На българина дома му отнеми, детето му остави гладно, но на колата не посягай
В България трябва да се протестира абсолютно справедливо и задължително за стотици неща.
Аз лично мисля, че най-сериозните ни проблеми са липсата на правосъдие и възмездие, корупцията, безкрайната кражба на парите за здраве, немощният капацитет в държавния апарат, липсата на правила и перспектива, както и вечните партийни схеми, които хранят десетилетия едни и същи тарикати, децата им и внуците им.
Това са неизлекувани язви, които разяждат обществото, убиват средната класа, деморализират младите и принуждават малкото останали можещи хора да бягат от България.
Добре организираните протести в почивните дни обаче не бяха предизвикани от нито един от тези нерешени с десетилетия проблеми на нашата страна. Поводът за тях бяха цените на горивата.
Защо обаче през април тази година, когато без абсолютно никакво логично обяснение "Топлофикация" в София нагло раздаде с 60 процента по-високи сметки от целия отоплителен сезон за необичайно топлия месец март, в столицата нямаше нито един протестиращ на улицата?
А сега, когато цената на горивото се е повишила с 20 стотинки за няколко месеца, се блокират магистрали, и то в момент, когато вече от 2 седмици стойността на бензина и дизела върви бавно надолу?
Изкуствено предизвикани ли са тези протести, или българинът е натрупал твърде много напрежение, а горивото е просто формален повод? Десетки анализатори коментираха този въпрос през последните дни.
Аз смятам, че протестите със сигурност бяха организирани, но също така, без съмнение, в обществото има и натрупано напрежение, но най-вече това, в което съм абсолютно сигурен, е, че българинът не знае за какво да протестира и подрежда по много извратен начин приоритетите в живота си.
Нали си спомняте добре как преди 10-ина години всички банки в България незаконно увеличаваха лихвите по ипотечните и потребителските кредити. Това ставаше едностранно и без никакво съмнение против всички правила за банкиране в Европейския съюз и в "нормалната част на света".
Вследствие на тази грозна практика, за която банките майки в Западна Европа услужливо си затваряха очите, вноските на стотици хиляди българи се увеличиха с месечни суми между 80 и 300 лева, в зависимост от размера на кредита.
Незаконно увеличените вноски удариха директно по джоба не по-малко от 1 милион българи. Те директно намалиха бюджета им за храна, дрехи, играчки за децата, кино... Не бива да пропускаме към сметката и унижението, на което всички бяха подложени, защото фактът, че тези практики отдавна бяха забранени в останалите държави в Европейския съюз, директно означаваше, че нас ни третират като втора категория хора.
Спомняте ли си обаче някой тогава да е блокирал някоя магистрала или дори малка уличка срещу банковия произвол? Ще ви помогна - не! Нямаше нито един публичен протест.
И всичко това си има своето логично обяснение. Българина можеш да го унижиш с високи такси, да издърпаш храна от устата на детето му, но ако му посегнеш на личния автомобил, е готов да блокира и въздушни коридори, защото колата пред блока му е най-милото.
И фактът колко важен е автомобилът за гражданите на България не е някакво мое велико прозрение, а извод от много авторитетни международни изследвания.
Най-новото статистическо преброяване показва, че по брой автомобили на глава от населението България се нарежда на второ място в страните от Източна Европа. Разбира се, само беднотията не ни позволява да бием Германия, Франция, Испания, но пък сме по-напред в класацията от държави като Дания и Ирландия.
Автомобилът наистина е изключително ценен за българина. 84 процента от хората у нас предпочитат да пътуват с кола, а в София например в 70 на сто от автомобилите се вози само по един човек. Той може да няма пари за профилактичен здравен преглед, за зелено училище на детето си, но за да си свърши работата в центъра, ще отиде задължително с колата.
Връзката на българина с личния му автомобил без майтап е много по-силна от контакта между легендарния индианец Винету и неговия любим кон Илчи (Вятър) и дори между Дон Кихот и неговата вярна кранта Росинант.
По данни на Евростат сънародниците ни дават 7,6 процента от месечните си разходи за колата, повече от всички други националности в Европа. След това между другото идват разходите му за телефон и интернет и едва след тях - за дрехи и обувки.
Съвсем естествено по дял на застраховките в България 72 процента са на автомобили, срещу пожари и бедствия - 12 процента, и за здраве - едва 8. Данните са от средата на 2018 г. Колата несъмнено е много по-важна както от дома, така и от здравето.
През 2017 г. у нас са регистрирани 3,4 милиона автомобила, като колите в България се увеличават с по 100 хиляди всяка година. Представяте ли си какво силно темпо е това, предвид броя на българите, които в същото време напускат завинаги родината?
Така че, който иска да си запази спокойствието и властта, никога не бива да забравя: на българина можеш да му обидиш жената, да му оставиш гладно детето, можеш и дома му да отнемеш, но на колата и бензина не посягай, за да не се чудиш после какви са тия блокади и протести по никое време...
Най-четени
-
Майкини на гости у Меланини Тръмпини
Майкини са на Ню Йорк, моля ти се. Разходили се на Сентръл Парк и оттам отишли на мола, щото имало сел. Зели си гащи и анцунзи от села и на ескалаторите срещнали Илонини Мъскини
-
Криминални архиви: Притискат наказателно Самоковеца, Фатик и братя Пехливанови
Текстът е от архива на "168 часа". Митичните фигури Косьо Самоковеца, братята Георги и Любен Пехливанови и Фатик Шабан са спирани и проверявани наказателно за по няколко часа в акции на полицията в
-
Мистериозна смърт на благодетеля на Бургас. Изгаря всичко, построено със завещаните от него 500 млн. евро
Името на Александър Георгиев-Коджакафалията не говори много на младите бургазлии. По-старите поколения го знаят като един от големите благодетели и дарители на града от началото на ХХ век
-
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България?
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България? От едната страна са две седалки, от другата - една. И това е съществена част от усещането за хубавото преживяване
-
Галерия Китин Муньос на 66 г. в първото си интервю у нас пред "24 часа": Калина ме спечели със смелост и красота
Най-опасните ми приключения са среща с арабски пирати по Нил, нощна буря с 15-метрови вълни, когато мачта падна върху главата ми, ремонт на тръстиков сал във вода