Тeлевизионна битка за ралитата
Две супертелевизии - "Юроспорт" и ESPN влизат в открита война за телевизионната публика в рали спорта. Години наред втората по популярност автомобилна дисциплина е събрана единствено в репортажи на спортните канали. Това не стигат на аудиторията, за която се смята, че годишно превишава 100 млн. тв зрители.
Малкото телевизионно време досега предполагаше и по-малка реклама. Ралитата са идеално място за нея, така че спорът между двата гиганта е за публиката, но и за рекламодатели. С този спорт са свързани най-големите производители, както над 30 000 по-малки фирми. Те работят за спорта и от него получават значителна печалба.
Рекламни интереси
"Юроспорт" използва като повод да се включи активно в битката 100-годишния юбилей на рали "Монте Карло". Каналът ще излъчва на живо всичките 13 специални етапа от състезанието. От три години то не е в календара на световния шампионат. Местният автомобилен клуб логично предпочете много по-комерсиалния вариант на Интерконтиненталните серии (IRC), от в които състезанието е първи старт. Миналият януари каналът отчете повече от 7,7 млн. телевизионни зрители. Тогава на живо бяха показани едва половината от етапите.
На печалба
Очаква се в Монте Карло да реализират печалба от около четвърт милион евро, след като са покрили разходите от 400 000 евро за лиценз в IRC. За 13 ралита от сериите, сателитният канал гарантира близо 30 часа на живо.
В същото време тв програмата ESPN сключи договор с ФИА и ще излъчва около 50 часа от 13-те ралита от световния шампионат. Те не се покриват с тези от сериите IRC. По неофициални данни годишните приходите би трябвало да са между 8,07 и 1,03 млн. евро. Към тях ESPN ще добави и сумите от платените абонати, което гарантира още по-висок приход.
Както при ските
Директни излъчвания позволяват да следи на живо класирането на първите 40 автомобила с междинните времена от всяка отсечка. Това не е новост. През 80-те години на миналия век "Скрийнспорт", предшественик на сегашният спортен гигант, покриваше 60% покритие на световния шампионат.
Старата госпожа, както пилотите наричат рали "Монте Карло", е най-желаният, най-трудният и най-емоционалният старт през годината. Трасетата са по алпийски серпентини с лед, сняг или сух асфалт. На места ширината на пътя е малко по-голяма от тази на стандартен автомобил.
Състезанието е уникално и заради факта, че "Монте" до края на 60-те години има нетрадиционна схема. Всяка година се стартира от 6 различни европейски града, като първите десет от всяко направление се състезават във финалния ден в Алпите.
Това е най-посещаваната автомобилна надпревара, броят на екипажите рядко пада под 100.
Дедем часа за старта
Рекордът е записан през 1953 г. - зад арката са построени 440 автомобила. Стартът на състезанието продължава близо 7 часа.
Парадоксално, но през 1911 г. първото "Монте Карло" завършва със скандал. Германският капитан В. фон Есмарх пристига първи в Монако, изминавайки разстоянието от над 1100 км от Берлин със средна скорост от 27,5 км/ч. Втори е французинът Енри Ружие. Той потегля от Женева и до Монако (около 303 км) развива 32,6 км/ч. Но кой е победител - германецът с по-големия километраж или французинът с по-високата скорост?
Кой е първият победител?
Пет дни умува френското жури, преди да определят, че победител е Ружие. Той е номиниран като първенец, защото е най-елегантният състезател, пристигнал в Княжеството!
55-години по-късно друг скандал с французи прави резултатите широко обсъждани. П. Тойвонен и Микандер ("Ситроен DS21") са преместени от 6-о на първо място и победата им е подарена в резултат на променени правила в последния момент. Негодуването сред конкуренцията е огромно. Но по това време още няма световен шампионат и единствената жалба може да бъде пред тези, които са определили победителя.
Седемкратният световен шампион Льоб (Фр) има 5 победи в Монте Карло, Макинен (Фин), Рьол (Гер) и Мунари (Ит) - по 4, с три победи е французинът Жан Трево.
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Най-известната руска шпионка - тънка талия, плътни гърди и водопад от червена коса
Анна Чапман разкрива в книга как е вербувана, докато живее в Лондон Докато в Лондон продължава процесът срещу шестимата българи, обвинени в шпионаж в полза на Москва