Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Джип-мерцедес с руска регистрация е начело на протеста на магистралата до  Бургас, а зад него се вижда един от мерцедесите на шествието.
Джип-мерцедес с руска регистрация е начело на протеста на магистралата до Бургас, а зад него се вижда един от мерцедесите на шествието.

От синята опозиция отказаха да се присъединят заради съмнения кой организира шествията

На средностатистическия българин наистина е трудно да се справя с все по-нарастващите цени на горивата. Но най-странното е, че в протеста в столицата не се включиха хора с масовия клас коли на възраст от 10 години нагоре, а шофьори с луксозни мерцедеси и БМВ-та.

Разходът им действтелно е висок - от 12 литра на 100 км нагоре, да не говорим за градското шофиране, което при лимузините може да мине и 20 литра на 100 км.

Заради този висок разход новите цени на горивата със сигурност ще са предизвикателство и за тези шофьори. В цял свят обаче тези, които имат желание да карат висок клас автомобил,

тип лимузина,

би трябвало предварително да са наясно, че цените на горивата варират, а колата им ще харчи много повече от останалите. За разлика от останалите протести, този в София бе уникален и с още един факт - в него за всеобща изненада почти липсваха хора с обикновени автомобили. За репортерите остана загадка как шофьорите на лимузините са успели да се самоорганизират чрез социалните мрежи. Още повече от години цената на горивата не зависи от правителството или институциите. Тя се формира

на пазарен

принцип,

а акцизът, задължителен за ЕС, все още у нас е най-ниският.

Номинално цената на бензина тук е по-ниска от другите държави в Европа. По-скъпо е в Русия, Полша, Унгария, Литва и Македония.

Разликата е в стотинките

Една от най-високите цени в Германия е само с 20-ина евроцентанад тази у нас. В класацията на агенция “Блумбърг” от 61 страни България е на 52-ро място по достъпност на цените на горивата след Бразилия, в Русия и Китай.

Разбира се, заради ниските доходи разходите като процент са по-високи от тези в Западна Европа. У нас 1 литър гориво се равнява на 5,47% от средната дневна надница на човек според данните на Националния статистически институт.

Във Франция за същото количество плащат 1,56%

от средния дневен приход. А в Норвегия, където цената на бензина е най-висока - 1,76 евро, литърът е 0,92% от 8-часовата работна надница.

Този анализ показва, че горивото у нас дори да е най-евтино в ЕС, за нас е относително скъпо заради разликите в нивата на доходите.

Според сайтове, които следят цената на бензина, в последните 10 дни тя спада постоянно с по 2 стотинки на денонощие. На 6 ноември е била средно 2,36 лв. за литър, а на 13 ноември вече е 2,23 лв. Всичко започва от 14 октомври, когато е 2,32 лв. Пикът е от 22 до 30 октомври - 2,38 лв. На 13 ноември 2017 г. литърът е бил

доста по-евтин

- 2,04 лв.

Въпреки че цената поетапно пада, започват шествия. Първо във Велико Търново, където горивата били най-скъпите в страната. Според протестиращи заради аномалиите в различните градове митинги ще започнат в цялата страна. Всъщност

разлики винаги е имало,

но те никога не са били повод за каквото и да е негодувание.

Задълбочено проучване на вестник "24 часа" за големите разлики в цените установи няколко основни причини. Една от тях е евтиният внос от Турция, който понижава стойността на горивата в част от градовете в Югоизточна България. За разлика от тях в северозападната част цените са сред най-високите в страната заради ниските продажби и липсата на печалба за бензиностанциите. Другият фактор, който влияе, е конкуренцията. Примерно ако в дадено населено място има бензиностанция, която продава на значително по-ниски цени, останалите вериги в района също се съобразяват с това. Целта е

да не изгубят клиентите си

Според веригите има още една причина за аномалиите в различните градове - на места някои бензиностанции едва покриват разходите си. За да не бъдат затворени и хората да нямат къде да зареждат горива, се налага в други обекти цените да се повишат, за да се компенсира загубата. Имало много такива примери в Североизточна България, чиито приходи не могат да покрият дори издръжката им. Затова там цените били завишени, за да се ограничат поне донякъде негативните ефекти за търговците.

Според веригите печалбата им е в рамките на няколко стотинки, тъй като от маржа си от 15 ст. на литър те трябва да покриват постоянните и променливите си разходи.

От тази гледна точка протестите и поводът бяха доста изненадващи, защото държавата не владее нито един компонент от цената на горивата. Тя няма как да се намеси нито при доставките и цените, нито при разходите, нито да разпореди на ЕС да отмени акцизите. 

Защо дори дясната опозиция зададе въпроса кой организира протестите, четете в хартиеното издание. 

Софийският протест провокира много въпроси сред опозицията и най-важният бе кой го организира?
Софийският протест провокира много въпроси сред опозицията и най-важният бе кой го организира?