Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ПРОЕКТ: Мартин показва чертеж, по който ще изгражда подводен лифт.
ПРОЕКТ: Мартин показва чертеж, по който ще изгражда подводен лифт.

“С БАЩА ми се качихме в обла кабинка на лифт. Формата є беше уникална, в живота си не бях виждал такава.

Кабинката беше направена изцяло от стъкло. Огромен прожектор беше закачен отпред. Седнахме и вратата плътно се затвори. Очаквах да се издигнем нагоре. За мое учудване лифтът ни понесе в морските дълбини. Прожекторът светна и цялото морско дъно започна да искри. Виждах риби, водорасли, морски котки. Внезапно се събудих”, споделя пред “168 часа” Мартин Борисов. Негов е патентът за единствения в света подводен лифт. Тъкмо емблематичния сън през 2005 година води Борисов до уникалното в световен мащаб откритие. Изобретението на софиянеца за пръв път е представено на ежегодното изложение за изобретения и иновации на Съюза на ите в България. Освен планински хилядници, да се покорява и морското дъно с лифт е изцяло родно нововъведение.

Цял живот съм се гмуркал. Имам дипломи за корабен механик и капитан. Мога да управлявам плаващи докове, кранове. Морето ми е страст. Разузнаването на морските дълбини винаги ми е било интересно, но не ми беше хрумвало да става с подводен лифт”, обяснява Мартин. След като се събужда, той записва прилежно всички детайли на подводната кабинка. Баща му разяснява всеки болт и детайл от уникалния механизъм. Разкрива прилежно системите за безопасност и техниките за плътно херметическо затваряне на кабинките.

“Видях в съня си абсолютно реална и готова структура. Записах и начертах всичко. И тогава ме обзе съмнение. Не спирах да се чудя дали наистина би проработило. На мен всичко ми изглеждаше готово, но реших да го споделя с по-подготвени от мен хора. Обърнах се към инж. капитан Площаков. Познавах го покрай морското училище, където ми преподаваше. Той е бил капитан на руска атомна подводница, както и главнокомандващ Български морски флот. По-подготвен човек едва ли бих могъл да намеря. Няма да забравя как инж. Площаков ми каза, че лифтът може да се направи на практика”, обяснява Мартин. След няколко месеца непрекъснати чертежи и схеми, проектът му отива в патентното ведомство. Където получава патента за първия по рода си в световен мащаб подводен лифт. Най-сериозно внимание изобретателят обърнал на системите за безопасност.

“При критични ситуации кабинката може да се откача от лифта. Всяка кабинка е оборудвана с шнорхел за вентилация. Има и запас от кислородна бутилка. Рамената на стълбовете на подводния лифт се издигат и се спускат, за да се реагира максимално адекватно и бързо при спешни случаи”, разяснява разработените системи за максимална безопасност Борисов. Успоредно с разработването на лифта се раждат още уникални идеи. Подводна шейна и подводна капсула са също идеи на Мартин, които до ден днешен остават без еквивалент в световен мащаб. Сред идеите на Мартин е и най-удачното разглеждане на подводния град Севтополис.