Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Паметникът на Съветската армия, преобразен от Destructive Creation през юни 2011 г.  СНИМКА: АРХИВ
Паметникът на Съветската армия, преобразен от Destructive Creation през юни 2011 г. СНИМКА: АРХИВ

Младежите избират социални теми, които обаче са далеч от клишето

Вероятно много от вас са чували за Банкси - графити майстор, чиито имена и рождена дата са анонимни. Знае се само, че е безумно талантлив, а неговите творби са били показвани в музеи в Лондон, Ню Йорк и дори в Лувъра. Всички българи безспорно са чували за “В крак с времето” - мотото, под което бяха боядисани войниците от Паметника на Съветската армия като Супермен, Дядо Коледа, човечето от Макдоналдс. И те като Банкси са анонимни, но също много талантливи. Нашумяха през юни 2011 г. точно с “Героите на нашето време”. Тогава са ученици на прага на студентския живот.

“Ние се познавахме от гимназиите и бяхме приятели. Учехме в училища за изкуства”, уточняват от групата. С времето обаче към тях се присъединили хора с различни специалности и професии. В редиците им имало администратор, поддържащ сайтове, човек, който прекарва интернет и кабелна, философ, актьори, режисьори, журналисти, главен готвач също. “Той беше един от най-креативните и изигра много важна роля в групата”, казват от Destructive Creation.

“Аз бях завършил, а другите бяха в XII клас и тъкмо завършваха. Говорехме си за това, че сме в много приятен период, в който никой не те притиска да работиш и трябва да си избереш посока. Тъй като всички сме артисти, решихме да направим нещо, докато имаме време. И искахме да е такова, което да е впечатляващо, ако е на някаква социална тема”, разказва един от бунтарите.

И така започват - през януари 2011 г. правят камилите зад Паметника на Съветската армия със знамената на Израел и Палестина по повод конфликта там. През юни същата година боядисват и самия паметник, като всеки от войниците е преобразен като анимационен супергерой. Мотото под него е:

“В крак с

времето”. Но

паметникът бил

измислен дори

преди камилите

“Трупахме смелост преди това”, разказва член на групата. Първоначалната идея била да боядисат войника на върха като Супермен, но после се отказват, защото е прекалено голям и към онзи момент не можели да го направят. 

(Вижте видеото тук)

Последваха реакции от “Осанна” до “Разпни го”. Една част от хората се възхищаваха на идеята и аплодираха инициативата. CNN излъчи репортаж по повода, а същата година темата за изпит по журналистика в Софийския университет бе “Героите на нашето време”. Същата година това е най-известното нещо, излязло от България в сферата на изкуството. Бе на второ място за Street art в света и бе номинирано за “Мъж на годината”, където остана на второ място. Други пък ги обвиняваха в оскверняване на историята и паметта на руските воини. Появиха се и притеснения за отношенията между България и Русия. Сътресения имало и вътре, в групичката младежи, боядисали паметника.

“Получи се

разединяване и с

някои от хората

не си говорим

вече

Не сме се и виждали. Но не точно от тогава, а от следващите два проекта”, разказват от групата. И допълват: “Паметникът беше много успешен, 6 месеца сме обсъждали тази инициатива и знаехме, че ще има негативни реакции. Бяхме обсъдили всякакви тълкувания и реакции. Това го очаквахме. Но когато се получи толкова успешно, всеки се чувства като част от това и е много лесно всеки да си помисли, че заради него се е получило толкова успешно. Така при следващи проекти много трудно се следваше идеята на някого. Всеки иска да е неговата идея. Много показателно е, че една година след паметника не бяхме правили нищо. През 2012 г. бяхме на Sofia Design Week и участвахме само защото ни поканиха. Не се знае още колко време нямаше да направим нищо, защото всеки се успокоява след такъв успех. Всеки си казва, че е направил нещо много яко, много голямо и може би е достатъчно. Всеки си мислеше, че ако не успее да направи нещо толкова успешно като “В крак с времето”, ще е крачка назад”. На Sofia Design Week боядисват една лада. “Самата идея да е ладата създаде напрежение. Точно защото всеки имаше чувството, че заради него паметникът е бил толкова успешен и той трябва да бъде слушан, от приятели спряхме да се харесваме толкова”, спомня си човек от групата. Това е причината този проект да не бъде толкова успешен и харесван. Тогава групата се разделя с един от членовете си. През октомври участват на Sofia Contemporary. Тогава правят беседка на ул. “Ангел Кънчев” и “Патриарх Евтимий” в столицата. А този проект става известен. 

Беседката на бул. “Патриарх Евтимий”, която групата прави след паметника.
Беседката на бул. “Патриарх Евтимий”, която групата прави след паметника.

“Тя се получи много добре, но също имаше голямо напрежение между нас. Слава богу, не се отрази на проекта, но след това не сме работили вече в същия състав”, обясняват от Destructive Creation.

Вълнуват ги

важни социални

теми

А при избора на нова инициатива имат принципи - темата не трябва да бъде наложена от новините, акумулират проблема, формулират темата и търсят нещо, което символизира проблема - място или нещо визуално. Понякога преобразяват мястото или нещото, за да бъде истинско.

“В Софийския университет направихме пода на цялото фоайе със салфетки като в чалготека. Там не е пребоядисване или слагане на цвят, а поставяне на предмети в пространството, като възпроизвеждаме усещане”, обясняват от групата.

