Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Европредседателството доведе със себе си поредица от културни събития, които завладяха столицата. Впечатляващата изложба "Българска живопис от първата половина на XX век - избрано от частни колекции" също заема своето място в културния афиш на София, а най-важното от нея е именно допълнението - от частни колекции. Непоказвани досега творби могат да бъдат видени от 1 март в галерията на "Шипка 6".

Екип на "168 часа" беше първият, който се разходи сред ценните картини, преди те да бъдат показани на широката публика, и се срещна с нейните съставители академик Светлин Русев и д-р Галина Декова.

"Всички творби в колекцията са много важни за нас - обясни пред "168 часа" Светлин Русев. - Така са селектирани, че няма маловажни картини. Има толкова неизвестни, които изненадват дори специалистите. Уж всичко знаят, а остават изненадани".

Интересното е, че изложбата не само събира стойностни и силни неща, а и такива, които за пръв път се показват. Без съдействието на частните колекции някои от тези важни за историята ни картини щяха да бъдат изгубени завинаги.

"В чужбина тези творби потъват в общия куп на неизвестни автори, а нашите колекционери ги връщат в България, което е голямо постижение", допълва д-р Декова.

Съставителката на изложбата всъщност е и откривател на една от най-значимите творби - неизвестен досега пейзаж на Дечко Узунов. А редом до нея могат да се видят изключително редки творби: на Жул Паскен, който е роден в България, но я напуска съвсем малък, невиждана досега "Тайна вечеря" на Иван Мърквичка и новокритият портрет, нарисуван на гърба на известната вече "Работник" на Вера Лукова.

Много от картините имат интересни истории, като например творбите на Данаил Денчев, чиито към 80 работи отдавна са изнесени във Франция от дъщеря му. След като умира, всичко е предложено за продан на търг: "Преди няколко години трима души се обединихме и ги купихме, за да се върнат в България. А сред тях е и една от най-важните му творби - "Червеното дърво". Добре че успяхме, иначе щяха да бъдат изгубени", разказва Светлин Русев.

На стените се е наредил и Кочо Гърнев, който работи само в Германия и е легенда за българските художници: "Една от частните галерии купи цялото му творчество, за да го покаже за пръв път. Никой нищо не знаеше за него. Той е много интересна личност - живял е в Германия с кавала и гайдата и е имал български ресторант", обяснява Русев.

Изложбата е събрала картини от ранния период на Златю Бояджиев, както и неговата дипломна работа. Могат да се видят няколко студентски творби на българските класици, като Васил Бараков.

"Това е показателно, че по-късното им развитие не е случайно, а те са се учили и развивали - разказва Светлин Русев и добавя: Цялата тази генерация е съизмерима с това, което се е творяло в Европа. Картините са показателни, че ние сме били в Европа и Европа е била в нас, а не сме подтичвали като бедни роднини след тях."