F-16 победи “Грипен” с 4:1
С какви изтребители една малка източноевропейска държава, членка на НАТО, да замени съветските МиГ-29? Изборът обикновено е американски F-16 или шведски “Грипен”.
Кой е по-добрият вариант за чисто нови бойни самолети, с кои държавата ще може да се отбранява по-добре са въпроси, които в последните години не стоят само пред България. Абсолютно пред същата като българската дилема бе изправена и Словакия. И тя като България избра американското предложение за покупка на 14 изтребителя F-16 от последната им модификация блок 70. Братислава вече подписа договора си със САЩ на стойност 1,8 млрд. долара, като 12 от самолетите ще са бойни, а два ще са учебни. Предложението към България е за 1,2 млрд. долара за 8 изтребителя, което означава, че пакетите на двете сделки са приблизително сходни.
А мотивът на словаците да изберат американското предложение е същият като българския - просто това е по-добрият изтребител, който дава повече отбранителни способности накуп. Само че за разлика от българското Министерство на отбраната, това в Братислава е направило много подробно сравнение на възможностите както на F-16, така и на предложените от Швеция “Грипен”. В което американските самолети побеждават с 4:1, показва докладът на словашкото отбранително министерство, с който “24 часа” разполага.
F-16 има по-добри
оперативни и технически
способности спрямо
шведския си конкурент,
американците предлагат по-добра програма за обучение на пилотите и имат по-добра оперативна съвместимост с операции на НАТО. Четвъртата точка идва при сравнение на програмите за индустриално сътрудничество, които предлагат съответно американският производител на F-16 “Локхийд Мартин” и шведският на “Грипет” СААБ. Американците печелят с това, че те произвеждат и хеликоптерите “Блек хоук” и включват словашки завод в програмата си за поддръжка на тези машини. България също има такива заводи.
Всъщност единствената категория в крайната оценка, в която офертата за “Грипен” е по-добра според оценката на Словакия е пакетът за логистична подръжка на изтребителите на земята.
Всъщност при сравнението на F-16, блок 70 и “Грипен” от модификацията C/D, каквито бяха предложенията и към България, се сравняват нов модерен изтребител с такъв, който вече е остарял. Поне според експертите на Словакия.
“Тази версия на самолета понастоящем е достигнала своя пик на технически възможности. Тъй като SAAB планира да започне серийно производство на версията E/F в бъдеще, версията C/D не подлежи на модернизация.
В сравнение с изтребителя F-16 блок 70/72, JAS-39 C/D Gripen има по-нисък полезен товар въоръжение, по-нисък капацитет за зареждане с горивото, по-малък обхват на тактическите полети, по-ниска продължителност на полета при крайцерска скорост, по-ниска скороподемност или вертикална скорост (RoC) и значително по-ниско ускорение. Авиониката на самолета (по-старо поколение радари, по-стара система за ранно предупреждение, по-стари компоненти, предназначени за защита на самолета) е по-стара, което означава, че тя
вече не е в състояние да
отговори на нуждите както
на настоящите, така и на
бъдещите въздушни
операции
Опцията JAS-39 C/D Gripen от тактическа и техническа гледна точка представлява незначителна възможност за замяна на изтребителите за ВВС на Словакия, тъй като в рамките на тази замяна ние ще заменим стар самолет (МиГ-29) за нов и по-ефективен изтребител, но няма да разполагаме с възможности за развитие - техническият пик на този самолет в този случай вече е достигнат”, пише в доклада, в който военното министерство в Братислава сравнява двете предложения за замяна на старите МиГ-29.
“С опциите, предлагани от F-16 блок 70/72, на практика ние говорим за нов самолет, тъй като той разполага с висока боева стойност и ще бъде повече от достоен противник на 5-о поколение изтребители в продължение на няколко десетилетия в бъдеще”, е оценката пък за американския изтребител.
Подобно на България и Словакия е трябвало да избира при ценовите предложения между по-ниската първоначална цена на “Грипен”, но без голяма част от въоръжението и по-високата на F-16. Американският самолет обаче е по-добре въоръжен - има повече точки за окачване на ракети, по-голям боеприпас в оръдието, лети по-надалеч. И много важно според словаците, т.нар. спарки при американците са с въоръжение, което им позволява участие в бойни мисии, докато при “Грипен” не е така. И освен това американският изтребител може да бъде използван и след 2040 година, докато тогава шведските ще са остарели и неподлежащи на модернизация.
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
Русия се готви за смяна на властта
"В Русия се води планомерна подготовка за "предаване на властта", подобна на тази, която бе реализирана през 2008 г. Като причина се посочва влошеното здравословно състояние на Путин"
-
Внезапната смърт на Жулиета Шишманова прекърши един талант
"Приносът, който направи - това обновяване на художествената гимнастика не само в България, а и в световен план изобщо, Жулиета Шишманова даде един нов тласък и нов път на този спорт
-
Провалят уникални проекти за многоетажни паркинги в София преди 32 г.
Разработили многоетажни паркинги с виенско колело или робокар за наместване на колите Генератори и резервен асансьор заради честото спиране на тока 20 типови проекта за многоетажни паркинги са били
-
Роднините те търсят само по две причини
Роднините те търсят само по две причини: 1. Безработни са и искат пари назаем 2. Не са безработни и искат пари назаем *От