Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

 За Москва е централен елемент от военната стратегия в региона

По моста между Русия и Крим, проект за 4 милиарда долара, вече се движат автомобили. За Владимир Путин мегасъоръжението е триумф, за Киев – тежък удар, пише сп. "Шпигел".

Кримският мост, който съединява град Керч с руската инфраструктура, ознаменува финалния етап от присъединяването на полуострова към Русия. Държавната телевизия показа минаващи хора по 19-километровия мост. В същото време много руски региони нямат надеждни транспортни магистрали, коментира в. "Льо Тан".

До построяването

на гигантското съоръжение

от Русия до Крим можеше да се отиде само с ферибот или самолет. Сега мостът с четири платна е отворен за леки коли и обществен транспорт, а от есента ще бъде разрешено и движението на камиони. Влаковете по две жп линии ще бъдат пуснати през декември 2019 г.

По време на тържественото откриване на съоръжението Путин застана начело на първата в историята автоколона. Облечен в яке и джинси, без вратовръзка, той се качи зад кормилото на оранжев самосвал КАМАЗ и премина символично пръв по моста от бетон и стомана над Керченския пролив в Черно море. Видеокамерите запечатваха всяко негово движение и държавните медии предаваха разговорите му със строителите.

Това е "исторически момент", каза президентът Путин и допълни, че мечтата за изграждането на моста датира още от царско време, а след това от 30-те и 50-те години на миналия век. С тържественото кръщаване на "най-дългия мост" в Европа руският президент потвърди спорната анексия и завърши проекта си, осъждан на Запад, коментира в. "Вашингтон пост".

Ето защо мостът, чието изграждане започна през май 2015 г., трябваше

да бъде завършен предсрочно

Откриването на съоръжението е патриотичен ход, според много медии. Със строителството му Кремъл искаше да покаже, че въпреки изолацията и санкциите Москва е в състояние да доведе до край огромния проект за около $3,8 млрд.

Главен изпълнител на съоръжението, чиято архитектура е послание към бъдещето, стана компанията на милиардера Аркадий Ротенберг "Стройгазмонтаж". Тя пое изпълнението на обекта без конкурс, тъй като много компании се притесняваха от възможни санкции.

Ротенберг, който е в списъка на САЩ за икономически санкции от 2014 г., е наел около 30 подизпълнители, тъй като изграждането на съоръжението е изключително сложно. Освен че е в сеизмична зона, конструкцията на моста трябва да издържи и на големи натоварвания.

Съоръжението има геополитическо и военно значение за Москва. Мостът не само обединява два бряга, но според изследователската организация "Джеймстаун фондейшън" е централен

елемент от военната стратегия на Русия

в региона. Тъй като минава през Керченския пролив, при необходимост руснаците може да блокират чрез него половината украинско крайбрежие. За защитата на съоръжението са създадени специални поздразделения на националната гвардия, а в близост до Крим е разположена батарея С-400, пише "Зюддойче цайтунг".

Мостът има и икономическо значение. Бързината на изграждането бе важен фактор, тъй като Крим се оказа в крайно нестабилна ситуация от материална гледна точка. Украйна, която загуби южния си полуостров, бързо прекъсна всички връзки с него (вода, електричество, газ, жп и автомобилен транспорт), пише "Льо Тан".

Вследствие на това в Крим намаляха приходите в туризма и селскостопанското производство, а стойността на доставките рязко нарасна. Във вторник по радиостанция "Спутник в Криму" сравниха моста с "психологически допинг за жителите на Крим". А представител на икономическото министерство нарече полуострова "руската Калифорния".

Въпреки че няма да помогне за водната криза на полуострова, след откриването на моста се подобрява енергоснабдяването и осигуряването на стоки. Мостът, при чието строителство по дъното на морето са положени газови тръби и електропреносни линии, трябва да свърже още повече Крим с руската територия. А това ще се отрази още повече на отношенията на полустрова с Украйна.

Кримските граждани чакаха моста с нетърпение

Хората в Крим все повече отиват в Русия, за да учат или работят. Руското правителство се грижи по-голямата част от населението на полустрова, вкл. руското мнозинство да почувства подобряването на живота. Хората се хвалят с ремонтираните пътища, пенсионерите се радват на по-високите им от Украйна пенсии. Москва инвестира в Крим милиарди, пише "Шпигел".

Киев, който е ангажиран преди всичко във войната в Донбас, малко може да се противопостави на отдалечаването на бившата си територия, въпреки верните си украинци на полуострова. 47-годишната Татяна е от тези, които и до момента отказват да получат руски паспорт.

Поради липсата на паспорт тя не може са посещава

държавни медицински заведения, нито ще получи пенсия от местните власти. Въпреки това и след откриването на моста Татяна не губи надежда. "Докато тук има укранци като нас, ще я има и Украйна" – казва тя пред "Шпигел".

Но за Русия Крим е и бреме, което тежи на бюджета. Нищо не предвещава вдигане на международните санкции. Има и други проблеми. На 9 май в съда в Хага Русия изгуби дело на 18 украински компании, подали иск за компенсации за изгубени поради анексията на полуострова активи. Русия трябва да плати първоначално 159 млн. долара, но сметката може да стигне 8 млрд. долара според "Льо Тан".

Четете още:

Путин намекна, че може да остане на "лостовете" на властта и след 2024 г.

Радев и Путин - в любимата резиденция на руската власт