Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Част от намерените вещества и устройства в таванските стаи, позлвани от ученик в Пловдив.
Част от намерените вещества и устройства в таванските стаи, позлвани от ученик в Пловдив.

Момчето се заснело как прави експерименти с взривове, пратило видеата на джихадисти

Директорката на гимназията, в която учи: Някои медии правят така, че родителите повече да не обявят нищо на службите

Пловдивският ученик, обвинен в тероризъм, се е представял за учител по химия, за да бъде присъединен като член на онлайн съсловни групи. Целта му била да научи от “колегите” си откъде може да купи взривни вещества, обясниха запознати с разследването.

Това е доказателство, че тийнейджърът е интелигентен човек, готов с лъжа да постигне намеренията си.

Огромното количество взривни вещества, открити на тавана в дома му, е могло да срути цял жилищен блок, ако са се били възпламенили. Прогнозата е на специалисти по бомби.

На 5 юни т.г. след претърсване в 2 тавански стаи, ползвани от семейството на 16-годишното момче, разследващите открили уникални сглобки на взривни вещества. Част от намереното е заснето и достъпно на сайта на МВР. В стаите имало и самоделни взривни устройства и т.нар. тръбна бомба.

Най-опасни обаче

се оказали

полуготово

взривно

устройство със

стотици пирони

в пластмасов съд и устройство, аналогично на бомбата при атентата на летище Сарафово през 2012 г.

Други от намерените химически вещества в дома на 16-годишния.
Други от намерените химически вещества в дома на 16-годишния.
Тези вещества и устройства са били намерени дни след като бащата на момчето съобщил в ДАНС, че синът му е радикализиран. Преди това таткото не обявявал на службите какво има на тавана, защото не е знаел.

Разследването е установило, че момчето се е заснело как прави експерименти с взривове. Клиповете изпращало на джихадисти. За стимул отсреща му предоставяли за гледане видеа със сцени на терор - отрязани глави, разчленени тела и др.

Адвокатът на момчето Емил Велинов обаче

отрича ученикът

да е подготвял

атентат в

Пловдив

въпреки повдигнатите му обвинения за тероризъм. “Бил е заблуден и любопитен”, твърди защитникът. Той обясни, че заради грижи на родителите към най-малкото от трите им деца 16-годишният тийнейджър се чувствал пренебрегнат.

Противно на всякакви етични норми в понеделник сайт публикува името и снимки на ученика и неговото семейство въпреки призивите на прокуратурата и МВР тези лични данни да не стават общество достояние.

“Идентифицирането на пловдивския ученик, вербуван от терористичната групировка “Ислямска държава”, може да има много неблагоприятни последици за самия него. От една страна, се легитимира пред всички, от друга - лепва му се етикет на човек, който се отклонява от нормалното. Съществува и риск детето да посегне на живота си”, коментира акад. Дроздстой Стоянов, който е преподавател в Медицинския университет в Пловдив и член на експертния съвет по психиатрия към Министерството на здравеопазването. По думите му обществото не се нуждае от лични данни за ученика и семейството му, а от програма, обхващаща групи с риск от подобно поведение.

“Здравното министерство е възложило на работна група да разработи стратегия за психичното здраве, част от нея ще е ранната превенция”, уточни акад. Стоянов, който е сред ангажираните експерти.

И добави: “Младежът може и да няма психично заболяване в тесния смисъл на думата, но е необходимо да му се направи структурирана оценка чрез стандартните методи, с които разполагат специалистите. Това означава много сериозна инвестиция от време”. Той смята, че

на момчето е

необходимо да

бъде изготвена

съдебно-

психологична и

психиатрична

експертиза

Дори и ако адвокатът на семейството не я поиска, то тя би трябвало да бъде назначена от магистратите.

“Терористите са отхвърлени хора. Те са изолирани от определена социална среда и са намерили друга, в която да се вградят. Съзнанието за принадлежност към някаква, макар и изкривена, кауза, ги кара да се чувстват значими. Най-вероятно и детето е попаднало в такава ситуация”, заяви известният пловдивски психолог Иван Власев.

Според него ще е необходима професионална помощ, за да може ученикът да се върне към нормалния живот.

“Той посещава занятия.

Изнасянето на

неговото име

обаче ще му

нанесе огромна

вреда

Поставете се и на мястото на майката и на бащата. Някои медии правят така, че родителите на други деца, залитнали в крайност, повече няма да отидат да съобщят нищо на службите”, каза пред “24 часа” директорката на гимназията, където учи момчето.

Министър Маринов: Има информация за случая в Пловдив, която не може да бъде съобщена

Министърът е на мнение, че трябва да се помогне на ученика от Пловдив да излезе от средата, в която е попаднал.
Министърът е на мнение, че трябва да се помогне на ученика от Пловдив да излезе от средата, в която е попаднал.
Има информация, която колегите са преценили, че не могат да съобщят, коментира за първи път министърът на вътрешните работи Младен Маринов случая с арестувания за тероризъм ученик в Пловдив.

“Задържането на момчето е станало в момента, когато колегите са преценили, че случаят не търпи отлагане - има подготовка и набавяне на вещества, които в определена конфигурация могат да произведат взрив”, каза Маринов, попитан защо 16-годишният тийнейджър не е бил арестуван веднага след като баща му е подал сигнал в ДАНС за радикализация.

“Случаят в Пловдив като криминален е ясен, но много по-сериозен е въпросът по отношение на това дете.

Не бих искал това дете да влиза в

обществения фокус и по този начин

да го лишим от възможността

то да се адаптира

в каквато и да е друга среда. Нали си представяте как ще бъде гледано от негови съученици”, заяви Маринов. И обясни, че на момчето трябва да бъде помогнато да излезе от средата, в която е попаднало.

Той отказа да съобщи дали у нас има и други подобни случаи.

Маринов потвърди, че идеята у нас да се създаде антитерористичен център като в САЩ е на път да стане факт. “Идеята е обсъждана с главния прокурор Сотир Цацаров и заместника му Иван Гешев на ниво Министерски съвет. Промяната в оперативната обстановка и въобще в процесите налага да се създадат такива центрове. Това се прави с цел да се обработва информацията, така че най-бързо да се стига до нея и действията, които се предприемат, да са концентрирани между всички институции”, обясни Маринов. Сега подобна структура е Националният контратерористичен център в ДАНС. Той е точката за контакт с външните партньори на България.

Попитан дали в училищата не трябва да се провеждат по-задълбочени обучения по антитероризъм, Маринов отвърна: “Такива информационни кампании се правят постоянно, но това не е работа само на МВР”. И посочи, че в закона за тероризма има заложени мерки, които всяка една институция трябва да изпълнява.