Откриха най-стария кораб в света с 1,5 тона медни кюлчета
/Преди 3600 г. той превозвал над тон и половина медни кюлчета
Кораб на повече от 3600 години беше открит край западните брегове на турската провинция Анталия. Той е намерен на дълбочина 50 м от учените към Департамента по подводно проучване. Корабокруширалият плавателен съд е пренасял 1,5 тона медни кюлчета и благодарение на товара му става ясно, че това е търговски кораб, който датира от 1600 г. пр. Хр.
"Броят на кюлчетата беше определен чрез триизмерно сканиране на кораба - коментира Хакан Ониз, един от водолазите. - Сонарно изследване и фотографска мозайка също ни помогнаха да разкрием някои от детайлите."
На по-късен етап задълбочено проучване показва, че намерените медни кюлчета са добити от мини в Кипър
преди 3600 години
Крайната цел била да достигнат бреговете на Егейско море или о. Крит, но корабът потъва поради внезапно разразила се силна буря.
Губернаторът на провинцията, - Мюнир Каралоглу описва откритието като единствено по рода си в подводната археология.
"Това вероятно е най-старият кораб, превозващ индустриални стоки" ,казва той и го сравнява с "Гьобекли тепе". В превод означава най-старият мегалит в света и често бива определян като кота нула в човешката история. Именно това показва и колко
грандиозно е откритието
на турските учени
Всички намерени артефакти на кораба ще бъдат изложени в музея на квартал "Кемер" в Анталия, който стана епицентър на подводната археология.
До този момент се смяташе, че най-старият открит кораб е гръцки плавателен съд, намерен през 2018 г. по Българското Черноморие - на 80 км от Бургас. Корабът, изцяло запазен, и дълъг 23 м, е бил отпреди 2400 години. Намерен е от българско-английска експедиция, картографираща дъното на морето. Основната причина за цялостното запазване на кораба е фактът, че е открит на повече от 2 км дълбочина. Дъното на Черно море е уникално с това, че поради ограничената водна обмяна със Световния океан в 90% от водите няма кислород. След определена дълбочина от около 150 метра там има сероводород, който е токсичен и води до липсата на живот. Тази токсичност прави морето ни
златна мина
за подводните археолози
защото по този начин изцяло се запазва дървеният материал, от който са правени корабите по онова време. За сравнение - в Средиземно море исторически е имало много по-висока мореплавателна активност, но останките от корабокрушения обикновено са под формата на купчини с амфори, тъй като дървеният материал отдавна е бил разграден от морския живот и кислорода във водата.
Интересна подробност е, че плавателният съд,
открит
на Българското Черноморие,
е бил с изцяло запазени мачта, скамейки за гмурците и кормило. С находката бе доказано съществуването на този тип кораби, а откритието промени схващанията за корабостроене и навигация през Античността.
Кое е едно от най-жестоките корабокрушения в историята четете в печатното издание на "168 часа".
Четете още:
Откриха кораб с 4 тона нацистко злато до Исландия
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г