Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кирил Войнов
Кирил Войнов

Започваме масирани проверки на бензиностанции, кантари и таксиметрови

апарати, казва в интервю за "24 часа" шефът на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор Кирил Войнов

- През последните дни се случиха няколко инцидента с асансьори, включително и дете загина в Кюстендил. Според Българската асансьорна асоциация България е единствената държава в Европа, в която асансьорите нямат кабинкови врати, което е причината за инцидента. Трябва ли наистина съоръженията да се модернизират?

- Не искам да коментирам асансьорния бранш, тъй като там е бизнесът, а ние се стремим да извършваме проверки на всички съоръжения, които са в експлоатация и са под надзора на държавната агенция. Беше много нелеп инцидент в Кюстендил. И аз бях на място, сложихме допълнителни екипи, подпомогнахме дейността на разследващите органи, но фирмата, която поддържа асансьорите, си беше свършила работата.

Но държавните институции и медиите трябва да отделим повече внимание на възпитанието на хората, защото този нелеп инцидент е вследствие на това, че детето влиза вътре с колелото и е притиснало блокажната система. Ние не сме готови на този етап да действаме в такива ситуации, защото нямаме култура при ползването на този тип съоръжения. Трябва да се разработи програма за подготовка на децата още от детската градина и в училищата, за да се знае какво трябва да се прави и какво не при експлоатирането на асансьор или ескалатор.

- Изпълнено ли е изискването за монтиране на устройство за директна връзка с техник? От началото на 2017 г. вече всички асансьори трябваше да са снабдени с такива.

- На много места се поставиха. Фирмите за контрол, които са сертифицирани при нас, извършват проверки в жилищните сгради. Едно такова копче може

да спаси

човешки живот,

а българинът все още си брои стотинките. Смятам, че тук идва мястото на собствениците, които трябва да поемат отговорност да ги поставят.

- До края на годината в подемните съоръжения в обществените сгради трябва да има и предпазен щит под кабината, а до 2023 г. - и в жилищните. Как върви изпълнението на това изискване?

- В момента започваме проверки в административните сгради, за които отговаря Държавната агенция за метрологичен технически надзор. Успоредно с това от вторник съм разпоредил да започнат проверки на асансьорите, лифтовете и влековете в зимните курорти. До 20 ноември трябва да имаме информация за състоянието им и при необходимост да бъдат взети мерки. Двете проверки вървят успоредно, за щитовете до края на годината ще имаме яснота.

- Какво установява контролът на горивата - с какво караме колите си?

- Ние контролираме и бензиноколонките, и газопълначните станции. През лятото имаше много случаи на гръмнали газови бутилки, заради това ги проверихме, както и всички газопълначни станции. Но проблемът е, че хората са купили бутилки преди години и не са минали технически преглед, които са задължени да извършат, което довежда до изтичане на газ. Молбата ми е - нека да направят усилието да минат този преглед.

Подготвяме и заповед за проверка на бензиностанции, но няма да казваме къде. Ще изберем една област и ще извършим пълен преглед, за да не изтича информация. Един или два пъти в месеца можем да обхващаме поне по две области - до 200 бензиностанции има на територията на област, ще ги проверяваме комплексно. Ще информираме и медиите да дойдат на място да гледат.

С депутата Емил Димитров разговаряхме да направим среща. Защото при установяване на гориво, което е некачествено в резервоара на съответната бензиностанция, то трябва да бъде изведено и изпратено в “Лукойл Нефтохим” за преработване. Процеса обаче никой не го контролира, така че

ще предприемем

законови

промени,

с които това гориво наистина да отива там, където му е мястото, и да се връща като годно.

- Ще има ли и други проверки?

- Контролираме и измервателните уреди - кантарите. Скоро ще чуете за нещо, което планираме с МВР - съвместни проверки. До две седмици ще ги започнем, защото сега, като мине сезонът, хората си берат гроздето и си пазаруват за зимнина - жалко е да ги удрят с кантарите.

