Щом МВР не може, да върнем СИК и ВИС, но да платим ли данък?
Тези, на които ЕГН-то започва с "9", не помнят, но с идването на демокрацията в България се отприщи и невиждан бум в кражбите на коли.
По времето на Бай Тошо в България имаше само три вида автомобили - жигули, москвичи и шкоди. Затова и кражбите им бяха почти екзотика - максимум 4 хиляди на година.
С падането на комунистическия режим българите получиха право свободно да пътуват в чужбина и да си купуват коли без изричното разрешение на партията, без списъци и ограничения, както бе преди 1989 г. Така че започна един невиждан внос - легален и нелегален, от Западна Европа. И разбира се, невероятен скок в задигането на возила. Крадяха се дори чистачки. Възпято е в песен на великия Тодор Колев.
Реално всички останали на улицата спортисти, както и измамниците, станаха истински престъпници, докато крадяха организирано коли в Чехия и в Унгария. Преди време ми бяха дали да чета разпечатки от подслушвани от Националната служба "Сигурност" (предшественика на ДАНС) телефонни разговори от зората на демокрацията.
Това не бяха записи на определени телефони, а на честотата в радиоефира, на която излъчваха първите мобилни телефони. Онези с огромните антени, с които борците с дебелите вратове си чешеха счупените уши. Така че всички подслушани разговори бяха на различни хора, от различни телефони, от различни градове, с различен материален и обществен статус, но в почти всички от тях се говореше за крадени коли.
Онзи задигнал автомобил и го закарал някъде, на друг му искат откуп да му го върнат. Трети си търси колата от мутри, четвърти отива да вади с подкуп автокрадци от районното, пети поръчва да изчезне новото беемве на съседа. Честно ви казвам, всеки втори разговор беше за задигнати автомобили.
Неслучайно от 4 хиляди през 1988 г., през 1994 г. крадените коли в България скочиха на 19 хиляди. И няма и две години по-късно последва рязък спад, който през 1998 г. върна автокражбите в почти социалистически рамки - по 7500 за 12 месеца.
На някого дали му хрумна, че причината за това може да е противодействието от страна на Министерството на вътрешните работи? Едва ли... Дори и тези, на които ЕГН-то започва с "9", се ориентират отлично в ситуацията и знаят, че това не е верният отговор.
Кражбите на коли ги спряха мутрите. С тотален контрол на улицата. В онези години доста автоапаши висяха с главата надолу от високи прозорци, други носеха гипс по ръцете и краката. Но едно не може да се отрече - откраднеше ли се някъде кола, от офисите на СИК и ВИС я намираха за минути. Статистика мечта за всеки вътрешен министър.
Естествено, за това се плащаше щедро. СИК и ВИС, "Аполо", "Корона 777" - това бяха охранителните фирми, а после и застрахователни компании на спортисти. В продължение на десетина година те направиха черен живота на хиляди българи с рекет. Тормозеха, биеха, фалираха семейства, фирми, отнемаха бизнеси. 90-те години си бяха нещо като гражданска война.
Замислих се за тези тежки години тази седмица, когато вече окончателно МВР абдикира от защитата на населението в малките населени места. Тия дни отговорни, високопоставени началници от полицията в прав текст казаха това, което всички останали знаем от години - Вътрешното министерство няма ресурс да пази живота и имуществото на хората в селата.
И е направо чудесно, че от МВР си признаха, защото бабите на село не могат повече да чакат бездействие и нескопосани експерименти и в същото време да плащат данъци като всички останали.
А когато МВР не може, явно тази работа ще я свършат частните охранители, колкото и това да не се харесва на президента и на главния прокурор. Служителите в частния охранителен сектор между другото са два пъти повече и много по-добре организирани от министерството, в което всеки ден милиони левове потъват като в черна дупка.
Разбира се, в наши дни е напълно неприемливо и невъзможно да се завръщат ВИС и СИК. Но охранителите днес изглеждат по съвсем различен начин. Опасността в наши дни отново идва всъщност откъм държавата. От кметовете, които според новия закон за охранителна дейност, ще избират кой и как да пази селата и малките градчета.
От предстоящите обществени поръчки и договори, които няма как да не генерират корупция в нашите условия и при нашия манталитет. Но при всички случаи дори и 100 кметове да приберат по някой хубав подкуп, дори и хиляда, ще е много по-добре и по-сигурно за хората, които вече са грабени, изнасилвани и бити по няколко пъти.
Остава само въпросът трябва ли да продължат да плащат данъци?
Най-четени
-
Майкини на гости у Меланини Тръмпини
Майкини са на Ню Йорк, моля ти се. Разходили се на Сентръл Парк и оттам отишли на мола, щото имало сел. Зели си гащи и анцунзи от села и на ескалаторите срещнали Илонини Мъскини
-
Криминални архиви: Притискат наказателно Самоковеца, Фатик и братя Пехливанови
Текстът е от архива на "168 часа". Митичните фигури Косьо Самоковеца, братята Георги и Любен Пехливанови и Фатик Шабан са спирани и проверявани наказателно за по няколко часа в акции на полицията в
-
Мистериозна смърт на благодетеля на Бургас. Изгаря всичко, построено със завещаните от него 500 млн. евро
Името на Александър Георгиев-Коджакафалията не говори много на младите бургазлии. По-старите поколения го знаят като един от големите благодетели и дарители на града от началото на ХХ век
-
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България?
Като говорим за туризъм, колко подобни туристически автобуса пътуват из България? От едната страна са две седалки, от другата - една. И това е съществена част от усещането за хубавото преживяване
-
Галерия Китин Муньос на 66 г. в първото си интервю у нас пред "24 часа": Калина ме спечели със смелост и красота
Най-опасните ми приключения са среща с арабски пирати по Нил, нощна буря с 15-метрови вълни, когато мачта падна върху главата ми, ремонт на тръстиков сал във вода