Понякога избягват символите, защото “те идеализират нещата, но те не са идеалистични. Не трябва да се очернят - да са като на Мартин Карбовски нещата, все едно всичко е супергадно. Не е, но не е и перфектно. Ако си говорим, че всичко е перфектно, ще се чудим защо в другите държави има инвалиди по улиците, а в България няма - не е защото ние сме здрава нация, а защото инвалидите не могат да излязат от вкъщи”, уточняват младежите.

Когато избират проектите си, едно от правилата на групата е да не съдят, да не сочат с пръст, да не казват кое е правилно и кое - грешно. Не искат да бъде като пропаганда. Когато видят проблем някъде, го показват. И не очакват нищо в замяна.

Във всяка акция броят на доброволците е различен. Около 10 на акция, като зависи каква е тя. Иначе през групата са преминали над 50 човека.

“Това е една от причините да сме анонимна група, защото всеки в групата, дори и за малко време да е бил, е допринесъл с нещо и не е добре един или двама, които са в момента на интервюто, да обират славата, постигната от много хора”, казва член на Destructive Creation.

Групата е предимно от млади хора.

През годините

най-младият

участник е бил

16-годишен, а

най-възрастният -

на 35

Най-вече са художници, защото започнали като артисти.

Сега групата ремонтира доброволно и безвъзмездно пейки и паркове. Обикалят с колата и където видят нещо изпочупено, го поправят и си заминават.

“Най-вероятно това щеше да е нещото, ако ни бяха хванали, след като боядисахме паметника. Но това не е идеята ни. Когато направихме паметника, го харесаха интелигентните, тези, които го разбират и знаят какво се случва по света. Но хората в “Люлин”, “Надежда”, “Младост”, повечето хора в страната не го разбират, странно им е, не биха разбрали защо е толкова известно. И причината, поради която правим пейки, е за да стигнем до тях. Това е езикът, който те разбират. По този начин всеки ден се срещаме с тях и една от целите ни е да сме здраво стъпили на земята тук, в България. Да знаем каква е реалността в България. Примерно днес, докато оправяхме пейки, някакви деца ни помахаха и казаха: “Благодарим ви, че поправихте пейките”, една баба ни каза: “Страхотни сте, кажете какво да ви взема - сладолед или бира?” и ни донесе по един сладолед. Така имаме контакт с реалните хора, които ако правим само световни неща, не бихме срещнали. И проектите няма да са толкова силни, ако не познаваме тези хора. Шансът, ако направим още веднъж нещо като Паметника на Съветската армия, този път хората в “Люлин”, които иначе биха го осъдили, ще кажат: “А, това са хората, които оправиха пейките в квартала! 

Сега анонимните артисти поправят счупени пейки.
Сега анонимните артисти поправят счупени пейки.

За нас хората в

“Люлин” са

толкова важни,

колкото тези в

центъра”,

казват от Destructive Creation.

Досега инициативите, осъществени от групата, са около 200, но от там признават, че не всички са толкова успешни и известни, защото невинаги успяват да улучат темата. Опитват се да поправят по 10 пейки на ден. Минимумът, който са си наложили, е 5. В редки случаи, когато вали, правят по по-малко. Избират ги спонтанно - карат с колата покварталите и където видят място със счупени пейки, го поправят. Имат и инициатива в Троян, често пътуват и извън София, където поправят счупеното.

“Идеята ни е, ако някъде са счупени нарочно (а на повечето места не е така - повечето са изгнили от времето и са се счупили), да ги поправим нарочно. Минава някой и напълно произволно чупи пейка, ние искаме напълно произволно да я поправим. Замисълът ни е, че злото, лошите хора, са успешни заради това, че не им пука и на моменти правят нещата, без да ги планират. Но доброто също може работи толкова успешно, ако не му пука”, обясняват от Destructive Creation и допълват, че хората, като видят, че пейките са поправени, се радват и ги хвалят. 

През септември

2018 г. написаха

“Цензура” на

английски език

на паметника на

Гутенберг в

Страсбург

Акцията бе срещу готвените промени при авторското право, които предстоеше да се гласуват в Европейския парламент на 12 септември. 

Тази есен бунтарите написаха “Цензуриран” на паметника на Гутенберг в Страсбург по повод промените в закона за авторското право.  СНИМКИ: ОФИЦИАЛНА СТРАНИЦА НА DESTRUCTIVE CREATION ВЪВ ФЕЙСБУК
Тази есен бунтарите написаха “Цензуриран” на паметника на Гутенберг в Страсбург по повод промените в закона за авторското право. СНИМКИ: ОФИЦИАЛНА СТРАНИЦА НА DESTRUCTIVE CREATION ВЪВ ФЕЙСБУК

Вдъхновение им е Кристо и това, че той успява да реализира такива огромни и невероятни проекти по света. “Той 28 години се е борил за разрешение да опакова Райхстага, 15 години за Портите в Ню Йорк, Плаващите кейове е проект от 70-те или 80-те - нещата му се получават до голяма степен, защото не се отказва. Искаме това, което правим да е вдъхновяващо за хората - за това и искаме да стигнем до хората от кварталите, които не се интересуват от изкуство”, обясняват от групата. 

През лятото на 2013 г. групата “маскира” лъва пред Съдебната палата с мотото “20 години цирк” по повод нуждата от съдебна реформа.
През лятото на 2013 г. групата “маскира” лъва пред Съдебната палата с мотото “20 години цирк” по повод нуждата от съдебна реформа.