Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Г-н Иванов, каква е причината за драстичния спад на немските туристи у нас?

- Няколко са причините. Основната е фалитът на авиокомпания "Германия", но сериозна причина е и агресивната рекламна политика в туризма, която водеше и води Турция. В южната съседка приложиха много бонуси - цена на керосина, летищните такси, което даде своето отражение. Самоуспокоението на българските хотелиери и туроператори също се отрази - помислиха си, че вечно ще сме щастливото овчарче с добра геополитика на Балканите, без да отчитат, че конкурентните пазари от другите държави не спят и постоянно се развиват.

- Липсата на кадри дава ли отражение?

- Разбира се. Представителите на туристическия бизнес късно се усетиха да вдигнат заплатите на персонала си. Сега се оказа, че няма на кого да ги повишат, защото повечето квалифицирани кадри избягаха в чужбина. На туризма не му трябва работна ръка за тежък физически труд, а хора с квалификации и владеещи език. Вносът на украинци, молдовци и македонци не е решение - малко от тях владеят чужди езици, да не говорим, че на работодателите им излизат с 25-30% по-скъпо, отколкото българите.

- Твърди се, че освен Турция и Испания е дръпнала немските туристи от България с атрактивни цени, след като южната ни съседка е запълнила базата си?

- Това е погрешно схващане. Испания също води добра политика в туризма, но чартърите за този сезон по морето ни отдавна бяха заявени по-малко. Няма какво да се заблуждаваме - трябва да повишим качеството на туристическия си продукт.

- Колко се очертава да е спадът на немските туристи по Южното Черноморие тази година?

- На база на данните от летището за заявените полети се очертава да е 34,55%. Спад обаче има и на туристите от Белгия, Франция, Словакия, Литва, Естония, Норвегия. При Швеция отливът е с 24%. Да не говорим за поляците, които през последната година отбелязаха бум на родното море и създадоха впечатлението, че отново се връщат в България. Сега при тях има спад от 7,5%.

- Необратима ли е тенденцията и може ли да се подобри положението в близките година - две?

- Естествено, че може. Но представителите на туристическия бранш трябва да разберат, че туризмът не е само нощувка, храна и море. Това е комплексен отрасъл с различни компоненти, който трябва да се подобри във всички направления - кадри, инфраструктура, иновации, качество на предлагания продукт.

- Да не би България вече да не е интересна за чуждите туристи?

- България е много интересна страна, но трябва да се знае как това да се покаже на туристите. Извън плажа е нужно да се разнообразят екскурзиите в туристическия пакет, които не са променяни от години. Преди време Турция, Египет и Тунис също бележеха спад, но сега туристите искат да видят как са се променили. А те не стоят на едно място - постоянно се развиват, включително и проучвайки нашите грешки, които се стремят да избегнат.