в
Бурбонския
кралски музей,
който днес е Националният археологически музей на Неапол.
Ако днес го посетите, дори не е необходимо да се информирате къде точно са залите с еротичното изкуство на Древния Рим. Достатъчно е да наближите стълбището между първия и втория етаж, за да си дадете сметка, че “забранените стаи” са точно там.
Тълпите пред тях изведнъж се сгъстяват, виждат се навсякъде оператори с камери или просто любопитни туристи, заинтригувани да видят как точно древните правели секс. Всички артефакти са изложени в т.нар. Секретен кабинет.
Навремето той бил наричан и кабинет на срамни и порнографски предмети. За да се стигне до днес, когато всеки може да им се полюбува, обаче минали най-различни периоди, в които те били ту забранявани и цензурирани, ту одобрявани за показване.
По времето на Бурбонската династия до тайните стаи имали достъп единствено “лица в зряла възраст и с обществено признат морал”. В хода на археологическите разкопки, започнали в Помпей и Херкулан в края на XVIII в., излизали на бял свят все нови и нови сексуални сцени, така че колекцията все повече набъбвала.
През XIX в.
кабинетът с
порнопредметите
станал символ
на гражданските
свободи,
затова и впоследствие бил цензуриран.
С цел да се спаси репутацията на Бурбоните, било предложено унищожаването му заради съдържащите се в него предмети, които били “твърде сладострастни” и “срамни паметници с лиценз”.
Въпреки това обаче тогавашният директор на кралския музей успял да издейства колекцията да бъде заключена за посетители. Тя била затворена зад порта с три катинара. С ключове от тях разполагали само директорът на музея, контрольорът и кралският иконом.
Въпреки това цензурирането на колекцията достигнало своите върхове по-късно - през 1851 г., когато били затворени за хорските очи дори всички статуи на Венера само защото били голи. Колекцията със срамните предмети била зазидана.
Когато през 1860 г. обаче Джузепе Гарибалди влязъл в Неапол, разпоредил колекцията да стане достъпна за всички всекидневно.
Гарибалди
заповядал да
бъдат разбити
вратите на
тайните стаи,
тъй като не се намирали ключовете, с които трябвало да разполага кралският двор.
Свободата, подарена от Гарибалди обаче, след няколко десетилетия преминала отново в цензура по времето на кралство Италия. Кулминацията настъпила при фашизма. Тогава, за да се види колекцията, било необходимо разрешение от министъра на националното образование.
Цензурата продължили и след края на фашисткия режим до 1967 г. Едва през 1971 г. тайният кабинет станал достъпен за мнозина, но със специален регламент.
Окончателното падане на завесата над “срамните” предмети става през 2000 г., когато колекцията е отворена за публика. Малолетни под 14 г. обаче могат да я посещават само в присъствието на възрастен придружител, който поема цялата отговорност.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър