Битката за минералната вода: Конкурентни фирми влязоха в жестока битка за ценната течност, с която сме известни в цяла Европа
Конкурентни фирми влязоха в жестока битка за бизнеса с минералната и изворната вода в България. Страната ни е една от най-богатите в Европа на ценната течност. У нас се намират 45% от всички европейски находища (за качествата и характеристиките на различните находища у нас четете тук.).
Потреблението на живителната напитка непрекъснато се увеличава.
При нарастващия интерес не е изненада, че част от компаниите искат да променят тотално правилата и да завладеят пазара.
Лобистка разпоредба в този дух дори вече беше приета от депутатите на първо четене в Закона за храните. Тя гласи, че всички бутилки с безцветната течност трябва да съдържат името на извора, а не на търговската марка на фирмата, която ги бутилира.
Тоест известните ни брандове ще бъдат задължени да сменят надписите, с които сме свикнали от години.
Ако се приеме и на второ четене, ще виждаме нищо незначещите за широката публика имена “Домуз дере”, “Сярна баня”, “Стублата”. Промяната би ощетилва дългогодишните концесонери, които са вложили десетки милиони в популяризиране на марките си.
Това не е първият, а третият опит на определени среди от 2014 г. насам да прокарат нормативни текстове в тази посока. Преименуването не просто ще предизвика хаос за бутилиращите компании, за да пренастроят бизнеса си, но ще обърка и обикновените потребители. Всеки вече има нагласа каква вода предпочита да пие за освежаване в ежедневието, при спортни тренировки или за лечение.
В крайна сметка очевидно приходите ще се пренасочат от наложените на пазара дружества към други, по-неизвестни в тази индустрия.
Печалбата на последните ще се увеличи “служебно”
- без да вложат много средства за подобряване на процеса и без да положат големи усилия за привличане на клиенти.
“Несъстоятелни са твърденията, че малка компания като моята може да въздейства върху закона. Освен това в него е преписана директивата на ЕС. И в момента действа наредба за бутилираните води, която гласи същото, което ще приеме и законът. Няма промяна в наименуването, но за хората е важно да ги има географското място, името на извора, мястото на експлоатация. Не се забранява да се напише и търговската марка”, заяви Васил Стоименов от "Балдаран".
След приемането на нормативния акт популярните марки за освежаване трябва да се преименуват като например "Девин" и "Балдаран". Двете заедно експлоатират находището от едно и също съоръжение. Разликата е в използваните технологии за добив и пречистване на ценната течност.
Голяма част от бизнеса в тази област се противопостави на замяната на името на бранда с това на извора.
"Чрез търговската марка всеки продукт става ясно различим от останалите. На етикета е допълнено името на находището и мястото на бутилиране, видът, характеристиките и аналитичният състав на водата.
Търговското наименование
е и сред най-ценните активи на компаниите, бутилиращи вода. Пазарният успех зависи от ефективното управление на бранда, който изгражда дълготрайна емоционална връзка между потребителя и компанията производител, и неговата уникалност следва да бъде адекватно защитена", смятат в Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ). В нея членуват 2/3 от компаниите в бранша.
Изпълнителният й директор Жана Величкова смята, че буквалното прилагане на текста е в услуга на една-единствена фирма - "Балдаран спрингс". Големият печеливш от промяната на правилата в бранша би бил собственикът й Васил Стоименов, който е заместник-председател на алтернативната професионална организация Съюз на безалкохолната промишленост в България. Той дълги години е работил в "Девин", но след като продава акциите си през 2006 г., започва опитите си да предизвика промяна в закона.
По-известната компания е вложила много средства през годините за инвестиции, подобрения, направила е разчети и занапред. Планирала е наемането на работна ръка. Направила е много, за да наложи марката и да спечели клиенти и сега ще трябва да отдели още, за да се ориентират потребителите. Промяната в навиците на хората, че марката вече е друга, не става за един ден, една седмица или дори една година. Уж компромисното решение, че надписът "Девин" ще може да остане с по-малки букви,
също крие рискове за компанията
При излъчване на реклама на очи ще се набива не класическото име, а по-едрото заглавие на извора.
Резултатът ще е, че по-неизвестната фирма, бутилираща от същото находище, ще бъде популяризирана, без да отдели инвестиции. А според Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) не е ясно дали всички дружества, които работят на едно и също находище, ще спазват еднакво стриктно хигиенните изисквания.
При евентуално замърсяване няма да е ясно коя от тях го е направила. А при проблем потърпевшият няма да знае кое дружество да държи отговорно.
Организацията дава конкретни примери и как в текстовете от закона е залегнало становището на алтернативната професионална група.
"Името на извора е от съществено значение за потребителите, които свързват характеристиките на конкретната изворна вода с наименованието на извора", пише в свое становище по въпроса УС на алтернативната асоциация. Дали е случайност, че такъв е и текстът в закона? Според АПБНБ предложеният регламент на достъп до извор противоречи на Закона за водите, където бутилировачите получават разрешителни за достъп до ресурс. Това противоречи и на европейското право.
От текста е отпаднала и съществуващата процедура по признаване на изворните води. Каквото е желанието на алтернативния Съюз на безалкохолната промишленост в България (СБПБ). Мотивът е, че така се премахва административната тежест върху бизнеса, но бюрокрацията в случая не е проблем, защото става дума за внимателно прецизиране кой
какво продава на пазара зад маската на полезна течност.
Създават се предпоставки да не може да се контролира процесът на добив и бутилиране и да не се разграничават качествата на минералната, изворната и трапезната вода, казват от АПБНБ.
Според СБПБ законът ще гарантира конкурентна среда и устойчиво развитие.
С него се премахват регулациите за контрол над предлаганата вода в галони за офис нужди, което също създава притеснения в бизнеса за качеството й.
Във връзка със законовите промени Европейската комисия е дала картбланш да продължат да действат досегашните принципи, което обаче не пречи на депутатите да пренебрегнат с лека ръка волята на Брюксел.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса