Приключения на откраднати и изгубени шедьоври на Пикасо, Рембранд и Ван Гог
/ Платна за над $2 млрд. гният по тавани и мазета
/ "Мъж със златен шлем" на Рембранд се оказа в колекцията на японски бизнесмен
Безследно изчезнали, откраднати, разрушени или забравени на някой таван. Това е съдбата на десетки картини, нарисувани от най-великите художници на всички времена.
Все още никой не може да посочи местонахождението на творби като "Гълъбът с граховото зърно" на Пабло Пикасо, "Справедливите съдии" на Ян ван Ейк, "Рождество със св. Франческо и св. Лоренцо" на Караваджо, "Богомолци напускат църквата в Нюнен" от Винсент ван Гог и "Концертът" на Йоханес Вермер. Цената на всички тях би
надхвърлила
2 млрд. долара,
но дали тези пари вече са в ръцете на някой търговец, отново не може да се каже със сигурност.
Но е факт, че често велики произведения на изкуството биват случайно откривани, потънали в прах на някой таван или купени от антиквар за смешна сума.
Такъв бе и случаят от последните дни с картината на Рембранд "Портрет на Исус". Тя попада в ръцете на белгийски бизнесмен от Лиеж, който я купува преди десет години от затънал в дългове човек, когото среща в бара. Мъжът решава да му помогне, като плаща цели 500 долара за невзрачното платно. Негов приятел обаче го кара да провери творбата при специалист. След много анализи се оказва, че картината всъщност е дело на знаменития холандски художник Рембранд Харменсон ван Рейн, а истинската й цена достига 30 млн. евро. Името на бизнесмена засега остава анонимно по негово желание, но скоро картината ще излезе на търг.
Подобна интересна съдба имат и други картини на Рембранд. Една от тях
отново
изобразява Исус
и е наречена "Изследване на главата и сплетените ръце на млад мъж като Христос в молитва". Творбата бе пусната на търг на 5 декември миналата година в Лондон от международната аукционна къща "Сотбис". Заради по-малките си размери тя бе продадена за "скромните" 6 млн. паунда. Но се оказа още по-скъпа. Върху нея бяха открити два пръстови отпечатъка, за които специалисти бяха почти сигурни, че са на самия художник. Това бе потвърдено и от специален анализ, който установи, че това е маслена скица върху дъбова подложка.
"Не е рядкост да се открият отпечатъци по лака на различни творби, но в случая с картината на Рембранд те са се отбелязали в първия слой боя под лака - това може би означава, че художникът е преместил платното, докато то все още не е било изсъхнало", обясни тогава съпредседателят на отдела в "Сотбис" за произведения на старите майстори Джордж Гордън.
Всъщност на отпечатъците първи се натъкват реставраторът Мишел ван де Лаар и научният изследовател Ари Уалърт. Те правят откритието си преди платното да бъде изложено в Лувъра през 2011 г., но съобщават за находката си седем години по-късно.
Според специалисти това произведение на Рембранд е създадено през 1655 г. Има предположения, че моделът, който е позирал за него, бил млад евреин и съсед, живеещ до дома му в Амстердам.
Експерти твърдят, че картината била нарисувана чрез техника, позната като "ten eersten opmaken" - тоест рисуване с допълнителни цветове и слоеве, които бързо се наслагват преди платното да е изсъхнало. За нея се смятало, че се практикува само от най-добрите художници в света. Произведението пък е едно от общо седемте маслени картини в света, изобразяващи Исус.
През 2007 г. пък
се разплете мистерията
около друга безследно изчезнала картина на Рембранд. Произведението "Мъж със златен шлем" бе открито съвсем случайно в колекцията на президента на частна компания в японския град Осака. Картината, с размери 75,8 на 56,1 см, бе намерена, докато близки подреждат колекцията на покойния си баща. Същото платно дълги години бе изложена в държавния музей в Берлин и се смяташе за оригинал, но още през 1986 г. експертиза показа, че картината е била нарисувана от един от учениците на художника.
Неясна остава обаче съдбата на неговото произведение "Буря в Галилейско море", нарисувано през 1633 г. и оценявано на 3,2 милиона британски лири. То бе единственият морски пейзаж, създаден от холандеца. Картината бе откраднато на 18 март 1990 г. от музея "Изабела Стюърт Гарднър" в Бостън, заедно с още 12 други творби. Този взлом се считаше за най-голямата кражба на произведения на изкуството в Америка. Престъпниците се дегизираха като полицаи. Тогава бе обявена и щедра награда за информация за бандата. Цели 5 милиона долара, но дори и това не помогна за разкриването им.
2014 г. пък бе белязана с откриването на още една уникална картина. На таванската стая в дома си
французин намери
прашно платно
Мъжът се обажда на френския колекционер Марк Лабарб, който стига до извода, че високото метър и половина и почти два метра широко произведение е втора версия на известната "Юдит обезглавява Олоферн", нарисувана от италианския майстор Караваджо през 1607 г. На 27 юни тази година шедьовърът беше пуснат на търг в Тулуза, а очакванията за продажбата бяха, че тя ще възлезе на 150 млн. евро. Преди да бъде открита тази картина, се знаеше, че съществува само копие на платното,
От кого беше нарисувано то, четете в печатното издание на "168 часа".
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г