Комплексни проверки с МВР и ДАИ също скоро ще има на таксиметровите шофьори - за апаратите, които не са пригодени да отчитат реалните стойности. До две седмици започваме и тях.

- Има ли други сектори, които се нуждаят от проверки?

- Очакваме при нас да дойде и контролът върху твърдите горива, въпрос на дни е да се реши кой ще извършва тази дейност. Ако бъдат разпределени при нас, догодина ще стартираме процедура за създаването на лаборатории на територията на страната, където да се прави оценка на праховите частици, на серния диоксид и на замърсяването на околната среда. Ще има разграничение между твърдото гориво за частна употреба и за промишлени нужди, защото в голяма част от големите тецове, където се използва, има сероочистващи инсталации.

При нас се очаква да дойде и контролът върху басейните - над 7 хил. бройки са в страната. Не може тези неща да не бъдат контролирани от държавата.

- През тази дъждовна година нямаше много наводнения от прелели язовири. Какво показват проверките, има ли водоеми, които се нуждаят от ремонти?

- Имаме 812 язовира, които се нуждаят от ремонт, от които 414 - спешно. Държавата вече одобри започването на работата по 18. В момента се извършва проектирането. За съжаление, през последните 30 години нищо не е правено по язовирите. Не се знаеше кой е собственикът, но вече всичко е изяснено. Знае се кой носи отговорност. Над 80% от язовирите са на общините. Ние упражняваме надзора, не се грижим за язовирите, а констатираме техническото им състояние.

Преди две години имаше среща на премиера Бойко Борисов с гръцкия му колега Алексис Ципрас, тъй като ние следим язовирите на пограничните райони - на реките Тунджа, Места, Струма, Марица. Тогава поехме ангажимент да са в изрядност и преди 4-5 месеца зам.-кметът на Одрин каза, че

тази година не е

имало проблеми

Успяхме да направим такъв баланс, че въпреки големите интензивни валежи да не допуснем да се скъса язовирна стена.

Помолих премиера и той даде картбланш да организираме обучително комплексно занятие за действие в кризисна ситуация - при интензивен валеж и скъсана язовирна стена да се тренира евакуация на населението, действие на медицинските екипи. Ние не сме готови в момента. Всяка държавна институция, която има отношение, трябва да знае какво да прави.

- Установена ли е вече окончателната бройка на язовирите в страната и докъде е категоризацията им по големина и опасност?

- Ние сме констатирали 6816 язовира общо за страната. По новия закон заложихме да се разработят критерии и може би на следващото правителствено заседание ще се създаде комисия, която да ги разработи. Ние успоредно също работим по тях и тогава ще можем да ги категоризираме.

- Ясен ли е вече списъкът на язовирите, които общините ще прехвърлят към новосъздаденото държавно дружество?

- Държавата пое много голяма отговорност със създаване на това дружество към Министерството на икономиката. Срокът изтича на 7 октомври, след това ще ви кажем окончателната бройка. Досега общините се оправдаваха, че нямат пари, но опасността за населението остава. Човешкият живот няма финансова стойност.

- Преди време бившият регионален министър Николай Нанков повдигна отново въпроса за създаване на катастрофичен пул - собствениците на имоти около язовири да правят годишни вноски за обещетения при наводнения.

- Проблемът е, че

българинът

няма

застрахователна

култура

Трябва да има по-широка разяснителна работа и хората да разберат каква е ползата.

- Проверявала ли е агенцията новите пътни камери на КАТ? Появиха се публикации, според които те имат много дефекти.

- Техническите проверки на камерите на КАТ се извършват от Българския институт по метрология, но аз смятам, че колегите от МВР са достатъчно отговорни и едва ли биха допуснали камера, която е неизрядна на пътя, защото почти всяко констатирано нарушение минава през съда и може да падне. С новия вътрешен министър Младен Маринов сме се договорили да подготвим документ за взаимодействие, да работим заедно и да си помагаме. С директора на ДАИ също имаме такава договорка.